تزلزل ادامه دار در بازار خودرو

خودروسازی ها به بهانه بازار آزاد قیمت خودروها را افزایش می دهند و دلالان بازار آزاد نیز به علت به تعویق افتادن تحویل خودرو از سوی کارخانجات خودروسازی قیمت ها را افزایش می دهند

برخی خبرگزاری ها عنوان کرده اند که روز یکشنبه ۲۰ بهمن، در بازار آزاد نسبت به پنجشنبه (۱۷ بهمن) با افزایش متوسط یک میلیون تومانی همراه بود و برخی دیگر نیز اعلام کرده اند که قیمت خودرو یک تا ۷ میلیون تومان کاهش داشته است.

روز شنبه ۱۹ بهمن ماه تسنیم نوشت قیمت خودرو طی یک روز به طرز بی منطقی افزایش داشته است.

همین خبرگزاری در روز یکشنبه ۲۰ بهمن ماه خبر داد که قیمت خودروها با ۲ تا ۸ میلیون تومان کاهش همراه بوده است. در مقابل برخی خبرگزاری ها نیز عنوان کردند که قیمت خودرو در ۲۰ بهمن ماه با افزایش یک میلیون تومانی همراه بوده است. آنچه مسلم است قیمت خودرو طی یک هفته گذشته نوسانات زیادی داشته اما در نهایت با افزایش همراه بوده است. جای تاسف است که قیمت خودرو نیز مانند ارز و طلا به صورت لحظه ای تغییر می کند و همین امر می تواند موجب ورود نوسانگیران به بازار خودرو شود. از سویی دیگر پس از نوسانات لحظه ای محصولات فناوری، اکنون بازار محصولات مهمی مانند خودرو دچار نوسانات لحظه ای شده است و این امر نشان از ناتوانی دولت در کنترل و نظارت بر اقتصاد کشور دارد. از سویی دیگر کارشناسان بر این باورند که تاخیر خودروسازی ها در تحویل خودرو، موجب شده تا دلالان به بهانه تحویل آنی، قیمت خودرو را در بازار آزاد افزایش دهند. این امر در نهایت به نفع خودروسازی ها تمام می شود چراکه ذهن مردم به قیمت های بالای خودرو عادت کرده و افزایش قیمت از سوی خودروسازی ها برایشان طبیعی است. با توجه به اختلاف قیمت خودروسازی ها با بازار آزاد، هرچقدر هم که کارخانجات خودروسازی قیمت خود را افزایش دهند بازهم مشتریان در هنگام ثبت نام خودرو، به سایت های مربوطه هجوم می آورند. همچنان این پرسش باقی است که چرا هر محصولی که با افزایش قیمت همراه باشد در ایران با استقبال بیشتری مواجه می شود؟

افزایش قیمت خودرو

روز یکشنبه ۲۰ بهمن، در بازار آزاد نسبت به پنجشنبه (۱۷ بهمن) با افزایش متوسط یک میلیون تومانی همراه بود.

طبق آخرین قیمت بازار، سمند ال ایکس و کیا سراتو ۲۰۰۰ (اتوماتیک) نسبت به قیمت روز خودرو در پنجشنبه (۱۷ بهمن ۹۸) با افزایش ۳ میلیون تومانی به ترتیب با قیمت ۱۰۲ میلیون تومان و ۳۹۶ میلیون تومان خرید و فروش شد.

پژو ۴۰۵ جی ال ایکس ۹۵ میلیون تومان، پژو پارس ۱۲۲ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ (ساده) ۱۰۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ (ساده) ۱۲۲ میلیون تومان، رنو تندر پلاس اتوماتیک (بدون رینگ) ۲۳۵ میلیون تومان و پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۲۰۱ میلیون تومان به فروش رسیدند که این اعداد بیانگر افزایش یک میلیون تومانی در قیمت است.

سایپا ۱۳۱، تیبا ۲، دنا (تیپ ۱) به ترتیب به مبلغ ۶۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، ۷۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و ۱۴۵ میلیون تومان بدون تغییر در قیمت فروخته شدند.

سایپا ۱۱۱، سایپا ۱۳۲ و پژو ۲۰۶ صندوقدار (ساده) با افزایش ۶۰۰ هزار تومانی به ترتیب به نرخ ۶۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ۶۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و ۱۲۲ میلیون تومان خرید و فروش شدند.

دلالان، مهم ترین عامل افزایش قیمت خودرو

بابک صدرایی، کارشناس خودرو به «فراز» گفت: آنچه مشخص است این است که قیمت ها از هفته گذشته تاکنون افزایش داشته است. هرکس عنوان کرده است قیمت خودرو کاهش داشته یا در ایران زندگی نمی کند و یا اینکه توهم زده است و یا اینکه در سوئیس زندگی می کند.

او در رابطه با دلایل افزایش قیمت خودرو بیان کرد: دلایل و بحث های مختلف مالی و روانی در اینباره وجود دارد. یکی از این دلایل نزدیکی به سال نو و ایام نوروز است. به دلیل نزدیکی به ایام نوروزبه دلیل تمایل مردم به تعویض و یا خریداری خودروی جدید تقاضا برای بازار خودرو افزایش می یابد و همین امر افزایش قیمت خودرو را به همراه دارد.

صدرایی افزود: ایام پیش از خودرو بهترین زمان برای خریداری خودروی جدید است و همواره در این ایام قیمت خودرو افزایش می یابد. بیشتر مشتریان از اوایط بهمن برای خرید خودرو اقدام می کنند.

او گفت: از سویی دیگر هرزمان که ایران خودرو و سایپا پرتال ثبت نام خودرو را باز می کنند در عرض چند دقیقه تمامی خودروها به فروش می روند اما اگر مردم  بهمن ۹۸ برای خرید خودرو در ایران خودرو ثبت نام کنند، این شرکت خودروی ثبت نامی را در اسفند ۹۹ به آنها تحویل می دهد.

این کارشناس خودرو تاکید کرد: همین امر قیمت خودرو را افزایش می دهد که به آن می گویند قیمت کاذب.

او افزود: از سویی دیگر با توجه به اظهاراتی که درباره تورم ۴۰ درصدی در سال ۹۹ به گوش می رسد مردم تصور می کنند اگر اکنون خودرو خریداری کنند سود کرده اند.

صدرایی در رابطه با تاثیر تاخیر ایران خودرو و سایپا در تحویل خودروهای ثبت نامی در افزایش قیمت خودرو بیان کرد: این اقدام ایران خودرو و سایپا به سود دلالان تمام می شود و موجب می شود دلالان قیمت خودرو را در بازار افزایش دهند. البته ایران خودرو و سایپا از این مساله خشنود هستند چراکه در نهایت به سود آنها نیز تمام می شود.

او گفت: فرض کنید من به شما می گویم یک گونی برنج به قیمت ۵ هزار تومان برای فروش دارم اما این گونی برنج را سال آینده به شما تحویل می دهم. در مقابل فردی به شما می گوید که همین گونی برنج را با قیمت ۷ هزار تومان به شما می فروشد اما اکنون به شما تحویل می دهد. مشابه همین امر در بازار خودرو نیز اتفاق می افتد.

این کارشناس خودرو افزود: تاخیر کارخانجات خودرو سازی در تحویل خودروهای ثبت نامی و در مقابل تحویل آنی خودرو در بازار آزاد موجب شده قیمت خودرو در بازار آزاد به شدت افزایش یابد.

او با اشاره به اینکه افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد موجب افزایش قیمت خودروی ایران خودرو و سایپا می شود بیان کرد: چه افزایش قیمت خودرو توسط دلالان با هماهنگی شرکت های خودروسازی رخ داده باشد و چه بدون هماهنگی آنها فعالیت آنها موجب افزایش قیمت خودرو در کارخانجات خودروسازی می شود. به همین دلیل تصمیم گرفته شده که قیمت در حاشیه بازار ۵ تا ۱۰ درصد افزایش قیمت داشته باشد.

صدرایی بیان کرد: افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد موجب می شود ذهن مشتریان برای افزایش قیمت خودرو از سوی خودروسازی ها نیز آمادگی پیدا کند. به همین دلیل اگر خودرویی که ۱۵۰ میلیون تومان است در بازار آزاد ۲۰۰ میلیون تومان عرضه شود و سپس خودروسازی ها همان خودرو را ۱۹۰ میلیون تومان عرضه کنند، مردم با رغبت از خودروسازی ها با ۴۰ میلیون تومان افزایش قیمت خرید می کنند.

افزایش ۲۹۷ درصدی قیمت خودرو در دولت روحانی

قیمت محصولات چهار شرکت خودروسازی کشور در خودروهای پرطرفدار و پرتقاضای بازار طی دوره روحانی (طی دوره ۱۴ مرداد سال ۹۲ تا ۱۸ بهمن ۹۸) به‌طور میانگین رشد ۲۹۷ درصدی را تجربه کرده است.

طی روزهای اخیر گزارش نهایی عملکرد ۹ ماهه تولیدات بیش از ۴۰ صنعت مختلف کشور در بخش‌های صنعتی، معدنی و شیمیایی و… منتشر شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد به‌جز خودروسازی و صنایع وابسته، تولیدات اغلب صنایع منتخب کشور روند مثبت و رو به رشدی را طی مدت مذکور تجربه کرده‌اند، به‌طوری‌که برخلاف رشد ۷ تا ۲۵ درصدی و حتی بیشتر محصولات منتخب در ۹ ماهه سال جاری نسبت به ۹ ماه ابتدایی سال ۹۷، محصولات خودروسازی در بخش سواری‌ها، اتوبوس‌ها و انواع کامیون‌ها به ترتیب با کاهش تولید ۲۶، ۵۲ و ۶۳ درصدی همراه بوده‌اند.

به‌جز عملکرد نامطلوب و کاهش تولید، سطح پایین کیفیت محصولات و قراردادهای بی‌پشتوانه ازجمله دیگر چالش‌هایی است که خودروسازی کشور با آن روبرو است. اما در کنار این موارد، چالش و دغدغه اصلی مصرف‌کنندگان خودروهای تولیدی خودروسازان، تغییرات شدید قیمت‌ها در این بازار است. در همین زمینه در گزارش پیش‌رو مقایسه‌ای بین قیمت برخی محصولات چهار خودروساز منتخب کشور طی دوره دولت روحانی انجام شده که نتایج نشان می‌دهد قیمت خودروهای پرتقاضای بازار ایران به‌طور میانگین طی دوره ۶ ساله دولت روحانی رشد ۲۹۷ درصدی را تجربه کرده است. اما نتیجه جالب توجه دیگر، تفاوت ۵۰ تا ۶۰ درصدی قیمت خودرو در بازار و کارخانه در شرایط فعلی است.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.