کم‌فروشی خودروسازان با کم کردن قطعات

حذف برخی قطعات خودرو

فراز: مردم از قیمت و کیفیت خودروهای داخلی ناراضی‌اند و خودروسازان نیز از قیمت رضایت ندارند. می‌گویند مورد «سرکوب مالی» قرار دارند و دولت به صورت دستوری جلوی افزایش قیمت محصولات آن‌ها را گرفته و باعث ضرر و زیان‌شان شده است. حالا هم برای بخشی از این ضرر، به کم کردن بخشی از قطعات جانبی خودروها روی آورده‌اند!

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان در این ارتباط به «فراز» می‌گوید: «وقتی سرکوب مالی صورت گرفته و قیمت مناسبی نیز به خودروساز ارائه نمی‌شود، خودروساز متضرر می‌شود؛ در نتیجه مجبور می‌شود برخی قطعات خودرو را کاهش دهد. از یک سو برای مثال ترمز خودرو را نمی‌توان حذف کرد اما  اگر خودرو کروزکنترل یا دیسک آلومینیوم نداشته باشد مشکلی ندارد. جایگزین کردن رینگ یا دیسک آلومینیومی با جنس فولادی، از لحاظ ایمنی مشکلی ایجاد نمی‌کند.»

کم فروشی و زیان کم

نعمت بخش درباره تاثیر حذف برخی قطعات بر قیمت نهایی خودرو می‌گوید: «با حذف این قطعات، از زیان خودروسازان کم می‌شود. قیمتی که برای خودروسازان تعیین شده است به گونه‌ای است که خودروسازان با فروش خودرو زیان می‌کنند. بنابراین با حذف برخی قطعات کم فروشی می‌شود اما از زیان خودروساز می‌کاهد. ممکن است برای مثال اگر در خودرویی، از کروز کنترل استفاده شده باشد یقینا پول بیشتری دریافت می‌شود احتمالا زیاد این گونه است اما اطلاعات دقیقی ندارم.»

کروز کنترل در داخل تولید می‌شود!

نعمت بخش همچنین درباره قطعاتی چون کروز کنترل و دیسک آلومینیومی به نکته ابهام برانگیزی اشاره می‌کند. او می‌گوید: «کروز کنترل در داخل قابل تولید است و در حال حاضر نیزتولید می‌شود. شاید یک قطعه‌ساز بگوید این قطعه را تولید نمی‌کند اما این دلیل نمی‌شود تولیدکننده دیگراین قطعه وجود نداشته باشد. اطلاعات دقیق تر در این زمینه را شرکت‌های سازه‌گستر و ساپکو در اختیار دارند که چه قطعاتی ساخت داخل و چه قطعاتی وارداتی هستند. این دو شرکت یا قطعات داخلی را خریداری می‌کنند و یا اینکه در صورت نبودن قطعات، به صورت مستقیم وارد می‌کنند.»

کروز کنترل وارد می‌شود

این گفته دبیر انجمن خودروسازان از سوی محمد رضا نجفی منش، رئیس انجمن «همگن‌سازی قطعه‌سازان» زیر سوال می‌رود. محمدرضا نجفی‌ منش، برخلاف نعمت بخش به  «فراز» می‌گوید: «ما در حال حاضر قطعاتی چون کروز کنترل را وارد می‌کنیم چراکه در ابتدا به سمت تولید این قطعات حرکت نکردیم. البته به نظر بنده هیچ قطعه‌ای نیست که قابل تولید نباشد. متاسفانه واردکنندگان قطعات همچنان اصرار بر واردات دارند. این گفته‌ای است که یک مدیر فنی شرکت ایران خودرو  نیز بر آن صحه می‌گذارد. او که نمی‌خواهد نامش فاش شود به «فراز» می‌گوید: «برخی قطعاتی که به ظاهر تولید داخل هستند در واقع اجناس درجه دوم یا سوم چینی هستند که تنها با بسته بندی داخلی روانه بازار شده و در تولید خودرو به کار می‌روند.»

گفتنی است احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان، به تازگی به تسنیم گفته است: «برخی از قطعات در خودروهای صفر از جمله کروز کنترل، دیسک و تعدادی دیگری از قطعات حذف شده است.» به گفته نعمت بخش: «دوعامل باعث شده که این قطعات در خودروهای صفر کم شود. نخستین مورد کمبود قطعات است. از این رو وقتی پول قطعه‌ساز پرداخت نمی‌شود آنها تمایلی به ارائه قطعه به خودروسازان ندارند. همچنین اگر تحمیل قیمت‌های دستوری به خودروسازان نیز نبود آنها می‌توانستند خودرو را با قیمتی معقول به فروش رسانده و بدهی قطعه‌سازان را پرداخت کنند اما امروز این مشکلات عاملی شده تا برخی از قطعات در خودروهای صفر که مربوط به ایمنی خودرو نیستند حذف شود.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.