کاهش قیمت خودرو از رویا تا حقیقت

وزیر صنعت درحالی از پرداخت پنج هزار میلیارد تومان به خودروسازان و کاهش قیمت خودرو خبر داده است که نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با «فراز» کاهش قیمت خودرو را وابسته به نرخ ارز و قیمت تمام شده آن می‌داند. به گفته «فریدون احمدی»، «تزریق پول به شرکت‌های خودروسازی با هدف تسویه بخشی از بدهی آنها منجر به کاهش قیمت نخواهد شد، بنابراین اگر 50هزار میلیارد هم به این شرکت‌ها پرداخت کنند قیمت خودرو کاهش نمی‌یابد.»

انواع محصولات سایپا و ایران‌خودرو به جز دو خودرو نخستین روز از هفته جاری را با کاهش قیمت در کارخانه و بازار آغاز کردند به‌طوری که ۳۷ خودرو از خودروهای مورد بررسی در گزارش‌های روزانه، وارد کانال کاهش قیمت شدند که بیشترین کاهش قیمت را دو خودروی پژو ۲۰۰۸ با پنج میلیون تومان و سپس خودروی دنا پلاس۲ با دو میلیون تومان ثبت کرده‌اند. فقط دو خودرو از خودروها گران شده‌اند که یکی از آن‌ها خودروی پژوپارس اتوماتیک (بدون رینگ) با دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و دیگری خودروی پژوپارس اتوماتیک (بارینگ) با افزایش قیمت سه میلیون و ۵۰۰هزار تومان است.

این آمار و ارقام درحالی است که وزیر صنعت، معدن و تجارت چند روز پیش با اشاره به پرداخت تسهیلات به خودروسازان، اعلام کرد که «هفته گذشته شورای پول و اعتبار پرداخت پنج هزار میلیارد تومان به خودروسازان را تصویب کرد تا شرکت‌های خودروساز از این اعتبار برای پرداخت بدهی خود به قطعه‌سازان استفاده کنند. هرچند پنج هزار میلیارد تومان مبلغ زیادی نیست اما می‌تواند مشکل خودروسازان را تا حدودی رفع کند.»

به گفته رضا رحمانی «مقرر است به هر خودروساز ۲۵۰۰میلیارد تومان پرداخت شود تا این اعتبار در اختیار قطعه‌سازان قرار گیرد.» به اعتقاد او «تزریق پنج هزار میلیارد تومان به خودروسازان برای تسویه بخشی از بدهی آنها به قطعه سازان عاملی برای تحرک در صنعت خودروسازی است. از آنجایی هم که تولید خودروسازان افزایش یافته و عرضه به بازار بیشتر می‌شود، قیمت خودرو کاهش می‌یابد.»

ابزار کاهش قیمت وجود ندارد

سخنان وزیر صنعت و اعتقاد او بر روند کاهشی قیمت خودرو درحالی است که نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نظری مخالف با رحمانی دارد. به گفته احمدی «بعید است ابزار کاهش قیمت خودرو در دست شخصی باشد چراکه چگونگی نظام عرضه و تقاضا و نرخ ارز است که بر این روند تاثیر می‌گذارد. آشفتگی بازار خودرو، بالا بودن تقاضا و کمبود کالا همگی بر افزایش قیمت خودرو اثرگذار هستند. از طرفی، تقاضای کاذب به افزایش قیمت‌ها دامن می‌زند  که درحال حاضر این تقاضا در بازار وجود دارد.»

موضوعی دیگری که این نماینده مردم در مجلس دهم به آن اشاره می‌کند «هجوم تقاضا بر اثر نقدینگی و فرار از تورم یکی از دلایلی است که تقاضای مردم را افزایش می‌دهد. همه این‌ها موجب افزایش قیمت خودرو می‌شود.»

عوامل اصلی تاثیرگذار

«نوسان نرخ ارز» مولفه دیگری است که به اعتقاد احمدی تاثیر زیادی بر قیمت خودرو می‌گذارد. نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این‌باره می‌گوید: «نرخ ارز در چند ماه اخیر کاهش نیافته بنابراین نمی‌تواند عامل موثری بر کاهش قیمت خودرو باشد. در چنین شرایطی، فضای روانی حاکم بر بازار را هم باید اضافه کرد. از طرفی، مردم در آستانه سال نو تمایل به خرید خودرو دارند، واردات خودرو هم که ممنوع است و تیراژ خودرو نیز محدود است همه این موارد ذکر شده نشان می‌دهد دلیلی بر کاهش قیمت خودرو وجود ندارد.»

احمدی معتقد است: «به‌عنوان مثال، وقتی از قیمت خودرو در حد دو میلیون تومان کاسته می‌شود در واقع کاهش اتفاق نیفتاده بلکه نوسان قیمت در بازار خودرو رخ داده است. زمانی باید گفت کاهش قیمت اتفاق افتاده که برای مصرف‌کننده محسوس باشد.»

کاهش «دستوری» قیمت

همه این‌ها درحالی است که بحث واگذاری دو شرکت بزرگ خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو دوباره این روزها داغ شده؛ موضوعی که اگرچه نماینده مردم در مجلس دهم وقوع آن را بعید می‌داند اما می‌گوید: «در همه سال‌های گذشته، به شکل دستوری قیمت خودروها پایین نگه داشته شده است در صورت واگذاری این شرکت‌ها به بخش خصوصی، دیگر این بخش، در مورد قیمت خودروها دستوری عمل نخواهد کرد. بنابراین نباید وعده‌ای به مردم داده شود که با این واگذاری تغییری در کاهش قیمت خودرو اتفاق خواهد افتاد.»

با وجود این سخنان احمدی، وزیر صمت مهرماه امسال با اعلام افزایش عمق داخلی‌سازی این عملکرد را در بازار خودرو باعث کاهش قیمت خودرو از مبدا دانست؛ موضوعی که فعالان این صنعت امکان تحقق آن را نیازمند الزام‌هایی در این حوزه می‌دانند که در حال حاضر در خودروسازی کشور وجود ندارد وگرنه به اعتقاد این متخصصان افزایش عمق داخلی‌سازی می‌تواند منجر به کاهش ارزبری در تولید خودرو شود و به دنبال آن روی قیمت تمام شده محصولات خودروسازان نیز تاثیر مثبت داشته باشد. همه این نگاه‌ها و بیان دیدگاه‌های مطرح شده از سوی برخی نمایندگان و کارشناسان بیانگر این است که خبری از کاهش قیمت خودرو نیست با این حال به‌نظر می‌رسد وزارت صنعت در این زمینه تنها خوشبین این وضعیت است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.