«جمعه سیاه»؛ ترویج مصرف‌گرایی یا رونق اقتصاد؟

آخرین جمعه نوامبر، یک روز بعد از روز شکرگزاری «جمعه سیاه» نامیده شده است. این روز آغاز خرید برای کریسمس و شلوغ‌ترین روز برای فروشنده‌ها است.

«جمعه سیاه» ابتکاری است که از امریکا به دیگر کشورهای جهان گسترش یافته است. هدف تخفیف‌های ویژه «جمعه سیاه» تحریک تقاضا و تشویق مردم به خرید برای چرخش اقتصاد است. با این‌حال منتقدان جمعه سیاه را موجب تحریک مصرف‌گرایی و در تناقض با بحران زیست‌محیطی جهان ارزیابی می‌کنند.

این رویداد چند سالی است که پایش به ایران نیز باز شده است. فروشگاه‌های اینترنتی و همچنین فروشگاه‌های کوچک و خرده‌فروشی‌ها، در این روز تخفیف‌هایی را به مشتریان ارائه می‌دهند. اما «جمعه سیاه» چقدر در ایران واقعی است؟

۱ دیدگاه
  1. سهيلا می‌گوید

    ببخشيد کامل هست؟

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.