از کارفرمای خود چه بپرسیم

سی‌ان‌ان: هر یک از ما معمولا وقت زیادی را صرف آمادگی برای مصاحبه شغلی می کنیم. اما مساله فقط آمادگی برای پاسخ به پرسش‌های کارفارمای آینده نیست. این فرایند یک خیابان دو طرفه است: شما هم باید پرسش‌های روشنگری آماده داشته باشید تا در هنگام مصاحبه در مورد نقش مورد انتظار از شما در شرکت بیشتر بدانید و اطمینان حاصل کنید که شرکت، با توانایی‌ها و ارزوهای حرفه‌ای شما متناسب هست یا نه.

دوری کلارک ، نویسنده  کتاب «کارآفرینی شما» در همین پیوند می‌گوید: «سوال پرسیدن در طول مصاحبه شغلی، راهی برای نشان دادن میزان مشارکت شما در گفتگو و مخابره درجه علاقه‌مندی‌تان به آن موقعیت شغلی است. اگر شما فقط به پرسش‌های مطرح شده پاسخ بدهید، بسیار منفعل به نظر می‌رسید و این ویژگی چندان مورد علاقه کارفرمایان نیست»

مساله مهم البته پرسیدن پرسش‌های درست و برانگیزاننده است.

درباره وقایع جاری بپرسید

قبل از مصاحبه، حتماً آخرین اخبار مطبوعات، مقالات خبری و مطالب شبکه‌های اجتماعی درباره شرکت را بخوانید و بر اساس این اطلاعات پرسش‌های مرتبط بپرسید. کلارک می‌گوید: «به عنوان مثال، اگر خبرهایی در موردفعالیت‌های این شرکت در چین خوانده‌اید، چیزی از این قبیل بپرسید: «من متوجه شدم که این شرکت در چین فعال است کنجکاو هستم که بدانم آیا اعتراضات اخیر در هنگ کنگ روی این فعالیت‌ها تاثیر گذاشته است؟» به اعتقاد کلارک این نشان می‌دهد که شما از حوادث فعلی آگاه و به روندها و استراتژی‌ها علاقه‌مند هستید.

در مورد کار بپرسید 

شرکت‌ها به دنبال این هستند که بهترین نامزدها را انتخاب کنند اما شما هم باید بدانید از یک کارفرما چه می‌خواهید. شری سانتوریلو، متخصص حرفه‌ای بازار کار در این باره می‌گوید: «مصاحبه شغلی برای شما فرصتی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه کار شرکت و اولویت‌های مدیر است. باید بفهمید این اولیویت‌ها تا چه حد با شما همسو است».

پل ولف معتقد است درک فرهنگ سازمانی که داوطلب استخدام در آن شده‌اید بسیار مهم است. او پیشنهاد می‌کند از مصاحبه‌کنندگان خود بپرسید: «چگونه می‌توانید فرهنگ‌سازمانی را در اینجا توصیف كنید؟» به اعتقاد او «اگر این سؤال را از افرادی که با آنها مصاحبه می‌کنید بپرسید، می‌توانید ببینید که آیا در پاسخ‌های آن‌ها مضامین مشترکی پدیدار می‌شود یا به نظر می‌رسد که هر شخص تجربه متفاوتی دارد؟ حالت دوم یک زنگ خطر است».

کلارک برای کمک به درک بیشتر شما از کارهایی که در این شرکت وجود دارد ، پیشنهاد می‌کند بپرسید: «نظر شما در مورد این موقعیت یا کار برای شرکت چیست؟» به گفته او : «هر شغل گاهی دارای روند نزولی است و شما باید بدانید که آیا می‌توانید با آن کنار بیایید؟»

درباره رشد و پیشرفت شغلی بپرسید

همه ما می‌خواهیم در جایی کار کنیم که فرصت رشد حرفه‌ای را داشته باشیم. اما مراقب باشید که چگونه این سؤال را مطرح می‌کنید؛ نباید این حس را القا کنید که قبل از شروع کار و اثبات توانایی‌تان انتظار پیشرفت دارید. مثلا بپرسید «مسیر پیشرفت شغلی در این موقعیت کاری چیست؟»

پرسیدن درباره برنامه‌های پشتیبانی و آموزشی کارکنان می‌تواند نشان دهد که یک کارفرما چقدر روی پیشرفت کارمندان خود سرمایه گذاری می‌کند. سانتوریلو می‌گوید: «من همیشه دوست دارم بپرسم که برنامه‌های آموزش و توسعه توانایی‌های کارمندان چطور است؟ این نشان می‌دهد شما یک یادگیرنده دائمی هستید که علاقه‌مند است ارزش بیشتری را برای شرکت به ارمغان بیاورید.»

بپرسید که چگونه می‌توانید موفق باشید

دانستن چگونگی اندازه‌گیری عملکرد شما مهم است بنابراین حتما در مورد آن سوال کنید. برای کمک به درک این مسئله که کارفرمایان به دنبال چه چیزی هستند، سعی کنید چیزی مانند این بپرسید: «سنجش میزان موفقیت برای کسی که برای انجام این موقیعیت کاری استخدام می‌شود چیست؟» یا «عملکرد من چگونه ارزیابی خواهد شد؟»

گرگ می‌گوید: «خوب است بدانیم كه آن‌ها روی چه مواردی تمركز می‌كنند. این چیزی است كه شما را آسوده خواهد کرد»

پرسش‌های خودجوش بپرسید

برای پرسیدن، منتظر زمان پایانی مصاحبه و وقتی که مصاحبه‌کننده در حال جمع‌بندی است نشوید. اگر مصاحبه کننده مبهم سخن می‌گوید، برای فهمیدن جزییات بیشتر سوال بپرسید. این نه تنها نشان می‌دهد که شما با دقت گوش می‌دهید بلکه نشانگر آن است که در بحث حضور فعال دارید و می‌خواهید اطلاعات بیشتری کسب کنید.»

فقط اطمینان حاصل کنید که زمان‌ مناسب را برای پرسیدن انتخاب کرده‌اید و باعث وقفه در مصاحبه نمی‌شوید. اظهار فضل نکنید و همچنین از پرسیدن چیزهایی که پاسخ آن‌ها را می‌توانید در وب‌سایت شرکت پیدا کنید خودداری کنید. فقط سؤالات اصلی را بپرسید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.