«بیدود» دود شد!

بیدود مدتی است دوچرخه هایش را از سطح شهر جمع آوری کرده است. پول ودیعه ای که از کاربرانش جمع آوری کرده است را هم بلوکه کرده است. تلفن پشتیبانی نیز پاسخگو نیست. شورای شهر می گوید تا کنون کسی از بیدود شکایت نکرده است. عده‌ای بر این باور هستند که دوچرخه های بیدود از بعد از اعتراضات آبان ماه جمع آوری شده اند. پرسشی که مطرح می شود آن است که آیا پایتخت مناسب دوچرخه سواری است؟ تهران شهری شیبدار است و دوچرخه سواری معمولا در شهرهای مسطح انجام می شود. از سویی دیگر تهران به شدت آلوده است و دوچرخه سواری در چنین شهر آلوده ای رسما خودکشی است. همچنین مسافت های بین شهری به حدی دور است که به آنها سفر درون شهری گفته می شود. بنابراین پایتخت شهری مناسب دوچرخه سواری نیست. بنابراین بهتر است مسئولان به جای رواج دوچرخه سواری و نمایش هایی مانند دوچرخه سواری شهردار تهران در سطح شهر، حمل و نقل عمومی پایتخت بهبود یابد.

درخواست وام دوچرخه

یوسف حجت مدیرعامل سازمان حمل و نقل‌‌ و ترافیک شهرداری تهران درباره سرانجام دوچرخه های نارنجی پایتخت گفت: تاکنون چندین جلسه با شرکت بیدود داشته ایم اما هنوز نتیجه ای در این زمینه حاصل نشده است.

او با بیان اینکه شرکت بیدود اعلام کرده فعالیت دوچرخه های نارنجی برای این شرکت مقرون به صرفه نیست، گفت: این شرکت از شهرداری درخواست همکاری و کمک داشته تا بتواند به فعالیت خود ادامه دهد و ما در حال بررسی این موضوع هستیم.

حجت افزود: شرکت بیدود معتقد است که حدود 80 درصد هزینه های دوچرخه را شهرداری و 20 درصد آن را شرکت مربوطه باید پرداخت کند در حالی که این موضوع برای شهرداری امکانپذیر نیست و بعید می دانم نتیجه ای نیز در این راستا حاصل شود. از سویی دیگر موضوع خرید سهام از شرکت بیدود مطرح نبوده و این موضوع صحت ندارد.

او در مورد ارائه وام دوچرخه به مردم تهران گفت: حدود 99 درصد از مراحل این موضوع انجام شده و احتمالا در دی ماه این وام ها با اولویت به کسانی که شاغل هستند یا دانشجو همچنین از طرح ترافیک بهره مند نشده اند، ارائه خواهد شد.

مناطق شمالی و جنوبی مناسب دوچرخه سواری نیستند

کارشناسان بر این باور هستند که مناطق شمالی و جنوبی تهران به هیچ عنوان مناسب دوچرخه سواری نیستند اما غرب و شرق پایتخت برای این کار مناسب هستند. البته در مناطقی که مسافت بسیار کمتر است. اگرچه آلودگی هوا می تواند ریه دوچرخه سواران پایتخت نشین را اذیت کند اما اگر فرهنگ دوچرخه سواری در مسافت های کوتاه شهری رواج یابد کمتر از خودروهای شخصی استفاده می شود.

«بیدود» طرح بی‌خاصیت

قمر فلاح، استاد جامعه شناسی شهری به فراز گفت:‌ مناطق شمالی و جنوبی تهران امکان دوچرخه سواری ندارند چراکه شیب بسیار زیادی دارند و همه گروه های سنی نمی توانند در این مناطق از دوچرخه استفاده کنند. از سویی دیگر بیشترین گروه سنی که در تهران زندگی می کنند افراد سالمند هستند.

او افزود:‌ در مناطق شرقی و غربی تهران به دلیل شیب اندک، امکان دوچرخه سواری وجود دارد به شرطی که موانع طبیعی برداشته شوند و امکانات به اندازه کافی وجود داشته باشد. در دیگر کشورها دوچرخه هایی وجود دارند که با موتور کار می کنند، بنزین بسیار کمی مصرف می کنند و یا اینکه برقی هستند؛ این دوچرخه ها به راحتی قابل استفاده در سربالایی ها هستند بی آنکه مشکلی ایجاد کنند.

فلاح در پاسخ به اینکه شهر آلوده ای مانند تهران مناسب دوچرخه سواری است، بیان کرد: اگرچه در ابتدای استفاده از دوچرخه سواری، بسیاری از دوچرخه سواران به دلیل آلودگی هوا آسیب می بینند اما اگر دوچرخه جایگزین اتومبیل و موتورسیکلت شده و فرهنگ استفاده از دوچرخه رواج یابد، آلودگی هوا نیز کاهش می یابد.

او گفت: همه اینها به شرط آن است که شهرداری امکانات لازم را ایجاد کند، لاین های مخصوصی برای دوچرخه سواری در نظر بگیرد و برای مناطق غربی و شرقی تهران باکس ها و امکاناتی مشابه کشورهای غربی و آمریکا در نظر بگیرد.

فلاح تاکید کرد: البته دوچرخه سواری برای مسافت های کوتاه مناسب تر است و مناطق غربی و شرقی نیز به شرط دوچرخه سواری در مسافت های کوتاه می توانند گزینه های مناسبی باشند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.