قطعی اینترنت؛ دردی که دامنه دارد

«هر دم از این باغ بری می‌رسد.» این مصرع از نظامی‌گنجوی شاید وصف خوبی باشد در مورد حال و روزهای حین و بعد از قطعی اینترنت؛ هم برای شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات اینترنت و هم درباره مردمانی که مشترک آن‌ها هستند.

زمانی که آن شخص یا مسوول دستش را روی دکمه خاموشی اینترنت فشار داد فکرش را می‌کرد چقدر این کار می‌تواند دامنه داشته باشد؟ پاسخ به این پرسش کار ساده‌ای نیست. حدود هشت روز ارتباط ایرانی‌ها با جهان قطع بود؛ هشت روزی که طبق اعلام سازمان تنظیم مقررات، خسارات وارد شده به اپراتورها ۱۰۸۰میلیارد تومان برآورد شده و بیشترین خسارت به ایرانسل وارد شده است.

آنطور که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به ایسنا گفته است: «مدیرعامل شرکت ملی پست کاهش درآمد ۴۰درصدی روزانه را گزارش کرده، این آمار به معنای آسیب دیدن بخش عمده‌ای از کسب‌وکارهای کوچک است.» به گفته محمد آذری‌جهرمی «بخش اعظم خسارات مربوط به کسب‌وکارهاست که سازمان فناوری اطلاعات جلسه‌های متعددی با اتاق بازرگانی، نظام صنفی رایانه‌ای و اتحادیه کسب‌وکارهای نوپا داشته و در حال جمع‌بندی خسارات آنهاست که به محض تکمیل اعلام می‌کنیم.»

ناآرامی تمام شد، اینترنت وصل نشد

قطعی اتصال ایران به شبکه جهانی اینترنت از شنبه شب ۲۵ آبان‌ماه که به دلیل ناآرامی‌های ایجاد شده در پی اجرای طرح اصلاح و سهمیه‌بندی بنزین انجام شده بود به‌منظور جلوگیری از امکان سوءاستفاده‌های احتمالی از این ابزار ارتباطی بود که حالا ابعاد چنین تصمیمی هر روز شکل تازه‌ای به خود می‌گیرد آنهم در وضعیتی که مردم سیستان‌وبلوچستان همچنان از اینترنت تلفن‌همراه بی‌بهره مانده‌اند. زهرا روستا، روزنامه‌نگار ساکن زاهدان در این‌باره به «فراز» می‌گوید: «اینترنت وای‌فای این استان یکی دو روز بعد از وصل شدن این اینترنت در سراسر کشور برقرار شد. این درحالی است که همه جای ایران چند روزی هست از اینترنت گوشی‌ هم بهره‌مند هستند اما هنوز این اینترنت در استان سیستان‌وبلوچستان قطع است.»

به گفته این شهروند زاهدانی «در این مدت هیچ‌یک از مسوولان درخصوص این مشکل پیگیری نکرده است یا لااقل ما پیگیری یا اطلاع‌رسانی در این‌باره نه دیدیم و نه شنیدیم جز اینکه روز گذشته حسینعلی شهریاری، نماینده مردم زاهدان در مجلس بالاخره در این خصوص اظهارنظر کرد و گفت نهادهای امنیتی توضیحی نداده‌اند که چرا اینترنت این استان وصل نمی‌شود، شورای امنیت ملی هم اطلاعی نمی‌دهد حالا این نماینده یا واقعا باخبر نیست یا ادعا می‌کند که چیزی نمی‌داند.»

نگرانی مردم سیستان‌وبلوچستان

روستا با بیان اینکه مردم استان این رفتار مسوولان را نوعی بی‌احترامی به آن‌ها برداشت می‌کنند، می‌گوید: «در استان‌هایی که ناآرامی شدیدتری داشتند در حال حاضر از اینترنت برخوردار هستند بنابراین مردم در وضعیتی که مسوولی پاسخی در این مورد نمی‌دهد از این اتفاق ناراحت هستند. ضمن اینکه نگرانی از این است که این رویه به کاری همیشگی تبدیل نشود، یعنی با هر اتفاقی مردم این استان از این محل یعنی قطعی اینترنت، زیان مالی نبینند.»

اما ماجرای قطعی اینترنت به همین جا خلاصه نمی‌شود. طرف دیگر قضیه، بسته‌های اینترنتی است که پس از وصل شدن شبکه جهانی تلفن‌های همراه به مشترکان وعده داده شد. آنطور که سارا، شهروند کرمانشاهی ساکن تهران به «فراز» می‌گوید اپراتور همراه اول پس از وصل شدن اینترنت چندان در ارایه خدمات خود طبق اعلام قبلی، عمل نکرده است.

این مشترک موضوع را اینگونه توضیح می‌دهد: «بسته اینترنتی داشتم که تا 14 آذر اعتبار داشت. از روز 24 آبان تا هشتم آذر اینترنت قطع بود یعنی به مدت 14روز. چون پیش‌شماره تلفن‌همراهم کرمانشاه است، اینترنتم دیرتر از شهروندان تهرانی وصل شد. با وصل شدن اینترنت، از همراه اول پیامی برایم آمد حاوی این متن که «یک بسته 12روزه رایگان به شما تعلق می‌گیرد برای مدتی که اینترنت قطع بود.» آنطور که خودم محاسبه کردم چون آخرین بسته فعال در گوشی‌ام تا 14 آذر اعتبار داشت 12 روز را به این تاریخ اضافه کردم و فکر می‌کردم تا 26 آذر اعتبار دارد. بعد از فعال شدن بسته، از همراه‌اول پیام آمد که «بسته شما تا 23 آذر تمدید شده است» در تماس با پشتیبانی علت این موضوع را پیگیری کردم اپراتور گفت که شما 11 آذر آن را فعال کردید، این هدیه طبق بسته قبلی فعال نمی‌شود بنابراین این بسته تا 23آذر قابل استفاده است.»

ثبت شکایت در سیستم همراه‌اول

سارا در ادامه توضیح می‌دهد: «از کاربر همراه‌اول پرسیدم اگر من دیرتر این بسته را فعال می‌کردم آیا اعتبار مدت آن، از همان روز شروع می‌شد پاسخ دادند که به هرحال شما تا آخر این هفته فرصت داشتید که این بسته را فعال کنید. بعد من گفتم با این توضیح شما اگر آخرین بسته اینترنت من تا 24 آذر اعتبار داشت و من امروز بسته را فعال می‌کردم تا 24 آذر که مدتی به بسته من اضافه نمی‌شد چون همزمان می‌شد. اینجا بود که اپراتور همراه‌اول پاسخی برای این موضوع نداشت برای همین شکایت من را در سیستم این شرکت ثبت کرد و گفت این موضوع پیگیری می‌شود.» این شهروند می‌گوید: «به این کاربر گفتم قانون محاسبه شما اشتباه است چون طوری حساب می‌کنید که به مشترکی 12روز تعلق نگیرد. با وجود اینکه من 14روز اینترنت نداشتم 9روز به مدت اعتبار بسته اینترنت من اضافه شد.»

ایرانسل وعده داد اما مهلت نداد

سخنان این کاربر اینترنت همراه‌اول درحالی است که علی، دیگر شهروند تهرانی مشترک اینترنت شرکت ایرانسل است. او به «فراز» می‌گوید: «پس از وصل شدن اینترنت گوشی‌ام از این شرکت برایم پیامی آمد که نوشته شده بود «یک گیگ بسته هدیه به دلیل قطعی اینترنت به شما ارایه می‌شود.» در همان لحظه به دلیل مشغله نتوانستم کد داده شده را وارد کنم اما چند ساعت بعد که خواستم این بسته را فعال کنم متوجه شدم امکان‌پذیر نیست. ایرانسل درحالی این پیام را فرستاده بود که فرصت چندانی به مشترکش نداده بود تا از آن بسته بهره‌مند شود.»

سخنان این کاربران اینترنت تلفن‌همراه اول و ایرانسل درحالی است که فریبا، شهروند دیگر تهرانی موفق به دریافت بسته‌های وعده داده شده اینترنت همراه‌اول شده است. او می‌گوید: «پس از وصل شدن اینترنت تلفن‌همراهش هم مدت زمان اعلام شده به بسته اینترنتش اضافه شده و هم حجم آن.»

با همه این‌ها آنچه از صحبت‌های مسوولان و مردم به نظر می‌رسد این است که قطعی اینترنت فقط یک قطعی چند روزه نبود پر بوده و البته هست از خسارت‌ها و نارضایتی‌هایی که همچنان ادامه دارد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.