پیشتازی سینما در سال بحران اقتصاد جهانی

علی‌رغم افت فروش سالانه سینمای آمریکا، فروش جهانی آن به رکورد تازه ۴۲.۵ میلیارد دلار رسید

هفته ای که گذشت، هجدهمین سالی بود که سالن دالبی تئاتر هالیوود، میزبان نود و دومین مراسم آکادمی علوم و هنرهای تصویری متحرک یعنی اسکار بود. این مراسم در حالی برگزار شد که سال سینمایی آمریکا برخلاف افت چند درصدی فروش، در جهان کماکان رکورددار است و بخش عظیمی از تولید ناخالص داخلی را در اقتصاد این کشور، ساپورت می کند. از طرفی سالانه بیش از هفتاد درصد صادرات آمریکا از طریق کالای فرهنگی انجام می شود. همین نکات باعث شد که اسکار نود و دوم را، از جنبه تاثیرات اقتصادی و همزمان با بررسی گردش مالی سینمای آمریکا در سال اخیر دنیال کنیم.

اقتصاد هالیوود و تاثیرگذاری آن در نگاهی کوتاه

اقتصاد بخش جدایی ناپذیر و شاید بتوان گفت روی دیگر سینماست. هر چند طی سال ها بستری برای آلوده شدن این عرصه فراهم کرده اما به همان اندازه شاهرگ حیات آن هم محسوب می شود. با نگاهی به آمار میزان تماشگران، رابطه تعداد سینماهای هر کشور با سالانه سینما  رفتن در کشورهای مختلف، میزان اشتغال زایی و به طور کلی تاثیری که اقتصاد سینما بر هر جامعه دارد، می توان با نگاهی کلیدی تر به آن پرداخت.

آمریکا به عنوان اقتصاد اول جهان، تاثیر گذارترین سینما را چه از لحاظ فرهنگی و چه از لحاظ اقتصادی دارد. پیش تر اشاره کردیم که بیش از هفتاد درصد اقتصاد آمریکا از طریق کالای فرهنگی است؛ صادراتی که به همراه خود نه فقط یک محصول هنری که سبک و دیدگاهی تازه را انتقال می دهد.

در بخش داخلی نیز سینما وجهی جدایی ناپذیر از اقتصاد آمریکاست که به سبب بازدهی، حساب جدی روی آن باز شده است. در این کشور بیش از چهل هزار سالن سینما در 7 هزار مجموعه سینمایی وجود دارد که کانادا و مکزیک را شامل می‌شود و تولید سالیانه این صنعت بیش از ۷۰۰ تا 1000 فیلم (اعم از فیلم‌های بزرگ و دارای اکران گسترده و فیلم‌های مستقل و کوچک اکران محدود) و جمعیت سینماروی آن ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر برآورد شده‌است. از طرفی هالیوود به تنهایی عامل ایجاد دو میلیون و 500 هزار موقعیت شغلی به صورت میانگین بوده که از این میزان ۱۱۵‌ هزار شغل در بخش صنعت است.

از طرفی سهم عظیمی از سرمایه اقتصاد سینمای آمریکا توسط هفت کمپانی بزرگ برادران وارنر، پارامونت پیکچرز، فاکس قرن بیستم، والت دیزنی پیکچرز، تاچ استون پیکچرز، کامبیا پیکچرز و یونیورسال پیکچرز که بیش از 80 درصد بازار آمریکا و کانادا را در اختیار دارند تامین می شود.

سال سینمایی آمریکا چگونه گذشت؟

هرچند طبق آمار هالیوود ریپورتر، درآمد سالانه سینمای آمریکا با رقم ۱۱.۴ میلیارد دلار نسب به سال گذشته نزول 4 درصدی داشت اما در سطح جهانی، با رسیدن به ۴۲.۵ میلیارد دلار به رکورد جدیدی رسید و ۹ فیلم اکران شده در سال ۲۰۱۹ به فروش بالغ بر یک میلیارد دلار رسیدند. فیلم «انتقام جویان: آخر بازی» نیز با فروش ۲.۷۹ میلیارد دلاری با گذر از «آواتار»، پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما نام گرفت.

همچنین گزارش های مالی حکایت از نزول ۴.۶ درصدی میزان تماشاگران آمریکایی نسبت به سال گذشته دارد. از طرفی طبق آمار رسمی که از سوی انجمن ملی سینمادداران آمریکا اعلام شده است، در سال 2019 در مجموع، ۱.۲۴۴ میلیارد قطعه بلیت سینما به فروش رفته است که نسبت به فروش  ۱.۳۰۱ میلیارد بلیت در سال 2018 با نزول  ۴.۶ درصدی همراه است. همچنین نسبت به سه ماه نخست سال 2019 قیمت بلیت ها 36 سنت افزایش  و به  ۹.۳۷ دلار رسید. ار طرفی در میان ۱۰ فیلم پرفروش سال گذشته در آمریکا، هفت فیلم از محصولات کمپانی دیزنی بودند که شامل «انتقام جویان: آخربازی» (۸۵۸ میلیون دلار)، شیرشاه (۵۴۳ میلیون دلار)، «جنگ ستارگان: خیزش اسکای واکر» (۴۸۳ میلیون دلار)، «داستان اسباب‌بازی ۴» (۴۳۴ میلیون دلار) و «منجمد ۲» (۴۳۰ میلیون دلار) می‌شود.

اسکار و هزینه های میلیون دلاری!

در سال 1929، زمانی که طی یک شام خصوصیِ در هتل روزولت هالیوود، 270 نفر با بلیتِ 5 دلاری خود به تماشای فیلم ها پرداختند، شاید کسی تصورش را نمی کرد که این مراسم سال ها بعد با هزینه های میلیون دلاری و انفجار اخبار، توسعه و تاثیرگذاری در حوزه سینما در سراسر جهان شناخته شود نه صرفا یک شام خصوصی!

حال اسکار و شبکه های وابسته و متاثر از آن، میلیونها دلار هزینه می کنند تا از این مراسم سودی به جیب بزنند. هزینه کلی این مراسم 44 میلیون دلار برآورد شده است که البته در کنار هزینه های فرعی که به واسطه این مراسم برگزار می شود، افزوده نیز خواهد شد.

از طرفی بسیاری از استودیوهای هالیوودی و شرکت های بزرگ تولیدکننده فیلم، برای تبلیغات، کمپین های اسکار و لابی کردن با رای دهندگان هزینه های سنگینی پرداخت می کنند.

هزینه یک آگهی تبلیغات 30 ثانیه ای در خودِ مراسم اسکار حدود ۲٫۶ میلیون دلار برآورد شده است.

اما تاثیری که اسکار بر فیلم ها و هنرمندان منتخبِ خود دارد نیز جالب توجه است؛ به این صورت که  آثار سینمایی که جایزه بهترین فیلم اسکار را دریافت می کنند، در گیشه به طور متوسط 15 میلیون دلار بیشتر از فیلم های دیگر به فروش می رسند. همچنین نفعی که بازیگران برنده جایزه اسکار می برند، افزایش 20 درصدی دستمزدشان است.

حال باید دید که سال سینمایی هالیوود پس از پایان اسکار 2020 چطور رقم خورده  و گیشه سینماهای آمریکا، تسلیم کدام اثر سینمایی منتخب اسکار خواهد شد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.