چرا دولت ماهیگیری به مردم یاد نداد؟

با تمام انتقادهایی که از افزایش قیمت بنزین مطرح می‌شود؛ از سه برابر شدن یک‌باره مبلغ آن تا اطلاع ناگهانی به مردم، به هرحال این تصمیم سران قوا اجرا شده، پرسش این است که با این اتفاق و همزمان اجرای طرح کمک‌معیشتی چه باید کرد که تبعات منفی آن تا جایی ه ممکن است کاهش یابد؟ سوالی که یک عضو کمیسیون اقتصادی در پاسخ به آن به «فراز» می‌گوید: «مسوولانی که در این‌باره تصمیم گرفته‌اند باید شفاف توضیح دهند که چه کار کارشناسی برای این طرح انجام شده چراکه به‌طور حتم موجب افزایش نقدینگی خواهد شد.»

رشد نقدینگی، گرانی کالاهای مختلف، تحمیل بار روانی به مردم، ایجاد هزینه سنگین برای نظام و به بار آمدن خسارت و نابودی زیرساخت‌ها؛ مباحثی هستند که پس از افزایش قیمت بنزین هر روز از سوی مردم، مسوولان و کارشناسان حوزه اقتصاد عنوان می‌شود و البته نگرانی‌هایی را درباره آینده اقتصاد ایران و وضعیت زندگی ایرانی‌ها ایجاد کرده است.

آیا طرح برای خانوارها با درآمد پایین است؟

ناصر موسوی‌لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یکی از منتقدان افزایش 200درصدی قیمت بنزین و بروز ناآرامی‌ها در شهرهای مختلف کشور است. او این تصمیم سران قوا را با توجه به مشکلات اقتصادی مردم اتفاقی ناخوشایند برای معیشت خانوارها با وضع مالی ضعیف ارزیابی می‌کند و می‌گوید: «دولتمردان اعلام کرده‌اند درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین سالانه 30هزار میلیارد تومان برای دولت است درحالی که این رقم بیش از این‌هاست. از طرفی، دولت اعلام کرده این درآمد بین 60میلیون نفر تقسیم خواهد شد که 18میلیون خانوار را دربرمی‌گیرد. حتی آن‌ها گفته‌اند اگر بسته حمایتی به خانواری تعلق نگرفت اما نسبت به آن اعتراضی داشت، اعلام کند چرا که تا 19 یا 20میلیون خانواره را هم می‌توانیم پوشش بدهیم. در چنین وضعی آیا درست است بگوییم طرح برای اقشار با وضعیت مالی نامناسب است؟»

فقط 2کیلو گوشت می‌توان خرید

به گفته این نماینده مجلس «اگر قرار است سوبسید بدهند این ظلم است که قیمت بنزین افزایش یابد بعد درآمد ناشی از آن به مردم داده شود. با این توضیح که به عنوان مثال وقتی برای خانواده پنج نفری 205هزار تومان تعیین شده یعنی به اندازه یک باک بنزین 60لیتری که می‌توان با آن فقط 2کیلو گوشت خرید بنابراین پول ناچیزی است که با کاهش هرساله ارزش پول ملی که در کشور رخ می‌دهد، ارزش این کمک معیشت دولت به مردم هم هر سال کمتر و کمتر خواهد شد. در اینجا پرسش دیگری که مطرح می‌شود این است که آیا با افزایش دوباره قیمت بنزین در آینده این یارانه هم افزایش خواهد یافت یا نه.»

سوال‌های موسوی‌لارگانی درحالی است که یارانه 45هزار تومانی از زمان دولت نهم و دهم اگرچه در ابتدا موجب کاهش ضریب جینی شد اما در بلندمدت، با افزایش تورم و با کاهش ارزش پول ایران ارزش این مبلغ به یک دهم رسید. پرسشی که مطرح می‌شود این است که آیا اقدام اخیر دولت دوازدهم و ارایه بسته حمایتی به مردم تکرار همان طرح دولت قبلی است که بارها از سوی دولتمردان فعلی مورد انتقاد قرار گرفت؟

دولت دوازدهم جا پای دولت نهم گذاشته است

از سوی دیگر، دولت دوازدهم چندین بار اعلام کرده که پرداخت یارانه‌ای که در دولت نهم و دهم تصویب شد برای این دولت هزینه‌بر است اما با این حال چنین طرحی را تصویب و اجرایی کرده است.

نماینده کمیسیون اقتصادی مجلس دقیقا به همین ماجراها اشاره می‌کند و می‌گوید: «هر ساله شاهد کاهش ارزش پول کشور هستیم بنابراین در نمونه‌ای که ذکر کردیم 205هزار تومان هم در آینده ارزش خود را از دست خواهد داد هرچند که همین الان هم ارزشی ندارد. چهار سال از دولت یازدهم به انتقاد از دولت عملکرد دولت نهم و دهم سپری شد؛ اینکه دولت را با 45درصد تورم و خزانه خالی تحویل گرفتیم، کرامت مردم با یارانه 45هزار تومانی زیر سوال رفت، چرا به مردم ماهیگیری را یاد ندهیم؟، رفاه ایجاد کنیم که مردم به یارانه نیاز نداشته باشند و جملات دیگری از این دست، اما با این اتفاق دولت فعلی جا پای دولت قبلی گذاشته است.» به گفته موسوی‌لارگانی «بارها گفته‌اند بنزین دو نرخی فسادآور است بنابراین بنزین و ارز باید تک نرخی باشند اما همین اتفاق افتاده است.»

دستوری نمی‌شود کاری را پیش برد

اما این همه ماجرا نیست چراکه پس از هر بار گرانی بنزین، مردم برای خرید کالاهای دیگر یا دریافت خدمات با افزایش قیمت مواجه می‌شوند. موضوعی که وزیر صنعت، معدن و تجارت در تازه‌ترین اظهارنظر خود در این‌باره گفته است: «طبق دستور رییس‌جمهوری دولت و دستگاه‌های دولتی به هیچ‌عنوان تا پایان سال حق گران کردن هیچ کالا و خدماتی را ندارند.» تاکید این مقام مسوول درحالی است که موسوی‌لارگانی درباره ان توضیح می‌دهد: «این دستور آقای وزیر عقلانی نیست چراکه در عمل قیمت‌ها افزایش می‌یابد اتفاقی که همین الان هم افتاده است. از طرفی نظارتی هم بر قیمت‌ها نمی‌شود. می‌گویند کنترل قیمت داریم، دقیقا بگویند این کنترل قیمت کجا و در کدام شهرها انجام می‌شود؟ امکان نظارت بر همه جا در کلانشهرهایی مثل تهران، مشهد و اصفهان وجود ندارد بنابراین دستوری نمی‌شود کاری را پیش برد.»

طرح کمک‌معیشتی چه زمانی اجرا می‌شود؟

با همه این‌ها سوالی که مسوولان، نمایندگان مجلس و کارشناسان اقتصادی مطرح می‌کنند و همچنان بی‌پاسخ مانده این است که بسته کمک‌معیشتی چه زمانی به مردم ارایه خواهد شد؟ سوالی که موسوی‌لارگانی هم آن را عنوان می‌کند و می‌گوید: «حالا که این طرح اجرا شده و مردم هم به مرور با افزایش قیمت کالاهای مختلف روبرو می‌شوند بنابراین دولت باید زمان ارایه بسته حمایتی را اعلام کند.»

نماینده مردم فلاورجان در پاسخ به این پرسش که موضع مجلس درباره این تصمیم سران قوا چه بوده است، می‌گوید: «مجلس به جد پیگیر اصلاح این طرح در قالب طرح دوفوریتی بود تا متوقف یا قیمت اصلاح شود اما پس از فرمایش‌های مقام معظم رهبری درباره این طرح از آنجایی که سخنان ایشان فصل‌الخطاب است دیگر طرح را پیگیری نکردند. با توجه به اینکه رهبر انقلاب همچنین اعلام کردند من اقتصاددان نیستم، نمایندگان از رییس مجلس درخواست کرده‌اند تا توضیح دهد آیا به جز نمایندگان افرادی هستند که در این امور به ایشان مشاوره می‌دهند که اطلاعات این افراد از نمایندگان بیشتر است و ایشان از داده‌های آن‌ها برای موافقت با طرح بهره برده است؟»

جمع‌بندی سخنان موسوی‌لارگانی این است که «تمامی چالش‌های پیش آمده از افزایش قیمت بنزین این است که مردم را در این تصمیم‌گیری نامحرم دانستند و مخفیانه تصمیمی گرفتند که معیشت مردم را نشانه گرفته است.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.