همه راه‌ها به شمال ختم می‌شود!

فراز- محمد گلشاهی: افتتاح فاز نخست آزادراه تهران شمال در دهه فجر و پروژه اتصال مترو تهران به مازندران. دو خبری که این روزها در رابطه با دسترسی سریعتر و متنوع‌تر به شمال کشور در خبرها آمده شاید برای خیلی از ما پایتخت نشینان که به دنبال فراموشی دود و دم تهران و رفتن به آرامش جنگل و دریا هستیم خبر خوشحال کننده‌ای باشد. طبیعت زیبا و سبز در کنار هوای سالم و پاک و چشم‌اندازهای بدیع باعث شده تا بسیاری افراد هر آخر هفته حتی برای یک روز هم شده به شمال بروند تا با برخورداری از این طبیعت زیبا خود را برای یک هفته کاری دیگر آماده نمایند.

از طرفی ورود مسافر و گردشگر سبب رونق اشتغال در این استان‌ها می‌شود. کسب و کارهای محلی مانند رستوران‌ها رونق می‌یابند که از دل این کسب و کارها حتی افرادی مانند «خاورخانم»‌ شهرتی عجیب برای خود بر پا می‌کنند . از سوی دیگر بسیاری از افرادی که به شمال سفر می‌کنند و دلبسته طبیعت آنجا می‌شوند ترجیح می‌دهند که یک زمین، باغ و یا خانه‌ای برای خود در آنجا داشته باشند که در نتیجه با افزایش تقاضا برای خرید ملک در شمال و متقابلا افزایش قیمت زمین در آنجا، وضع مالی بسیاری از اهالی بهبود یافته است و در مجموع به نظر می‌رسد یک بازی بردـ برد شکل گرفته است هم برای مسافران و هم برای ساکنان.

اما حقیقت ماجرا به نحو دیگری است و اگر ۱۰ یا ۱۵ سال پیش بسیاری از افراد در شمال این تصور را داشتند اما امروز روی دیگر این سکه را می‌بینند. در واقع هر چه زمان دسترسی و مسیرهای دسترسی به شمال کشور اضافه می‌شود، بزرگراه‌ها تعریض می‌شود و یا هر اتفاق دیگری که مسافرت به خصوص از پایتخت به شمال را نزدیک‌تر و راحت‌تر نماید، در واقع حکم تبری را دارد که بر درختان آن زده می‌شود و هم محیط زیست و هم اجتماع آن را دچار مشکل می‌کند. ترافیک وحشتناک در ایام تعطیلات و آخر هفته‌ها، مشکلاتی در رابطه با تهیه مایحتاج در برخی ایام سال ، مشکلات فرهنگی گردشگران، گرانی غیر معمول اجناس و کمیابی آن در برخی مواقع ، تغییر بافت جمعیتی در کنار از بین رفتن مناطق بکر و زیبا حاصل این مسافرت‌ها شده است. هجوم نهادهای دولتی برای خرید زمین و احداث تفریحگاه برای کارکنانشان نیز باعث شده هر سازمانی تکه‌ای از زمینهای کنار دریا را تصاحب کند به طوریکه برخی از افراد محلی می‌گویند دیگر نمی‌توانند مانند گذشته به کنار دریا بروند چرا که نهادی عمومی و دولتی آن را در اختیار گرفته‌اند. در واقع بندرنشینان از دسترسی به دریا محروم شده‌اند. دقیقا معلوم نیست در سایر کشورها نیز ارگان‌های دولتی برای کارکنانشان در مناطق بکر و کنار دریا امکانات ویژه فراهم می‌کنند یا خیر اما مسلما کشور ما در این زمینه رکورددار است.

علاقه برای سفر به شمال باعث شده تا بیشتر از همه طبیعت بکر مناطق شمال با خطر مواجه شود. از طرفی عدم استفاده درست از طبیعت مانند شکستن درختان و آلوده کردن آب‌ها و زباله‌های زیاد برجامانده از این مسافرت‌ها  از یک طرف قطع درختان و باغات و خشک کردن مزارع برای ویلاسازی و جاده کشی بلای جان طبیعت این منطقه شده است. هر منطقه‌ای که به ناگاه اسم آن بر زبانها میفتد با هجوم افراد مواجه می‌شود که ویلاسازی در شمال رونق بیابد و این قضیه با از بین رفت طبیعت ، و درختان همراه شده است.

«محمد درویش» فعال محیط زیست در گفت و گوی اختصاصی با «فراز» معتقد است که هر چه میزان دسترسی به شمال کشور آسان‌تر شود، مضرات آن برای ساکنان آن منطقه بیشتر از منافع آن خواهد بود و موج تخریبی جدید بر استان‌های شمالی با این اتفاق آغاز خواهد شد. البته ایشان دسترسی ریلی را بسیار بهتر از دسترسی بزرگراهی دانستند چرا که هم از بعد تخریب محیط زیست مشکلات کمتری را ایجاد می‌کند و هم اینکه از آلودگی هوا و صوتی مقصد نیز می‌کاهد و در کنار آن به رونق اقتصاد منطقه نیز کمک می‌کند چرا که امروزه بسیار از مسافران حتی آذوقه خود را از قبل تهیه کرده و تنها زباله را در محیط زیست رها می‌کنند. در انتها ایشان یادآوری کردند که بهتر است مسیر ریلی مورد نظر قبل از آنکه تایید شود در اختیار صاحب‌نظران قرار گیرد تا ارزیابی بهتری از تاثیرات محیط زیستی آن مشخص شود.

در حال حاضر بسیاری از جوانان در این مناطق به دلیل افزایش نامعقول زمین و ملک با مشکل تهیه مسکن روبرو هستند . قیمت ملک در برخی شهرها با قیمت ملک در مناطق تهران برابری کرده اما درآمدها و اشتغال در سطح بسیار پایین‌تری از تهران قرار دارد. کشاورزی و باغداری صرفه اقتصادی ندارد و در عوض خرید و فروش زمین و ساخت و ساز رونق دارد که باعث شده مهاجرت‌هایی از شهرهای دیگر نیز صورت گیرد و بر مشکل بیکاری جوانان این مناطق افزوده شود. اشتغال صنعتی و پایدار سهم کمی دارد و در عوض اشتغال غیر رسمی و گذرا سهم قالب را دارد.

به نظر می‌رسد دولت و یا صدا و سیما امکاناتی را برای معرفی سایر شهرهای کشور برای مردم فراهم آورند و همه راه‌ها را به شمال ختم نکنند؛ چرا که هر چه از آسانتر به شمال برویم به همان میزان راحت‌تر نیز طبیعت آن را تخریب می‌کنیم.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.