نشان استارتاپ ها بر تابلوی بورس

«دیجی کالا» و «تپسی» نخستین استارتاپ هایی هستند که سهام آن ها در فرابورس عرضه خواهد شد

سهام دیجی کالا و تپسی  از طریق بازار سرمایه ایران، به زودی عرضه شده و سهامی عام می شوند. این نخستین عرضه سهام استارت آپ های بزرگ ایران در عرصه فناوری اطلاعات است که به جمع ششصد و اندی شرکت فعال در بازار بورس ایران با سابقه پنجاه ساله،‌ اضافه می شوند.

انتظار می رود با عرضه سهام این دو استارت آپ، بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن از هموطنان در برنامه عرضه اولیه این دو استارت آپ شرکت کنند و رکورد مشارکت در عرضه اولیه ها دوباره شکسته شود.

در تمامی بورس های بزرگ دنیا استارتاپ های بزرگ و یونیکورن ها حضور دارند اما در ایران نخستین باری است که سهام استارتاپ ها قرار است عرضه شود. بسیاری معتقدند سهام استارتاپ ها نیز مانند شستا با استقبال مواجه می شود.

استارتاپ ها در فرابورس

مدیرعامل فرابورس ایران اعلام کرد به زودی نام دیجی‌کالا و تپسی پس از برطرف شدن موانع حضور به عنوان اولین استارت آپ‌هایی که توانسته‌اند شرایط حضور در بورس را به دست آورند روی تابلوی بورس قرار خواهد گرفت.

«امیر هامونی»، مدیرعامل فرابورس گفت: «بعد از جلسات متعددی که با مدیران استارتاپ‌های بزرگ تپسی و دیجی‌کالا برگزار کردیم، موانع ورود به بورس را تا جای ممکن برطرف کردیم و تنها چند مشکل باقی مانده است که آن‌ها نیز به زودی برطرف می‌شود.»

او با تاکید بر این موضوع که حضور تپسی و دیجی‌کالا روی تابلو بورس را در دستور کار بورس قرار داده‌اند اعلام کرد: « زمانی که این دو بتوانند مشکلات را حل کنند، شرایط برای ورود آن‌ها به بورس آماده است. چندی پیش کافه‌بازار اعلام کرده که خود را برای ورود به بورس در سال ۹۹ آماده می‌کند و به نظر می‌رسید که کافه‌بازار از اولین استارتاپ‌هایی باشد که وارد بورس می‌شود».

هامونی در رابطه با حضور این پلتفرم به بورس گفت: «ما یک جلسه با مدیران کافه‌بازار داشتیم؛ اما آن‌ها زیاد پیگیری نکردند. تپسی، دیجی‌کالا و کافه بازار هر سه همزمان برای ورود به بورس اعلام آمادگی کردند اما تپسی و دیجی‌کالا شرایط‌شان برای ورود مهیا‌تر بود. با کافه بازار هم در برخی از استانداردهای پذیرش مانند ساختارهای مالی به نتیجه نرسیدیم که امیدواریم با مذاکرات بیشتر این مسائل حل شود.»

حمیدرضا امیری‌نیا، مدیر فراصندوق ستارگان گفت: «فراصندوق ستارگان به عنوان یک صندوق خصوصی و مستقل آمادگی برای تامین مالی صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه را دارد. او افزود: فراصندوق ستارگان اسفندماه سال ۹۸ با دریافت مجوز رسمی از سازمان بورس و اوراق بهادار به طور رسمی فعالیت خود را شروع کرده است و قصد دارد تا منابع مالی را به صندوق‌های جسورانه ‌و صندوق‌های خصوصی تخصیص دهد ما صندوقی مستقل هستیم و به هیچ ارگانی وابستگی نداریم و تنها به دنبال فعالیت اقتصادی هستیم و نسبت به منابعی که دریافت می‌کنیم، مسئولیم.»

او افزود: «هدف این صندوق سرمایه‌گذاری در حوزه‌های های‌تک، فین‌تک، تجارت الکترونیکی، نانو و سلامت است. هدف ما فعال کردن کل اکوسیستم بود اما به خاطر شرایط اقتصادی کشور به سراغ نهادهای عمومی و دولتی مانند دانشگاه آزاد اسلامی و بنیاد برکت رفتیم.»

دیجی کالا ارزش بالایی دارد

«حمید محمدی» درباره جهت‌گیری دیجی‌کالا برای ورود به بورس و عرضه سهام این شرکت بزرگ تجارت الکترونیک گفت: «با توجه به سرمایه‌گذاری دیجی‌کالا در چند شرکت از جمله دیجی‌پی و روکولند، شرکتی به عنوان گروه دیجی‌کالا ایجاد شده و در صورت عرضه در بورس تمامی این شرکت‌ها با ارزش بسیار بالایی که دارند در قالب گروه اینترنتی دیجی‌کالا در بورس عرضه می‌شوند.»

او افزود: «مجموعه دیجی‌کالا برای ورود به بورس علاقه‌مند است و با توجه به اینکه شرکت دیجی‌کالا در حوزه تجارت الکترونیکی به بلوغ رسیده و ساز‌‌وکار سیستم‌های مالی آن توانایی پذیرش پیچیدگی‌های بورس را دارد، این آمادگی به صورت کامل در گروه اینترنتی دیجی‌کالا برای عرضه سهام در بورس و تبدیل‌شدن دیجی‌کالا به عنوان یکی از شرکت‌های بورسی بزرگ وجود دارد.»

مدیرعامل دیجی‌کالا با اشاره به وضعیت اعلام ارزش چند شرکت تجارت الکترونیکی و یونیکورن اعلام‌شدن بیان کرد: «رفتار حرفه‌ای در حوزه شرکت‌های اینترنتی حکم می‌کند تا ارزشگذاری‌های نامعتبر و بدون اساس منتشر و اعلام نشود اما متاسفانه برخی شرکت‌ها این کار را انجام داده‌اند.»

محمدی گفت: «گروه اینترنتی دیجی‌کالا اعلام ارزشگذاری یک شرکت را بر اساس میزان سرمایه‌گذاری در شرکت مذکور می‌داند و دیجی‌کالا تا زمان انجام دوره بعدی سرمایه‌گذاری صبر می‌کند تا بر اساس میزان سرمایه‌گذاری انجام شده، ارزشگذاری گروه دیجی‌کالا اعلام شود و هیچ ترسی نیز از اعلام ارزش شرکت نداریم.»

او ادامه داد: «اینکه عنوان می‌شود ارزش یک شرکت حبابی است یا خیر، به بسیاری از پارامترها از جمله تعداد جامعه مخاطب، تعداد مشتریان و رفتار مشتریان، نمودار رشد، تکرار خرید، جنس مشتریان، وفاداری مشتریان، نقدینگی شرکت، میزان سود‌آوری و حاشیه سود شرکت فعال در حوزه تجارت الکترونیکی ارتباط دارد و نمی‌توان بدون اطلاع داشتن کامل از وضعیت شرکت‌ها آن ها را حبابی به شمار آورد، بر همین اساس نباید این دسته از مسائل وارد اظهار نظر عمومی شود و نیاز به بررسی‌های تخصصی دارد.»

محمدی با بیان اینکه بورس گزینه مناسبی برای شرکت‌های به بلوغ رسیده و سودآور اینترنتی به شمار می‌رود، گفت: «فرابورس محلی برای شرکت‌های کوچک و استارتاپی برای تامین سرمایه و رشد به شمار می‌رود که شرایط آن ها نسبت به شرکت‌های بالغ و سودآور اینترنتی متفاوت است.عرضه دیجی‌کالا و سایر استارتاپ‌ها در بورس یا فرابورس بسته به شرایط خاصی است و اگر یک شرکت اینترنتی فعال در تجارت الکترونیکی به بلوغ مناسب رسیده باشد و سودآور به شمار برود، می‌تواند برای عرضه به بورس اصلی نگاه داشته باشد.»

مدیرعامل دیجی کالا تاکید کرد:«یکی از شرایط ورود استارتاپ‌ها به بورس اصلی سودآوری در ۳ سال گذشته است که با توجه به زیاندهی و یا سودآوری پایین استارتاپ‌ها در سال‌های اولیه فعالیت، قابلیت عرضه آن ها در بورس وجود ندارد اما گروه اینترنتی دیجی‌کالا در صورتی که به میزان سودآوری مناسب و قابل قبولی برسد، می‌تواند بدون هیچ مشکل خاصی به عنوان یکی از شرکت‌های سودآور و بزرگ اینترنتی وارد بورس اصلی شود.»

عرضه اولیه استارتاپ ها در بازار سرمایه اقدامی تازه است که پیش بینی می شود با استقبال بالایی مواجه شود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.