با زباله‌های پلاستیکی مشکل دارید؟ این جوان راه‌حل را بلد است

بزرگترین شرکت‌های تولید کالاهای مصرفی جهان یک مشکل مشترک دارند؛ زباله های پلاستیکی که در محل های دفن زباله‌ها و اقیانوس‌ها جمع می شوند، زباله‌هایی که نشان تجاری این شرکت‌های بر روی آن خودنمایی می‌کند.

برای حل این مشکل، آنها تلاش‌ زیادی مصروف بازیافت، حمایت از پاکسازی ساحل‌ها و جایگزینی بسته‌بندی‌های پلاستیکی با مواد تجدیدپذیر انجام می‌دهند با این حال، انجام مهمترین کا رهمچمان بسیار دشور است؛ این که مصرف‌کنندگان را مجاب کنید به جای بسته‌های یکبار مصرف، از بسته‌های دارای قابلیت استفاده مجدد استفاده کنند.

«اسزاکی» بنیانگذار و مدیر عامل شرکت TerraCycle ، یک شرکت بازیافت است که در نیوجرسی مستقر است. او همچنین مبتکر خدمتی نوآورانه است که کالاهایی مانند مواد شوینده، شامپو، تیغ های ژیلت و بستنی را در بسته‌بندی‌های قابل استفاده مجدد به فروش می‌رساند. خریداران برای هر بسته یك مبلغ واریزی قابل استرداد پرداخت می‌كنند، از محصولات استفاده می‌كنند، ظروف خالی را درون یك محفظه مخصوص ریخته و آنها را برای تمیز كردن و پر كردن دوباره به باز پس می‌فرستند.

شکست در این پروژه برا ی«اسزاکی» می‌تواند به قیمت از دست دادن یک سرمایه قابل توجه و نیز شهرت‌اش به عنوان یک تاجر سبز (دوستدار محیط زیست) باشد. خودش می‌گوید: «این بزرگترین ریسکی است که تاکنون مرتکب شده ایم و از هر نظر مانند یک قمار عظیم است.»

آیا یک نفر می تواند بسته بندی قابل استفاده مجدد را برگرداند؟

بسته بندی های بادوام چندین دهه قبل از مد افتاد ، هنگامی که پلاستیک های یکبار مصرف ارزان قیمت، بطری‌ها و ظروف شیشه‌ای را از دور خارج کردند. امروزه بازگرداندن مردم به سیستم بسته بندی قابل استفاده مجدد، مثل یک آرزوی بلندپروازنه به نظر می‌رسد. مصرف کنندگان به سهولت فوراً رها کردن چیزها عادت کرده‌اند.

راحتی مهم است

برای اینکه این زنجیره کار کند، استفاده از آن باید برای مصرف کنندگان آسان باشد.اگرچه محصولات شرکت با هزینه‌ای برابر با همتایان سنتی خود طراحی شده‌اند، اما کاربران باید هنگام خرید بصورت آنلاین مبلغی بین 25 سنت تا 10 دلار واریز کنند. البته مصرف کنندگان می‌توانند پول خود را پس می گیرند مگر اینکه بسته را خراب یا گم کرده باشند. «اسکازی» امیدوار است که مشتریان همانطور که ظروف خالی خود را درون سطل زباله می‌ریزند، پوسته‌های قابل استفاده مجدد را داخل محفظه قرار دهند. در نیازی هم به شستشوی آنها نیست. قرار است تا سال 2020 ، محصولات «اسکازی» در بسیاری از خرده فروشی‌های اصلی شوند. این بدان معناست که علاوه بر تحویل در منزل، مصرف کنندگان می‌توانند محصولات را بصورت حضوری خریداری و رها کنند. او می‌خواهد یک شبکه بزرگ ایجاد کند. اسزاکی فکر می کند کارها در جهت درستی پیش می‌رود. ابتکار او در حال حاضر شامل 120 محصول است و  هر هفته دو محصول جدید هم به آن افزوده می‌شود.

این شرکت امروزه در بخش‌هایی از فرانسه و ساحل شرقی ایالات متحده فعالیت می‌کند و توسط بیش از 10 هزار نفر مورد استفاده قرار می‌گیرد. سفارش‌ها هر هفته به طور مداوم در حال افزایش است. سال آینده این سرویس در لندن، تورنتو و توکیو و همچنین بخش هایی از آلمان و کالیفرنیا راه اندازی می‌شود.

شرکت‌ها مجبور بودند ظروف با دوام جدیدی تولید کنند که تمیز کردن و استفاده آنها آسان باشد. شرکای شرکت او باید اطمینان حاصل کنند که بسته‌ها به موقع تحویل داده، جمع آوری شده و تمیز می شوند تا دوباره مورد استفاده قرار بگیرند. شرکت در حال حاضر از یک مرکز تمیز کردن در پنسیلوانیای شرقی برای پردازش سفارش‌ها استفاده می کند اما هم زمان که به گسترش خود ادامه می‌دهد، نیاز به امکانات بیشتری در سایر نقاط کشور دارد.

از نظر تاریخی، مصرف کنندگان معمولا در ابتدا نسبت به تولیدات سازگار با محیط زیست واکنش مثبت نشان می‌دهند اما در ادامه ممکن است اوضاع فرق کند. به عنوان مثال Starbucks سال‌هاست که سعی می‌کند مصرف کنندگان را متقاعد کند تا از لیوان‌های قابل استفاده مجدد استفاده کنند. اما این شرکت متوجه شده است که علی رغم تلاش‌هایش، در نهایت فقط بخش کوچکی از مصرف‌کنندگان لیوان خود را به فروشگاه پس می‌آورند. این خطری است که شرکت «اسزاکی» را نیز تهدید می‌کند، هرچند کارشناسان خوشبین‌اند که این بار اوضاع می‌تواند متفاوت باشد.

با این حال زمان به سرعت در حال سپری شدن است. مصرف کنندگان به دنبال راه حلی برای بحران زباله‌های پلاستیکی هستند اما در نهایت شرکت‌ها ممکن است به جای ظروف قابل استفاده مجدد، به سمت استفاده از بسته‌بندی‌های تجدیدپذیر حرکت کنند  و یا حتی راه‌روهای فروش مواد غذایی در فروشگاه‌ها، پر از کالاهای بدون بسته‌بندی بشود.

اسزاکی سزاکی می‌داند که مردم به آنچه انجام می‌دهد توجه می‌کنند و شرکتش مسئولیت بسیار بزرگی دارد. او می‌گوید: «من فکر می‌کنم خیلی‌ها در مورد اینکه آیا موفق شویم یا نه، آینده ای برای استفاده مجدد وجود دارد یا نه ، فکر می کنند…»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.