ماجرای گرانی بلیط هواپیما

فراز: «نظارت نکردن سازمان‌های نظارتی و بازرسی بر صنعت هواپیمایی باعث گرانی بلیط هواپیما شده است». این مهمترین علت از نظر یک نماینده مجلس است. حسینعلی شهریاری،نماینده مردم زاهدان در این باره به فراز می‌گوید: «علت اصلی افزایش قیمت بلیط هواپیما، نظارت نکردن دولت و سازمان‌های بازرسی است. متاسفانه حساب و کتاب‌ها درست نیست که به نظارت جدی دولت نیاز دارد. اگر به پروازها نگاهی بیندازیم تقریبا در همه کشورها، ساعتی حدود ۳۰ دلار است اما در کشور ما بر مبنای ساعتی 100دلار در برخی از روزها حساب می‌کنند به عنوان مثال پروازی که قرار است به زاهدان برود در برخی اوقات یک میلیون و دویست الی سیصدهزار پول دریافت می‌کنند که با هیچ منطقی سازگار نیست.»

شهریاری به نقش مجلس در این ارتباط اشاره می‌کند و می‌گوید: «مجلس نیز می‌تواند با این گونه افزایش‌ها برخورد کند. وزیر راه و شهرسازی مسئول است و مجلس باید از او توضیح بخواهد و به او تذکر داده شود که چرا بر قیمت بلیط هواپیما نظارت درستی صورت نگرفته است. به هر حال مسئول اصلی، وزیر راه و شهرسازی است. متاسفانه وضعیت به گونه‌ای است که اصطلاحا همه به یکدیگر نان قرض می‌دهند و به فکر مردم نیستند.»

این نماینده مجلس به بحث تهرانی‌‌ها و شهرستانی‌ها می‌پردازد و می‌گوید: «به عنوان مثال فردی که بیمار است و از یک استان دور به تهران می‌‌آید علاوه بر هزینه درمان باید به فکر هزینه زیاد رفت و آمد خود با بلیط هواپیما باشد چرا که چاره‌ای نیز ندارد.»

او کمیسیون عمران مجلس را به عنوان مجموعه‌ای که بر عملکرد وزارت راه و شهرسازی نظارت می‌کند موثر می‌داند چرا که این کمیسیون از نظر او می‌تواند با این وزارتخانه برخورد کند.

نقش افزایش قیمت ارز

در این ارتباط با «علیم یارمحمدی»، عضو کمیسیون عمران گفت و گو کردیم و نظر او را درباره علل گرانی بلیط هواپیما و اقدامات این کمیسیون که ناظر بر عملکرد وزارت راه وشهرسازی در ارتباط با شرکت‌های هواپیمایی و بلیط هواپیما است، جویا شدیم.

این نماینده مجلس، افزایش اخیر قیمت ارز در کشور را از علل اساسی گرانی بلیط هواپیما می داند و در  این ارتباط به فراز می‌گوید: « افزایش قیمت ارز باعث شده که نرخ بلیط هواپیما به شدت افزایش پیدا کند  اما آنچه از دغدغه همکاران سایر کمیسیون‌ها، صحن علنی مجلس و مردم منعکس می‌شد، نتیجه آن به کمیسیون عمران مجلس آمده است. این موضوع را به صورت جدی به عنوان طرح سوال از وزیر راه و شهرسازی ارائه کردم.»

به گفته یارمحمدی: «وزیر راه و شهرسازی قبلا هم به کمیسیون عمران آمده است و پاسخ داده است. او در جلسه کمیسیون گفته بود که با ایرلاین‌ها برخورد کرده است و به آن‌ها پیام داده و تذکر داده شده است که باید برای گرانی بلیط هواپیما به یک قیمت متعادل بین دو طرف وزارتخانه وایرلاین‌ها دست یافت اما مسئله این است که چون این ایرلاین‌ها چارتری هستند، هیچ توجهی به فرمایشات آقای وزیر نداستند.»

او می گوید: «حال پرسش کمیسیون عمران از وزارت راه و شهرسازی در قالب طرح سوال این است که آیا این وزارتخانه از نظر حاکمیتی نظارتی بر این ایرلاین‌ها دارید؟ مگر این ایرلاین‌ها از وزارتخانه خدمات نمی‌گیرند؟ آیا به آنها سوخت داده نمی‌شود و یا خدمات پروازی به ایرلاین‌ها ارائه نمی‌شود؟  این در حالی است که این ایرلاین‌ها به دولت بدهکار هستند.»

او به مشکلات مردم شهرهای دور از پایتخت و مرزنشینان اشاره می‌کند و می‌گوید: «متاسفانه همه خدمات در مرکز کشور است و به تمام استان‌ها ارائه می‌شود. برای مثال در استان سیستان و بلوچستان، چون خدمات پزشکی به درستی ارائه نمی‌شود مردم برای درمان مجبور می‌شوند به تهران و یا به شهرهای همجوار بروند. شاید جمعیت اندکی از کارمندان دولت و مقامات باشند اما ۸۰ درصد مردم عادی هستند که با هواپیما ممکن است جابه جا شوند. بنابراین مردم به ما نمایندگان اعتراض و انتقاد می کنند.»

سوال از وزیر 

به گفته این نماینده مجلس: «تلاش نمایندگان این است که یک بار برای همیشه تکلیف گرانی بلیط هواپیما مشخص شود و از وزیر می‌خواهیم که چرا به وعده‌هایی که داده شده است عمل نشده است. چرا وزارتخانه نمی‌تواند بر ایرلاین‌ها نظارت قابل قبولی داشته باشد. بنابراین تا یکی دو هفته آینده، نتیجه این سوالات را به رسانه‌ها و مردم به صورت دقیق‌تر خواهیم داد.»

او درباره احتمال استیضاح وزیر نیز می‌گوید: « بحث استیضاح مطرح نیست و فقط طرح سوال است. اگر وزیرپاسخ قابل قبولی ارائه ندهد نمایندگان تعارفی در این زمینه ندارند چرا که سوال همه نمایندگان است.»

او در پاسخ به این سوال که نقش تحریم در گرانی بلیط هواپیما تا چه حد بوده است، می گوید: «در تمام بخش‌ها درکشور چه حمل و نقل، وزارت نیرو و یا وزارت کشاورزی، با بحث مواجه هستیم و تا حدودی نیز آثار این تحریم را می‌پذیریم اما دولت باید به مردم استان‌های ساحلی و حاشیه‌ای کشور خدمات متوازنی ارائه دهد که متاسفانه ارائه نمی‌شود. انتقاد این است که مرزنشینان و مناطق محروم هم باید مرزداری کنند و هم از خدمات داخل کشور کمترین استفاده را ببرند. دولت باید به مناطق محروم توجه بیشتری داشته باشد.»

او ضعف قوانین و دستگاه‌های نظارتی از جمله مجلس را نیز در گرانی بلیط هواپیما موثر مقصر می‌داند که وارد این بحث نشده‌اند که ایرلاین‌ها چه نرخ قیمتی باید داشته باشند. از طرف دیگر بیشتر ایرلاین‌ها  از خدمات دولتی استفاده نمی‌کنند و فقط آسمان و ایران ایر از خدمات دولتی استفاده می‌کند.

سهم تحریم‌ها

در حالی که به نظر این نماینده مجلس، سهم تحریم در گرانی بلیط هواپیما ناچیز است اما مهدی پازوکی، اقتصاددان و استاد دانشگاه، سهم تحریم را در این گرانی بسیار موثر می‌داند و به فراز می‌گوید: «این گرانی از تبعات تحریم است چرا که ایران تولید کننده هواپیما نیست. بنابراین وقتی قطعات هواپیما به سختی تهیه می‌شود قاعدتا هزینه‎‌های مرتبط با آن نیز افزایش می‌یابد. نکته مهم دیگر اینکه اکثر شرکتهای هواپیمایی از دولت سوبسید دریافت نمی‌کنند.»

او پیشنهاد می‌دهد و می‌گوید: « باید از خطوط خارجی در پروازهای داخلی دعوت کرد تا بتواند بخشی از نیاز بازار ایران را برطرف کنند چرا که تعداد هواپیماهای ما محدود است. هرچند در حال حاضر قیمت‌‌های بلیط بالا است اما ظرفیت پروازها پر است. قیمت بلیط هواپیما با توجه به گران شدن هزینه سایر راه‌های حمل و نقل، طبیعی است و بالا نیست.»

او در مورد تامین هزینه‌های برخی بیماران که مجبورند از هواپیما برای رفت و آمد استفاده کنند نیز می‌گوید: « دولت باید از این افراد حمایت کند. همچنین بیشتر افرادی که از هواپیما استفاده می‌کنند از قشر اساتید و پزشکان هستند که معمولا درآمد خوبی نیز دارند.»

گفتنی است پس از آنکه روند تغییرات و نوسانات قیمت دلار در بهار سال گذشته آغاز شد، شرکت های هواپیمایی نیز به دلیل آنکه مدعی بودند ۵۰ درصد هزینه های آنها ارزی است، روند صعودی قیمت بلیت هواپیما را در پیش گرفتند اما پس از آنکه شرکت های هواپیمایی مشمول ارز آزاد شدند، به یکباره قیمت بلیت هواپیما چند برابر شد؛ به عنوان مثال، در حالی که تا پیش از حذف ارز دولتی، نرخ پروازی مسیر تهران مشهد بین ۱۲۰ تا ۲۵۰ هزار تومان بود، این مسیر در تابستان سال گذشته ناگهان تا نزدیک ۱ میلیون تومان و در ایام دهه پایانی ماه صفر در پاییز سال گذشته، به بیش از ۱ میلیون تومان رسید.

با افزایش فشار مسافران و رسانه‌ها به دولت و وزارت راه و شهرسازی، نهایتا مقرر شد برای کاهش قیمت بلیط، اولا با دستور وزیر راه و شهرسازی از ابتدای بهمن سال قبل، بلیت های چارتری از سیستم فروش بلیت هواپیما (به جز مسیرهای گردشگری مانند کیش و قشم و مقاصد نفتی مانند عسلویه، سیری و لاوان) حذف شود و ثانیا در آذرماه ۹۷ نرخ نامه ای از سوی شرکت‌های هواپیمایی به عنوان توافق نامه‌ای که در آن کف و سقف قیمت بلیت هواپیما برای هر مسیر پروازی و هر شرکت هواپیمایی به صورت مجزا به تصویب اعضای انجمن شرکت های هواپیمایی رسیده بود، به عنوان مرجع قیمت بلیت هواپیما در نظر گرفته شود. قرار بود با این دو اقدام اساسی، قیمت بلیت هواپیما ضابطه‌مند شود.

با این حال نرخ نامه نخست به بهانه‌های گوناگون از سوی شرکت های هواپیمایی مورد تخطی قرار گرفت و مجددا در تیرماه امسال نرخ نامه دوم از سوی ایرلاین‌ها به سازمان هواپیمایی کشوری پیشنهاد شد. نرخ نامه‌ای که در آن هم کف و هم سقف قیمت ها افزایش عجیبی داشت.

در مرداد ماه امسال بار دیگر به دستور وزیر راه و شهرسازی و با فشاری که از سوی رسانه ها و کمیسیون عمران مجلس به ایرلاین ها و سازمان هواپیمایی کشوری وارد شد، این نرخ ها به گفته مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی تا ۱۴ درصد تعدیل و قیمت های بالای ۱ میلیون تومان از آن حذف شد. با این حال همچنان فاصله و شکاف عجیبی میان کف و سقف قیمت ها دیده می شود.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.