ابهام بازار جهانیِ هنر در روزگارِ پساکرونا

تاثیر کروناویروس بر اقتصاد هنر جهان و با تمرکز بر کانال ها و کشورهای موثر در آن بررسی شد

امروز بیش از ۴ ماه و دو هفته است که ویروس کرونا، تمام پناهگاه های هنر در جهان را فرا گرفته و به تعطیلی کشانده است؛ تعطیلی که از تکانه های آن، بازار هنر هم مانند سایر کسب و کارهای جهان بی نصیب نمانده و دچار رکود شده است. اما این بازار در جهان ، دقیقا چه بخش هایی را با چند درصدِ مشارکت شامل می شود؟

اقتصاد هنر جهان در دست سه کانال اصلی

در بازار هنر جهان، سه کانال اصلی خرید و فروش آثار هنری فعال هستند که شامل گالری‌های هنری (۵۱ درصد)، نمایشگاه‌ها و بازارهای آثار هنری (۴۱ درصد) و خرید و فروش آنلاین (۸ درصد) می باشند و به عبارتی عمده معاملات آثار هنری از طریق این سه کانال صورت می‌پذیرد.

البته باید گفت که نقش نمایشگاه‌ها و بازارهای آثار هنری، سالیانه ۵ درصد افزایش می‌یابد و از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶، تبادل تجاری در بازارهای خرید و فروش آثار هنری در سطح جهانی، ۵۷ درصد افزایش یافته است. همچنین خرید و فروش آنلاین آثار هنری نیز به صورت سالیانه سهم بیشتری در این بازار پیدا کرده و سالیانه ۴ درصد بر میزان خرید و فروش آثار هنری به صورت آنلاین افزایش یافته است.
تا اوایل سال ٢۰٢۰ و قبل از شیوع کرونا، همچنان چند کشور بازار خرید و فروش آثار هنری را در دست داشتند؛ ایالات متحده آمریکا (۴۰ درصد)، بریتانیا (۲۱ درصد)، چین (۲۰ درصد)، فرانسه (۷ درصد)، آلمان و سوئیس (هر کدام دو درصد) و اسپانیا و ایتالیا (هرکدام ۱ درصد). این در حالی است که مجموع میزان مشارکت سایر کشورها در این بازار تنها ۶ درصد است. در این میان کشور چین از سال ۲۰۰۹ توانسته است سهم خود را از ۸ درصد به حدود ۲۰ درصد برساند.
حال تنها نگاهی به لیست کشورهایی که در سطرهای قبل به آن ها اشاره کردیم کافیست تا بدانیم ویروس کرونا چه بر سر اقتصاد هنر در جهان آورده است. به عبارت دیگر دقیقا کشورهایی که بیشترین درگیری را با ویروس کرونا دارند، جزء تاثیرگذار ترین کشورها در بازار جهانیِ هنر هستند!

بازار جهانیِ هنر پیش و پس از کرونا

بازار جهانی هنر بعد از سال ها افت و خیز، در نهایت در سال ۲۰۱۸ با شش درصد رشد نسبت به سال ۲۰۱۷ به مبلغ ۶۷.۴ میلیارد دلار رسید. مبلغی که در یک دهه اخیر، سال ٢۰۱٨ را دومین سال پرفروش بازار هنر پس از سال ۲۰۱۴ کرد؛ باید اشاره کرد که سال ۲۰۱۴ مبلغ کل معاملات هنری ۶۸.۲ میلیارد دلار بوده است. با این حال گویا در جهان پساکرونا، بازار هنر باید تا سال ها خسارت این دوران شیوع را جبران کند.

به گزارش پایگاه اینترنتی آرت اند آبجکت، همزمان با بسته شدن موقت درهای موزه‌ها و گالری‌ها به روی مردم، تعدادی از نمایشگاه‌های برجسته هنری نیز لغو یا به زمان دیگری موکول شدند که از آن جمله می‌توان به نمایشگاه فریز (Frieze) نیویورک و آرت بازل (Art Basel) هنگ کنگ اشاره کرد.
تور ارکستر سمفونیک بوستون، ارکستر فلارمونیک بوستون، ارکستر فلارمونیک هنگ‌کنگ، کنسرت اندی ‌لو، لئن‌ لائی و میریام یونگ از خواننده‌های پاپ هنگ‌کنگ و کنسرت جولین تسائی، هنرمند موسیقی پاپ تایوانی از جمله کنسرت‌ها بودند که لغو شدند یا به تعویق افتادند.
بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی مستند سالونیکا در کشور یونان هم که قرار بود در نیمه اسفندماه برگزار شود به تعویق افتاد. تاریخ برگزاری بیست‌ودومین دوره جشنواره ایتالیایی خاور دور هم از اواخر ماه می به اواخر ماه ژوئن تغییر کرد.
نمایشگاه هنر بازل در هنگ‌کنگ که قرار بود در اواخر اسفند و اوایل فروردین برگزار شود، به کلی لغو شد. کشور امارات هم که بنا بود در فاصله ٢۵ تا ٢٨ مارس میزبان نمایشگاه هنر دبی باشد، این برنامه را لغو کرد تا در شکل‌ها دیگری به دنبال برگزاری مجازی بخش‌های مختلف آن بگردد.

کرونا موزه های جهان را هم تعطیل کرد

ماه گذشته موزه مشهور لوور در پاریس، موزه هنرهای ملی چین در پکن، موزه هنرهای مردمی گوآنگ‌دونگ و چند موزه دیگر درهای خود را روی بازدیدکنندگان بستند و به عبارتی تمام درآمد حاصل از جمع آوری کمک‌های مالی، پذیرش اثر و فروش بلیط را از دست دادند و حتی مجبور به تعدیل نیرو شدند.

بحران حراجی ها در کورانِ کرونا

در این میان هنرهای تجسمی نیز از کرونا در امان نماند و حراج ساتبیز، کریستیز و فیلیپز هر سه به تعویق افتادند. در همین راستا خانه حراج اشیاء هنری ساتبیز هفته گذشته اعلام کرد که ۱۲ درصد از کارکنانش یعنی چیزی در حدود ۲۰۰ نفر را اخراج خواهد کرد.
حال قرار است حقوق آن دسته از کارکنان این خانه حراجی در آمریکا و انگلستان تا اول ژوئن با ۲۰ درصد کاهش پرداخت شود و مدیران نیز با کاهش ۱۰ درصدی پرداختی‌های خود موافقت کرده‌اند.

در نهایت باید گفت که در جهانِ نامعلوم پساکرونا، احتمالا بسیاری از کسب و کارهای هنری که قابلیت و بستری فراهم دارند می توانند به پلتفرم های آنلاین امیدوار باشند اما باز هم آینده هنر در جهان پساکرونا، افق های روشنی را پیش رو نمی بیند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.