هواپیمای دست دوم؛ تحفه جدید تحریم‌ها

«هواپیماهای برجامی» از جمله اصطلاحاتی بود که شهروندان برای توصیف هواپیماهایی که با طلوع برجام خریداری شد، ساخته بودند. بسیاری از مسافران پروازهای هوایی به شوخی و گاه جدی در زمان سوار شدن به هواپیماها این سوال را می پرسیدند. اما به نظر می رسد حالا و پس از این که برجام با بدعهدی طرف آمریکایی بلااثر شده باید با اصطلاح تازه ای مواجه شویم و آن «هواپیماهای تحریمی» است.

«هواپیماهای جدید وارداتی دست‌دوم هستند.»؛ خبری که به‌نقل از دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام شده، این درحالی است که عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع مجلس چنین کاری را با توجه به توان داخلی لازم نمی‌داند. جواد حسینی‌کیا به «فراز» می‌گوید: «این تصمیم خطاست چراکه ایران ظرفیت تولید هواپیمای داخلی را دارد اما در دولت اراده‌ای در این زمینه وجود ندارد.» اظهارنظری که محسن کوهکن، دیگر عضو این کمیسیون نیز با آن هم‌عقیده است و به «فراز» توضیح می‌دهد: «ترجیح می‌دهم سوار هوایپمای ساخت داخلی شوم چون به متخصصان ایرانی بیشتر از خارجی ایمان دارم.»

ناوگان فرسوده هوایی ایران موضوعی نیست که قابل انکار یا چشم‌پوشی باشد. ایران به واسطه حدود چهار دهه تحریم‌های آمریکا، درحالی هواپیماها را در همه این سال‌ها در آسمان به پرواز درمی‌آورد که با هر سانحه هوایی این زخم کهنه دوباره باز می‌شود و مسوولان را وامی‌دارد تا از مشکلی که سال‌هاست روی آن سرپوش گذاشته‌اند، اظهارنظر کنند. ناوگان کهنه‌ای که تلاش برای نو کردنش با هواپیماهای روسی و مونتاژ داخل تاکنون با تراژدی‌هایی همراه بوده است.

در مسیر تولید هواپیماهای بزرگ

با این حال عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع مجلس از ساخت هواپیمای مسافربری کوچک توسط وزارت دفاع با همکاری روسیه در آینده نزدیک خبر می‌دهد و می‌گوید: «اگر تمرکز متخصصان ایرانی روی این موارد باشد تولید هواپیمای ساخت داخل امکان‌پذیر است. این هواپیما می‌تواند پیش‌زمینه‌ای برای تولید هواپیماهای بزرگ باشد و ایران را به تولیدکننده ناوگان هوایی تبدیل کند.»

به گفته حسینی‌کیا «این هواپیما ظرفیت 70 تا 100مسافر را دارد و این برای شروع خوب است چراکه با وجود تحریم‌ها باید به فکر تقویت صنعت هوانوردی کشور بود و ضمن تعمیر و نگهداری اصولی از ناوگان موجود، تولید را هم در دستورکار قرار داد که البته نیازمند همت و اراده دولتمردان نیز هست.»

هم ایجاد هزینه هم دور زدن تحریم‌ها

سخنان این نماینده مجلس درحالی است که روز یکشنبه محمد اسلامی، وزیر راه‌وشهرسازی از ورود سه فروند ایرباس جدید به ناوگان هوایی کشور خبر داد و گفت: «مشکلی هم در زمینه تامین قطعات و مهندسی تعمیرات هواپیما نداریم.» این اتفاق به اعتقاد حسینی‌کیا «هزینه بالایی دارد و از طرفی، دور زدن تحریم‌هاست درحالی که اگر قدمی راسخ برای راه‌اندازی خط تولید هواپیما برداشته شود تمامی مشکلات و خلاها جبران خواهد شد.»

تاکید عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع مجلس بر این است که «هواپیمای درحال ساخت از سوی وزارت دفاع ایران 140 نیست و قرار هم بر این نیست که این هواپیما دوباره تولید شود بلکه اشکالات قبلی این هواپیما رفع شده و با توجه به زیرساخت‎‌های موجود و با مشارکت روسیه تولید خواهد شد.» حسینی‌کیا معتقد است: «هواپیمای وارداتی در واقع ایجاد هزینه برای کشور است چراکه عمر مفید خود را کرده و فرسوده شده بنابراین کشور نباید برای ورود آن متحمل هزینه شود.»

متولیان سخت‌گیری نکنند

این سخنان او درحالی است که به اعتقاد دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی «ناوگان هوایی که از نظر پروازهای انجام شده‌شان قابلیت پرواز دارند، می‌توانند در ایران مورد استفاده قرار بگیرند و پیشنهاد می‌شود از این منظر دستگاه‌های متولی سخت‌گیری چندانی نداشته باشند.» به گفته مقصود اسعدی‎سامانی «به‌عنوان مثال هواپیمای مسافری که ۱۰سایکل پرواز انجام داده و سن بالاتر از ۲۰سال دارد مشکلی برای پرواز ندارد و بهتر است به آن اجازه واردات داده شود.»

در مقام اظهارنظر نیستید

کوهکن در پاسخ به این اظهارنظر او می‌گوید: «شرکت‌های خدمات هواپیمایی در مقام صحبت در این‌باره نیستند چراکه متخصصان بخش مربوطه در وزارت راه‌وشهرسازی باید در این زمینه وارد عمل شوند به این معنا که این افراد متخصص باید با بررسی میدانی و طبق استانداردهای دنیا در مورد سلامت و امنیت هواپیماها اظهارنظر کنند.»

به گفته این عضو کمیسیون صنایع مجلس «آنطور که کارشناسان این حوزه می‌گویند اگر هفت ایراد در کنار هم در یک هواپیما به‌وجود آید مشکل ایجاد خواهد شد بنابراین هواپیماهای فعلی اگرچه شاید عمری بیش از 40سال داشته باشند اما در عمل مناسب برای پرواز هستند.»

پرواز مسوولان قوا با بویینگ 707

نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه چند بار تجربه سفر با بویینگ 707 همراه با مسوولان سه قوه را داشته‌ام، توضیح می‌دهد: «اگرچه عمر مفید این دسته از هواپیماها تمام شده اما کارایی لازم را برخی از آن‌ها به‌دلیل پرواز کم دارا هستند با وجود اینکه این هواپیماها سال‌ها در دنیا کنار گذاشته شده‌اند. مردم دغدغه این موضوع را نداشته باشند چون امنیت پرواز هواپیماها توسط متخصصان قبل از پرواز بررسی می‌شود و به حرف‌هایی که برخی رسانه‌ها می‌گویند اهمیت ندهند.»

تاکید کوهکن بر این است که «رسالت رسانه‌ها و مسوولان در زمینه خطوط هوایی باید انتشار اخبار واقعی مبتنی بر مسایل کارشناسی باشد نه اینکه با پمپاژ خبرهای نادرست افکار عمومی را در مورد موضوعی که با سلامت و امنیت مردم سروکار دارد، تشویش کنند.»

برای مردم دغدغه درست نکنیم

به اعتقاد این عضو کمیسیون صنایع مجلس «قبول که تحریم‌ها در فرسودگی برخی ناوگان هوایی بی‌تاثیر نبوده اما به‌طور قطع هم اینطور نیست که با وجود قطعه خراب در یک هواپیما، اجازه پرواز صادر شود؛ گاهی هواپیماها با ضریب ایمنی 99درصد و گاهی هم با 90درصد پرواز می‌کنند بنابراین نباید با طرح مسایلی از این دست که اجازه واردات هواپیماهای دست دوم داده شود، برای مردم ایجاد دغدغه کرد.»

همه این‌ها درحالی است که دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی خواستار شده تا تسهیلاتی برای این شرکت‌‌ها درخصوص ورود هواپیماهای دست دوم درنظر بگیرند که به‌نظر می‌رسد منظور این مقام مسوول برداشتن محدودیت‌های سنی هواپیماست چراکه این موضوع را در پاسخ به ابلاغیه شورای عالی هواپیمایی اعلام کرده است. این شورا تاکید کرده است «نباید سن ناوگان وارد شده بیشتر از سال ۱۹۹۸ میلادی یعنی ۲۰سال باشد.»

به‌هرحال، با این سخنان طرف‌های مختلف، به‌نظر می‌رسد شرکت‌های هواپیمایی دست خود را در ناوگان نو و امن خالی می‌بینند و در سوی مقابل افرادی همچون نمایندگان مجلس مایل به سوار شدن به هواپیماهای تولید داخل هستند و ورود هواپیمای دست دوم را خطا می‌دانند، این وسط مردم هم همچنان نگران پروازهای‌شان هستند که احتمالا جزو بویینگ‌هایی نیست که کمتر در 40سال گذشته استفاده شده‌ است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.