کلاف سردرگم بازار خودرو

بازار خودرو با مشکلاتی همچون شیوع کرونا، تورم، تحریم ها و کاهش منابع ارزی با مشکلات بسیاری در تولید و ثبات قیمت مواجه است و باید منتظر جهش قیمت ها در این بازار باشیم

بازار خودرو از پیش از نوروز در رکود بود و اکنون نیز تا زمانی که کرونا در کشورمان در حال گسترش است و تلفات جانی به همراه دارد، این بازار نیز مانند دیگر بازارهای مالی در رکود باقی خواهد ماند. کارشناسان معتقدند اقتصاد جهخان به دوران قبل از کرونا و پسا کرونا تقسیم بندی می شود. اما این تنها مشکل بازارهای ایران نیست؛ در پی کاهش قیمت نفت منابع ارزی به شدت کاهش یافته اند، در نتیجه ارز کافی برای واردات مواد اولیه و تولید قطعات خودرو وجود ندارد. کارشناسان تورمی 30 تا 50 درصدی را پیش بینی کرده اند، که با شیوع کرونا این تورم بیشتر نیز خواهد شد، تحریم ها نه تنها تعلیق نشده اند بلکه شدیدتر شده اند، ایران در لیست سیاه FATF قرار دارد و کرونا نیز در کشور شیوع یافته است. بنابراین مشکلات بازارها و تولید در ایران چند برابر دیگر کشورها است. کارشناسان معتقدند قیمت خودروها 20 تا 30 درصد افزایش خواهد یافت و اگر هم دولت قیمت خودروها را به صورت دستوری ثابت نگه دارد، سرمایه گذاران هجوم خواهند آورد چراکه قیمت خودرو در بازار آزاد به طور حتم افزایش خواهد یافت. البته تمامی اینها در صورتی است که کرونا ریشه کن شود، در غیر این صورت بازار خودرو در رکود باقی می ماند.

سناریوهای قیمت خودرو

«امیرحسن کاکایی»، کارشناس صنعت خودرو و عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت به «فراز» گفت: « تا زمانی که شیوع کرونا در کشورمان مهار نشده، تمامی بازارهای مالی با رکود مواجه هستند. اوضاع اقتصادی و قواعد بازار در دنیا و ایران به تدریج تغییر خواهد کرد و اقتصاد دنیا به سمت دوران قبل از کرونا و دوران پسا کرونا تقسیم می شود. بنابراین کرونا بر روی بازار خودروی ایران هم بسیار تاثیرگذار است.»

او افزود: «از قبل عید تاکنون بازار خودرو دچار رکود شده است. مشخص نیست قیمت ها پس از کرونا به چه صورتی تغییر کند. به دلیل رکود و نبود خرید و فروش در بازار، نمی توان هیچ پیش بینی درباره قیمت ها داشت.»

کاکایی گفت: «امیداوریم که کرونا تا دو ماه دیگر به طور کامل در کشور ریشه کن شود. اکنون یک دوراهی بزرگ وجود دارد. اگر دولت قیمت خودروها را ثابت نگه دارد، قیمت خودرو در بازار آزاد به شدت افزایش یافته و سرمایه گذاران وارد بازار شده و بازار تهییح می شود.»

او افزود: «از سویی دیگر با توجه به تحریم ها و تورم، تولید خودروسازان نیز کاهش می یابد که خود دلیل بهتری برای سرمایه گذاری برروی این بازار به شمار  می رود و سود سرمایه گذاران در بازار خودرو تضمین شده است.»

این کارشناس خودرو با اشاره به اینکه سازمان ملی استاندارد خودروسازان را مجبور کرده از اول تیرماه چند خودرو را حذف کرده و با استانداردهای یورو5 خودرو تولید کنند بیان کرد: « این امر دلیل دیگری برای کاهش شدید تولید خودرو در کشور است. در نتیجه سود سرمایه گذاران بیشتر شده و بازار هیجان زده می شود.»

او گفت: «سناریوی دوم آن است که دولت اجازه دهد قیمت خودرو آزاد شود. به دلیل شیوع کرونا و اینکه خرید خودرو دیگر سودآور نیست، سرمایه گذاران ق=عقب می نشینند و ممکن است در ابتدا قیمت خودرو افزایش یابد. اما پس از مدتی قیمت ها روند کاهشی در پیش می گیرند چراکه خریداری وجود ندارد.»

کاکایی افزود: «زمانی که این سناریو اجرا شود، سرمایه گذاری برروی بازار خودرو به صرفه نبوده و مصرف کننده ها مشتریان اصلی خودرو هستند و بازار با رکود تورمی مواجه می شود. تمامی این موارد به تصمیم سیاستگذاران کشور شامل مجلس، وزارت صنایع و ارکان نظام دارد. صنعت خودرو یک مجموعه سیاست زده است.»

او تاکید کرد: « تمامی این موارد در صورتی صحت دارند که شیوع کرونا تا دوماه دیگر کنترل شده و ریشه کن شود. در غیر این صورت بازی به طور کامل عوض می شود.»

قیمت خودرو 20 تا 30 درصد افزایش می یابد

«بابک صدرایی»، کارشناس خودرو به «فراز» گفت: «سال جاری هیچ چشم اندازی وجود ندارد و شرایط سخت تر شده است. با کاهش قیمت نفت، دولت برای تامین ارز و خریداری و واردات مواد اولیه قطعات خودرو با مشکل مواجه خواهد شد.»

او افزود: «اگر سال های گذشته تحریم بودیم ارز و منابع مالی در اختیار داشتیم اما امسال به لحاظ ارزی شرایط بسیار بد است. با توجه به داده های علمی، کارشناسان پیش بینی کرده اند، ایران تورمی 30 تا 50 درصدی را در سال جاری تجربه خواهد کرد که این امر موجب افزایش قیمت خودرو می شود. بر اساس این پیش بینی ها قیمت خودرو 20 تا 30 درصد گران می شود.»

صدرایی تاکید کرد:«به صورت میانگین قیمت خودروها 18 درصد افزایش خواهد داشت و ممکن است عده ای هجوم آورده و خودرو خریداری کنند اما در یک بازه زمانی بازار خودرو دچار رکود می شود و خریدار واقعی توان مالی برای خرید خودرو را نخواهد داشت مگر اینکه دلالان به خرید و فروش خودرو بپردازند .»

بازار خودرو در رکود

«سعید موتمنی» نیز در همین باره به «فراز» گفت:«قیمت خودروها همان قیمت های پیش از عید است و در این شرایط هیچ فرد عاقلی به فکر خرید خودرو، جایگزین کردن خودرو یا تبدیل به احسن کردن آن نیست.»

به اعتقاد این مقام صنفی، هر قیمتی نیز که این روزها برای خودروها اعلام شود، غلط است، زیرا بازار تعطیل است.

او گفت: «پارسال فقط در اردیبهشت‌ماه جنب و جوشی در بازار خودرو شاهد بودیم که متاثر از قیمت سازی‌ها و افزایش قیمت‌ها بود، اما پس از آن با ورود نهادهای نظارتی تا شهریورماه بازار آرام بود، پس از آن شیب افزایش کند قیمت ها آغاز شد و تا اوایل بهمن به اوج خود رسید و از اواخر بهمن کاهش قیمت ها شروع شد.»

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه داران خودرو پایتخت یادآور شد: «در مجموع سال گذشته بازاری برای خودرو به آن صورت وجود نداشت، فقط برچسب قیمت خودروها عوض می شد و به جز آنهایی که در فضای مجازی خرید و فروش می کردند در عمل خرید و فروشی در نمایشگاه های خودرو شاهد نبودیم.»

او تاکید کرد: «این مساله سبب آسیب دیدن کسب و کار فعالان بازار به ویژه افرادی که نمایشگاه های خودرو را اجاره کرده بودند، شد. در شرایط کنونی اقتصادی و شیوع ویروس کرونا، اگر هم فعالیت های اقتصادی آغاز شود به نظر نمی رسد افراد برای خرید و فروش خودرو مراجعه کنند و پیش‌بینی می‌شود این شرایط تا چند ماه آینده و ریشه کن شدن کامل این ویروس ادامه داشته باشد.»

او ابراز امیدواری کرد با توجه به مسائل یاد شده سازمان امور مالیاتی بخشودگی مالیات سه ماهه بهمن، اسفند و فروردین ماه این صنف را در دستور کار قرار دهد، زیرا نمایشگاه های خودرو سال گذشته در رکود بوده و با شیوع کرونا این رکود شدیدتر نیز شده است.

امسال بازار خودرو برای مصرف کنندگان و سرمایه گذاران، انتخاب مناسبی نخواهد بود و با وجود مشکلات بی شماری که بر سر تولید و ثبات قیمت آن وجود دارد ممکن است شاهد خسارت های مالی خودروسازان باشیم.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.