گمانه زنی از دادن «پلاک ملی» به خودروهای مناطق آزاد

خبرهای غیر رسمی حکایت از امکان واگذاری پلاک رسمی به خودروهایی دارد که پیش از این از طریق مناطق آزاد وارد شده اند

گمانه‌ها حاکی از آن است خودروهای وارداتی که در طول سال‌ها به ایران وارد شده‌اند برای تردد در شهرها قرار است «پلاک ملی» بگیرند. موضوعی که در صورت اجرایی شدن، رییس پیشین مجمع عالی واردات در گفت‌وگو با «فراز» آن را خلاف قانون عنوان می‌کند. به گفته محمدحسین برخوردار «این کار حتی اگر تبصره‌ای هم برای آن صادر شود در چارچوب قانون نمی‌گنجد و هر اقدام غیرقانونی محلی برای بروز فساد خواهد شد».

تابستان امسال بود که خبری درباره عرضه خودروهای پلاک گذرموقت برای خرید و فروش در سایت‌ها و فضای مجازی منتشر شد که با واکنش پلیس راهور ناجا روبرو شد. همان موقع رییس مرکز شماره گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور ناجا اعلام کرد:«خودروهای دارای پلاک گذرموقت به هیچ عنوان قابل نقل و انتقال و خرید و فروش نیستند و پلاک ملی نمی‌گیرند». به گفته سرهنگ علی محمدی «این اقدام کاملا غیرقانونی بوده و این خودروها اجازه نقل و انتقال و خرید و فروش ندارند».

حال در این میان باید به این موضوع توجه کرد که شاید یکی از راه ها برای کاهش خروج ارز از کشور همین راهکار باشد. با توجه به این که دولت در دو سال اخیر واردات هر نوع خودرو را ممنوع اعلام کرده است، روش اعطای پلاک ملی به خودروهای مناطق آزاد بتواند تا حدی وضعیت نابه سامان افزایش قیمت خودروهای وارداتی را کنترل کند. تفاوت قیمت خودروها در مناطق منطقه آزاد با سایر مناطق ایران همواره وحود داشته است و این تفاوت گاها محل اعتراض جدی بوده است. زمزمه طرح این موضوع که با واریز مبلغی که توسط دولت تعیین می شود بتوان خودروهایی که پیش از این وارد شده و ارز آن نیز از کشور بیرون رفته را وارد چرخه خودروهای وارداتی کرد ، اکنون در حالی مطرح می شود که پیش از این پلیس راهوار ناجا آن را غیرقانونی دانسته بود.

قانون تردد خودروهای گذرموقت

طبق دستورالعمل صادر شده برای پلیس اگر خودروهای گذرموقت از کشور امارات وارد ایران شده باشند، حداکثر یک ماه اجازه تردد دارند که این مدت تمدید نمی‌شود. اگر این خودروها از افغانستان یا کشورهای حوزه خلیج‌فارس به‌جز امارات وارد شوند، دو ماه اجازه تردد دارند که این مهلت نیز قابل تمدید نیست. خودروهایی هم که از سایر کشورها و از جمله کشورهای اروپایی وارد ایران شوند سه ماه اجازه تردد دارند و سه ماه دیگر نیز می‌توانند در صورت احراز شرایط لازم در کشور تردد کنند و تمامی این خودروها پس از پایان مهلت‌های ذکر شده باید از کشور خارج شوند، در غیراین‌صورت کالای قاچاق محسوب شده و پلیس ضمن توقیف خودرو فرد متخلف را به مراجع قضایی معرفی می‌کند.

راننده واردکننده فقط اجازه رانندگی دارد

نکته دیگری که در قانون این خودروها آمده این است که فقط افرادی واردکننده این خودروها اجازه تردد با آنها را دارند بنابراین هیچ فرد دیگری اجازه رانندگی با این خودروها را ندارد و در صورت مشاهده پلیس نسبت به برخورد قانونی با فرد متخلف اقدام می‌شود. این سختگیری درباره خودروهای وارداتی یا گذرموقت درحالی است که حالا زمزمه‌هایی درباره صدور «پلاک ملی» برای این خودروها شنیده می‌شود.

«پلاک ملی» یک کار من‌درآوردی است

رییس پیشین مجمع عالی واردات در این‌باره به «فراز» می‌گوید: «ما دو نوع خودرو داریم؛ خودروهایی که در مناطق آزاد هستند و تا شعاع 50کیلومتری می‌توانند تردد کنند و خودروهای معمولی که پلاک داخلی می‌شوند بنابراین «پلاک ملی» یک کار من‌درآوردی است و قانونی هم نیست».

به اعتقاد برخوردار «قانون حدی برای تردد خودروهای وارداتی قائل شده و وقتی «پلاک ملی» برای این دسته از خودروها مطرح می‌شود در دایره قانون قرار نمی‌گیرد. در کشور باید همه کارها بر اصل قانون باشد در غیراین‌صورت حتی با وجود تعریف تبصره می‌تواند محلی برای فساد شود».

ملی شدن خودروی کشور دیگر معنا ندارد

تاکید این فعال اقتصادی بر این است که«علاوه‌بر غیرقانونی بودن ماجرا، اتلاق «پلاک ملی» برای خودروهایی که از کشور دیگر وارد شده‌اند، معنایی ندارد». در این میان، موضوعی دیگری که مطرح می‌شود درباره قیمت احتمالی خودروهای وارداتی با «پلاک ملی» است؛ اینکه این خودروها در مناطق آزاد با قیمتی حدود یک‌سوم مکان‌های دیگر خریدوفروش می‌شود و در صورت ملی شدن پلاک آن‌ها دولت با مبلغی کمتر از آنچه که در مناطقی غیر از آزاد معامله می‌شود، می‌تواند مبادرت به خرید آن‌ها کند. برخوردار درباره این موضوع می‌گوید:«در این ماجرا منفعت دولت مشخص نیست چراکه این ارقام به سود واردکننده خواهد بود. بنابراین این کار عاقلانه به نظر نمی‌رسد».

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.