4 نفر قربانی پیچ‌دزدی یک میلیون تومانی!

درست دو هفته پیش بود که قطار زاهدان-تهران از ریل خارج شد. براثر این حادثه چهار نفر جان خود را از دست دادند و 42نفر هم مصدوم شدند. نماینده مردم زاهدان در این‌باره به «فراز» می‌گوید: «170 پیچ توسط افراد ناشناس از این خط باز شده که زیر یک میلیون تومان ارزش دارند.» به گفته علیم یارمحمدی «چهارمین جلسه بررسی جزییات این حادثه هفته آینده در زاهدان برگزار می‌شود.»

«پیچ‌دزدی از ریل‌های قطار»؛ پدیده‌ای که اگرچه جدید نیست اما هر زمان که اتفاق بیفتد رعب را در ذهن مسافر به‌وجود می‌آورد آنهم وقتی که بارها شنیده‌ایم قطار امن‌ترین وسیه حمل‌‍ونقل برای سفر است. وقتی چهار سال پیش قطار اتوبوسی گرگان – اینچه‌برون از ریل خارج شد و روابط عمومی راه‌آهن علت حادثه را سرقت پیچ‌های ریل از سوی سارقان اعلام کرد زنگ‌های خطر به صدا درآمد اما تکرار این حادثه در چهارشنبه دو هفته گذشته نشان داد مسوولان باید برای جلوگیری از این اتفاق فکری اساسی کنند.

اگرچه عضو هیات رییسه کمیسیون عمران مجلس معتقد است که «ایمنی مسیرهای ریلی با دوربین و توسط ریل‌بان بررسی می‌شوند.» اما رییس کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن کشور در این‌باره به «فراز» می‌گوید: «13هزار کیلومتر طول شبکه ریلی کشور است و فقط ایستگاه‌ها توسط دوربین نظارت می‌شوند. در هیچ جای دنیا امکان رصد مانیتوری تمامی خطوط ریلی وجود ندارد.»

پیچ‌ها ارزش دزدی نداشته است

سخنان این دو مقام مسوول درحالی است که نایب رییس کمیسیون عمران مجلس از برگزاری سومین جلسه بررسی جزییات این حادثه در هفته جاری خبر داده است. ابوالفضل موسوی‌بیوکی به ایسنا گفته است: «این نشست با حضور فرمانده نیروی انتظامی سیستان‌وبلوچستان، فرمانده نیروی انتظامی راه‌آهن، معاون سیاسی- امنیتی استانداری سیستان‌وبلوچستان، مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی و کمیته رسیدگی به سوانح راه آهن برگزار شد. براساس گزارش‌ها بیش از ۱۷۰ پیچ از ریل راه‌آهن این خط باز شده که می‌تواند دو علت داشته باشد؛ یا به قصد دزدی این کار انجام شده یا می‌تواند انگیزه خراب‌کاری پشت این ماجرا باشد.» به عقیده او «قیمت این پیچ‌ها به‌ اندازه‌ای است که ارزش دزدی نداشته است.» نکته‌ای که یارمحمدی هم به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: «از آنجایی که ارزش مادی این پیچ‌ها زیاد نبوده باید جزییات چرایی ماجرا با دقت بیشتری بررسی شود.»

در سوی مقابل، رییس کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن کشور دیدگاه دیگری به این بخش از حادثه دارد. به اعتقاد غضنفر فولادی «در وضعیتی که سارقان به حصار آهنی دور قبرها در قبرستان‌ها هم رحم نمی‌کنند وقوع چنین رخدادی و درنظر گرفتن ارزش مالی پیچ‌ها جایی در بحث ندارد چراکه سارق به فکر رفع نسبی مشکلات خود است.»

حادثه امنیتی نبوده است

از سوی دیگر، به گفته نایب رییس کمیسیون عمران مجلس «طبق گزارش نیروهای امنیتی این حادثه امنیتی نبوده است. اکنون موضوع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید تحقیقات و کار کارشناسی ادامه یابد تا دلیل اصلی این حادثه روشن شود.»

به هرحال، آنطور که مدیر روابط عمومی راه‌آهن کشور می‌گوید «این دسته از حوادث در کمیسیون عالی سوانح بررسی می‌شود.» صادق سکری به «فراز» می‌گوید: «در این کمیسیون جوانب حادثه قطار زاهدان-تهران توسط متخصصان حوزه راه‌آهن ارزیابی می‌شود.» به گفته «اعضای این کمیسیون را مجموعه‌ای از بازنشستگان راه‌آهن تشکیل می‌دهند که وزیر راه و شهرسازی این افراد را تعیین می‌کند. با توجه به این موضوع، بررسی ابعاد تخصصی این حادثه توسط این کمیسیون اعلام می‌شود.»

بر این اساس، به گفته رییس کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن کشور «محل اتصالات ریل به تراورس(صفحه بتنی زیر ریل) با پیچ، پابند و فنر است که در این حادثه این سه قطعه باز شده که بررسی نیت سارقان از حیطه وظایف این کمیسیون خارج است. حالا با گزارش کمیسیون باید نیروهای امنیتی و پلیس در صورت امکان به شناسایی افراد بپردازند تا انگیزه آنان از این کار مشخص شود.»

از بازجویی تا بررسی ریل‌ها

فولادی توضیح می‌دهد: «رسیدگی به این پرونده‌ها فرآیندی دارد که طبق نظر کمیسیون سوانح هر منطقه بررسی‌های لازم انجام می‌شود. این فرآیند شامل بازجویی از ماموران قطار و ایستگاه‌ها، بررسی وضعیت ریل منطقه و ایستگاه‌های محدوده حادثه است.»

همه این‌ها درحالی است که نایب رییس کمیسیون عمران مجلس معتقد است که «تامین امنیت در سراسر کشور به‌ویژه مناطق شرقی از اولویت ویژه‌ای برخوردار است. باید تمام حاکمیت برای برقراری امنیت در بخش‌های شرقی کشور تلاش کنند. با تامین امنیت در مناطق شرقی به‌ویژه استان سیستان‌وبلوچستان این مناطق می‌توانند در سایه آرامش مسیر رشد و توسعه را سپری کنند. این هدف یاری مردم را نیز می‌طلبد.»

از طرف دیگر، با توجه به برگزاری چهارمین جلسه تحقیقات کارشناسی این حادثه در هفته آتی، امید است مسوولان برای جلوگیری از وقوع دوباره چنین سوانحی تدبیری جدی و کاربردی بیندیشند هرچند اگر علت این حادثه سرقت پیچ‌ها بوده نه خرابکاری یا هرچیز دیگر، باید باور کرد که حل مشکلات عمیق اقتصادی بروز چنین اتفاق‌هایی را به مرور کم خواهد کرد آن وقت هیچ‌کسی برای به‌دست آوردن مبلغی ناچیز جان هم‌نوع خود را نخواهد گرفت.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.