حمله کرونا به نفس خودروسازی

ویروس کرونا کشور چین را ایزوله کرد و به صنعت خودروسازی دنیا لطمه وارد کرد

گاهی اوقات اختلاف بین کشورها موجب تحریم ها و کوچ برندهای معتبر جهانی می شود و گاهی یک ویروس کشنده. ویروس کرونا نه تنها بر روی اقتصاد چین تاثیر منفی بر جای گذاشته است بلکه موجب مهاجرت برندهای معتبر خودروسازی شده است. البته ویروس کرونا تنها صنعت خودروسازی در چین را تحت تاثیر قرار نداده است بلکه موجب بروز چالش در شرکت بوش شده است؛ این شرکت که به تولید قطعات خودرو می پردازد اعلام کرده است که به دلیل ویروس کرونا دچار معضلاتی در تولید شده است. از سویی دیگر چین یکی از بزرگترین تولیدکننده قطعات خودرو به شمار می رود و اختلال در تولید این کشور، معضلاتی را برای صنعت خودروسازی جهان به همراه دارد. این امر موجب شده زنجیره تامین قطعات خودرو در جهان دچار چالش شود.

هم زمان با شیوع گسترده ویروس خطرناک و کشنده کرونا در چین و مناطق شرق آسیا، بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران در خصوص تاثیرات و تبعات منفی آن بر صنعت خودروسازی در جهان هشدار داده‌اند.

چند روز پیش بود که شرکت ژاپنی تویوتاموتورز اعلام کرد در پی شیوع ویروس کرونا ، تمامی کارخانه‌های در چین را اعم از قطعه ساز و خودروساز، تا تاریخ ۹ فوریه تعطیل خواهد کرد.

البته با گسترش روزافزون و نگران کننده تعداد مبتلایان و قربانیان این ویروس خطرناک در چین به نظر می رسد که این تعطیلی مدت زمان بسیار بیشتری به طول بیانجامد و تاثیرات منفی بسیار بیشتری بر صنعت تولید خودرو و قطعه‌سازی بگذارد.

بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده، تعداد قربانیان ویروس کرونا در چین به ۲۵۹ نفر رسیده و تاکنون بالغ بر ۱۱ هزار نفر نیز در ۱۹ کشور جهان به آن مبتلا شده اند. دو روز پیش سازمان بهداشت جهانی هم زمان با شیوع گسترده و نگران کننده این ویروس اعلام وضعیت اضطراری در جهان کرد و از تمامی کشورها خواست تا با همدلی و تلاش جمعی به مقابله با آن بپردازند.

کارشناسان فعال در حوزه خودرو با انتشار گزارشی برآورد و اعلام کرده اند که تعطیلی کارخانه ها در چین که یکی از مهم ترین قطب های صنعت و اقتصاد جهان به شمار می رود، بدون شک تاثیرات منفی بزرگی بر اقتصاد چین و جهان خواهد گذاشت.

تبعات منفی ویروس کرونا بر زنجیره تامین قطعات

طبق گزارش وب سایت Automotive News، شرکت بوش نیز که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان قطعات یدکی در جهان محسوب می شود، در خصوص گسترش ویروس کرونا و تبعات منفی آن بر زنجیره تامین قطعه در جهان هشدار داده و اعلام نگرانی کرده است.

«ولکمار دنر»، مدیرعامل بوش، در این باره به خبرنگاران گفت:«ما در حال حاضر راهی جز اینکه منتظر بمانیم تا چگونگی اوضاع مشخص شود، نخواهیم داشت ولی در صورتی که این وضعیت ادامه پیدا کند، به طور قطع در زنجیره تامین قطعات با مشکل مواجه خواهیم شد.»

او در ادامه سخنان خود افزود:«همانطور که به نظر می رسد این ویروس در آینده ای نزدیک شیوع بسیار بیشتر و گسترده تری خواهد داشت و گریبانگیر تمامی کشورهای جهان می شودو این اوضاع غیرقابل پیش بینی و متزلزل نیز برای صنعت خودروسازی و قطعه سازی دست کم تا ماه فوریه و مارس ادامه پیدا خواهد کرد.»

شرکت بوش از سال ۱۹۰۹ تاکنون در چین فعالیت های زیادی داشته و هم اکنون دارای ۲۳ کارخانه در ۶۰ نقطه از جهان است. تعداد پرسنل این شرکت آلمانی در جهان به ۴۰۳ هزار نفر رسیده و ارزش سالانه بازار این برند در آسیا و اقیانوسیه حدود ۲۵ میلیارد دلار است.

بوش همچنین در شهر ووهان چین دو کارخانه با ۸۰۰ پرسنل دارد که سیستم فرمان و لوازم گرمایشی تولید می کنند. با اینکه هنوز هیچ آلودگی به ویروس کرونا در این مراکز صنعتی مشاهده نشده است، مدیران بوش پیش بینی کرده اند که تعطیلی کارخانه ها به علت شیوع کرونا منجر به کاهش ۶.۲ درصدی تولید جهانی خودرو در سال ۲۰۲۰ میلادی خواهد شد و این بدان معناست که در سال جاری میلادی ۸۹ میلیون دستگاه خودرو کمتر از آنچه برآورد شده بود، به تولید و عرضه خواهد رسید.

از دیگر شرکت های بزرگ و خارجی فعال در چین که به علت شیوع این ویروس کارخانه های خود را تعطیل کرد، شرکت آمریکایی تسلاموتورز بود که به دستور دولت چین صورت گرفت. بدین ترتیب انتظار می رود که تولید تسلا مدل ۳ به عنوان محبوب ترین خودروی الکتریکی در جهان، حداقل به مدت ۱۰ روز به تاخیر خواهد افتاد که همین امر بر سودآوری تسلا در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی تاثیرگذار خواهد بود.

بسیاری دیگر از شرکت های برتر و. بزرگ خودروسازی در جهان همچون نیسان موتورز، پژو و هونداموتورز نیز اعلام کرده اند که تمامی پرسنل فعال در کارخانه های چینی را به همراه خانواده هایشان از این کشور خارج خواهند کرد.

خروج برندهای صنعت خودرو از چین

این روزها صنایع خودرو سازی تحت تاثیر شیوع کرونا نمایندگی ها و کارخانجات خود را در چین تعطیل کرده اند. چین که بازار نیروی کار ارزان است بسیاری از کارخانجات بزرگ جهان را به خود جذب کرده است. در کنار تویوتا موتورز که تعطیلی کارخانه خود را در چین اعلام کرده است، نیسان، هوندا، جنرال موتورز و همچنین پژو سیتروئن نیز اعلام کرده کارکنان خود را از چین خارج کرده و به زودی این کشور را ترک خواهند کرد.

براین اساس خودروسازان جهانی نه تنها در حال خارج کردن کارمندان خود از چین هستند بلکه به فکر توقف تولید در این کشور افتاده اند چراکه این ویروس می تواند کل کشور را فلج کند بنابراین بیشتر خودروسازان بزرگ به دلیل سرعت گسترش این ویروس، سفر به این کشور را محدود یا ممنوع کرده اند.

سخنگوی نیسان در بیانیه ای بر جدی گرفتن امنیت و ایمنی کارمندان و خانواده های آنها تاکید کرده است.

اریک بوث سخنگوی تویوتاموتورز نیز محدودیت سفر به چین را “تا اطلاع بعدی” اعمال کرد و گفت: نظارت بر اوضاع ادامه خواهد یافت و تویوتا هیچ کارخانه ای در چین ندارد بنابراین نیازی به استخدام هیچ کارمندی از چین نیز ندارد.

هرچند خودروسازی تسلا که به تازگی نخستین کارخانه خود را در چین، در نزدیکی شانگهای افتتاح کرده، اظهارنظری در این مورد نکرده است اما مدیرعامل رابرت بوش، بزرگترین عرضه کننده قطعات خودرو در جهان هشدار داده که ویروس کرونا می‌تواند بر زنجیره جهانی تامین قطعات خودرو تاثیر بگذارد چرا که این زنجیره تا حد زیادی وابسته به چین است.

چین بزرگترین تولید کننده قطعات خودرو

بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو به «فراز» گفت: چین یکی از بزرگترین تولید کننده قطعات خودرو و مواد اولیه مورد نیاز خودرو در جهان است. برای هیچ کشوری به صرفه نیست که قطعات خودرو را تولید کند اما چین با قیمتی مناسب قطعات خودروسازی را تولید می کند.

او افزود: بنابراین هر اتفاقی که در کشور چین رخ دهد بر روی تولید قطعات خودرو تاثیر می گذارد و این امر منجر به آن می شود که صنعت خودروسازی نیز دچار چالش شود. طی سال های گذشته حجم زیادی از تولید قطعات خودرو متعلق به کشور چین بوده است.

صدرایی در ادامه بیان کرد: به طور کلی چین هم برروی بازار مصرف کننده و هم بازار تولید کننده تاثیر می گذارد. اقتصاد چین یک اقتصاد جهانی بوده و هر اتفاقی که در بزرگترین بازار جهان – چین – رخ دهد بر روی اقتصاد کل جهان تاثیر می گذارد.

ایران ایزوله است

او در رابطه با تاثیر اتفاقات رخ داده و چالش های اقتصادی چین به دلیل شیوع ویروس کرونا بر ایران گفت: ایران یک کشور ایزوله است و به همین دلیل آنچنان تحت تاثیر روند و اتفاقات بازارهای جهانی قرار نمی گیرد.

صدرایی در رابطه با واردات خودرو و قطعات از چین بیان کرد: اکنون نسبت به سال های گذشته حجم واردات خودرو و قطعات خودرو از چین به شدت کاهش یافته است. البته ما هم مانند دیگر کشورهای جهان از اتفاقات رخ داده در چین تاثیر می پذیریم اما این تاثیر بسیار متفاوت از دیگر کشورهای جهان است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.