6ماه زندان برای 20 ماه وقت‌کشی آقای رییس!

رییس سازمان هواپیمایی به دلیل پاسخگو نبودن به کمیسیون اصل ۹۰ درباره حادثه سقوط هواپیمای تهران – یاسوج به انفصال از خدمات دولتی و ۶ماه زندان محکوم شده است؛ خبری که علیم یارمحمدی، عضو هیأت رییسه کمیسیون عمران مجلس درباره آن به «فراز» می‌گوید: «یکی از عوامل بازدارنده برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی پیگیری جدی این پرونده‌هاست اما ارتقای امنیت پرواز حلقه مفقوده این ماجراست که کشورهای دیگر سال‌هاست به آن رسیده‌اند.»

پرونده سقوط پرواز شماره ۳۷۰۴ هواپیمایی آسمان در بهمن‌ماه سال96 با جان‌باختن 59مسافر و تمامی اعضای کادر پرواز حالا به مرحله‌ای رسیده که سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در گفت‌وگو با «ایسنا» پرده دیگری از این سانحه هوایی برداشته است. به گفته بهرام پارسایی «لابی‌های پیدا و پنهانی در این پرونده وجود دارند که برای جلوگیری از نفوذ برخی افراد، موضوع با ارسال نامه‌ای به رییس قوه‌قضاییه اطلاع داده شده است.» هرچند یارمحمدی درباره این موضوع اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و می‌گوید: «اگرچه وجود لابی در بخشی مانند نرخ بلیت‌ هواپیما اثبات شده اما در زمینه این حادثه هوایی بی‌خبرم، به‌هرحال گزارش کمیسیون اصل90 مجلس به‌طور حتم براساس مستندات لازم است که منتشر شده است.»

پارک هواپیماهای فرسوده در فرودگاه‌ها

نکته قابل تامل در بخش دیگری از سخنان این نماینده مجلس مطرح شده است. پارسایی معتقد است: «رسیدگی درست به این حادثه یک رویه غلط را در کشور اصلاح می‌کند، ایمنی پرواز را افزایش می‌دهد و برخورد با متخلفان جلوی تکرار این حوادث را می‌گیرد.» موضوعی که عضو کمیسیون عمران مجلس نیز آن را تایید می‌کند و می‌گوید: «درحال حاضر هواپیماهای فرسوده زیادی در پارکینگ فرودگاه‌های مهرآباد و امام‌خمینی به دلیل تحریم و به‌روزرسانی نشدن تجهیزات آن‌ها بدون استفاده هستند. اگرچه نمی‌توان همه چیز را پای تحریم‌های بین‌المللی انداخت اما یکی از دلایل وقوع حوادث هوایی در ایران وجود ناوگان فرسوده هوایی است.» هرچند مرداد سال97 سرپرست دادسرای امور جنایی تهران اعلام کرد این حادثه «ربطی به تحریم‌ها ندارد.» اما مورد اول گزارش محمد شهریاری همین اظهارنظر او را نقض می‌کند چراکه به گفته او «علت سقوط یخ‌زدگی بال هواپیماست. هواپیما مجهز به سیستم DE-ICEING (جلوگیری از یخ‌زدگی بال) نبوده است.»

این‌ صحبت‌ها درحالی است که به اعتقاد یارمحمدی «کشورهای دیگر به اهمیت امنیت پرواز و راهکارهای تحقق آن پی برده‌اند. مجموعه هواپیمایی کشور هم باید از طریق آموزش تخصصی و نوین به عوامل پرواز، توجه به میزان ساعات کاری و اعمال محدودیت‌های ضروری در به‌کارگیری کادر پرواز طبق استاندارد دنیا برای برقراری این مهم بکوشد.»

همیشه خلبان مقصر است!

سخنان این نماینده مجلس درحالی است که در گزارش دادسرای امور جنایی تهران درباره دلایل سقوط هواپیمای یاسوج سومین مورد آن به همین نکته اشاره داشت. در این بخش گفته شده «شرکت بهره‌بردار در بکارگیری گروه کروی پرواز قصور کرده است.» البته یازدهمین مورد آن تاکید بر «مقصر نبودن خلبان» اختصاص دارد؛ نکته‌ای که در صحبت‌های سخنگوی کمیسیون اصل90 مجلس هم به چشم می‌خورد. به گفته پارسایی «کمیته بررسی سانحه به‌دنبال مقصر نشان دادن خلبان هواپیمای تهران – یاسوج بود که داشته‌های ما خلاف این را ثابت می‌کرد.» یارمحمدی نیز معتقد است: «خلبان این پرواز فرد باتجربه‌ای بود که در گزارش‌ها درباره این سانحه هم به آن اشاره شده است.»

او درحالی به این موضوع پرداخته که نسبت به بلاتکلیفی بخش عمده‌ای از پرونده‌های سقوط هواپیما نیز انتقاد دارد. به گفته پارسایی «پرونده‌هایی هم که تعیین تکلیف شده‌اند خلبان در آن مقصر است.»

خودشان ناظر خودشان هستند

ایراد دیگری که به نقل از سخنگوی اصل 90 مجلس مطرح شده این است که «براساس یک بخشنامه نادرست رییس سازمان هواپیمایی حکم ریاست کمیته سوانح را امضا می‌کند در حالی که این کمیته قرار است عملکرد سازمان هواپیمایی را مورد بررسی قرار دهد.» موضوعی که یارمحمدی هم درباره آن می‌گوید: «در سانحه ریلی اخیر در مسیر تهران- زاهدان نیز چنین مشکلی وجود داشت درحالی که حکم رییس کمیته سوانح هوایی یا ریلی باید به تایید وزیر راه‌وشهرسازی برسد.»

همه این اظهارنظرها درحالی است که عضو هیأت رییسه کمیسیون عمران مجلس کمبود نیروی متخصص برای تفسیر جعبه سیاه هواپیماهای سانحه‌دیده را از دیگر مشکلات کشور در این حوزه می‌داند. به گفته یارمحمدی «تا جایی که من متوجه شدم پس از هر سانحه هوایی گروه تخصصی از کشورهای سازنده هواپیما برای چنین کاری به ایران می‌آیند درحالی که باید با توجه به چنین مسایلی و پیگیری مجدانه تمامی راهکارها را برای به حداقل رساندن حوادث هوایی به کار بست.»

آلودگی سوختی بوئینگ‌ها

از طرف دیگر باید عمر مفید هواپیماها را هم مدنظر قرار داد؛ گزاره‌ای که این نماینده مجلس بر آن تاکید می‌کند و می‌گوید: «نوسازی ناوگان هوایی یکی دیگر از شاخص‌های اصلی در کاهش سوانح است در اینجا تاثیر انکارناپذیر تحریم‌ها بیشتر به چشم می‌آید. علاوه‌براین تک‌تک پیچ‌های به‌کار رفته در هواپیما باید از سوی متخصصان کشور سازنده آن در بازه‌های زمانی مشخص، بررسی و این کار باید بازگرداندن هواپیما به کشور مبدا انجام شود. از طرف دیگر، قطعات هواپیما باید نوسازی شوند تا ریسک خطر در پروازها کاسته شود، همه این‌ها درحالی است که به دلیل تحریم و وضعیت ایران در روابط بین‌المللی این اتفاق نمی‌افتد.»

اما به نظر می‌رسد مشکل به همین جا ختم نمی‌شود چراکه به گفته یارمحمدی «ورود هواپیماهای بوئینگ به‌ ایران به قبل پیروزی انقلاب برمی‌گردد و باید وضعیت آن‌ها توسط شرکت‌های سازنده در خارج بررسی شود اما این کشورها با اعلام اینکه آلودگی سوختی دارند اجازه ورود آن‌ها را به کشورشان نمی‌دهند.»

تمامی این مشکلات درحالی مطرح می‌شوند که حالا پس از 20ماه به گفته سخنگوی کمیسیون اصل90 مجلس «به علت تعلل سازمان هواپیمایی در همکاری با کمیسیون، مدیر این سازمان به قوه‌قضاییه معرفی و با حکم دادگاه بدوی محکوم شده است.» پرسشی که همچنان بی‌پاسخ مانده این است که برای چنین پرونده‌ای که 65نفر جان خود را از دست داده‌اند چرا باید این همه زمان بگذرد تا حکمی صادر شود؟ قدرت لابی‌های پیدا و پنهان از کجا سرچشمه می‌گیرد؟ و آیا با وجود تحریم می‌‌توان به کاهش حوادث هوایی امیدوار بود؟ پاسخ آن‌هایی که منتقد برجام و مخالف نوسازی ناوگان هوایی بودند به این سوالات چیست.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.