ضربه کرونا بر ویترین صنعتی کشورها

شیوع کرونا موجب کاهش چشمگیر تقاضا برای خودروسازی های بزرگ جهان شد

صنعت خودروسازی با خسارت های مالی چشمگیری مواجه شده است. شیوع کرونا دنیا را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. نه تنها صنایع مختلف در دنیا تعطیل شده اند، بلکه مصرف محصولات نیز به طرز چشمگیری کاهش یافته است. به طور مثال صنعت خودروسازی جهان رسما تعطیل شده و از طرفی به دلیل قرنطینه استفاده مردم از خودرو نیز کم شده است. این امر هم تولید و هم فروش خودرو در جهان را تحت تاثیر قرار داده است. به‌دلیل ارتباط بالای خودروسازان با یکدیگر در تمام نقاط جهان، خودرو یکی از صنایعی است که بیشترین آسیب‌ها و زیان‌ها را طی این مدت متحمل شده است. بسیاری از خودروسازی های بزرگ جهان، قطعات خود را از دیگر کشورها وارد می کنند. کشوری که عمده قطعات را تولید می کند چین است، اولین کشوری که صنایع و کارخانجاتش تعطیل شدند نیز چین بود.

کاهش فروش خودرو در چین

فروش خودرو در کشور چین تحت تاثیر شیوع کرونا در سه‌ماهه ابتدایی سال جاری با افت ۴۲ درصدی مواجه شده است.

در شرایط عادی، در سه‌ماهه ابتدایی سال، حدود 6 میلیون خودرو می‌فروخت اما فروش خودرو در فصل اول 2020 اما در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 42 درصد کاهش یافته و این رقم در حال حاضر 3٫7 میلیون خودرو گزارش شده است.

فروش در ماه فوریه 79 درصد کاهش داشته است. باوجود بازگشایی کارخانه‌ها پس از تعطیلی 76 روزه ووهان، چشم‌انداز خوش‌بینانه‌ای نسبت به آینده این بازار وجود ندارد.

دولت در تلاش است تا با مشوق‌های مالی این صنعت را سر پا نگه دارد. بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان در اختیار چین است. ووهان که مرکز مهم کارخانه‌های بزرگ خودروسازی از جمله جنرال‌موتورز، هوندا، نیسان و… است، «شهر موتور» نامیده می‌شود.

بر اساس پیش‌بینی‌های انجمن تولیدکنندگان خودرو در این کشور، احتمالا در نیمه ابتدایی سال جاری، فروش خودرو 10 درصد و تا پایان 5 درصد کاهش یابد.

این در حالی است که صنعت خودرو نقش بسیار مهمی در اقتصاد چین دارد. بیش از 40 میلیون نفر در کشور به‌شکلی مستقیم یا غیرمستقیم به مشاغل مربوط به این صنعت متکی هستند.

خودرو سالانه بیش از یک تریلیون دلار برای چین درآمد تولید می‌کند که این رقم تقریبا 10 درصد از بخش تولید چین را شامل می‌شود.

در عین حال، سلامت این صنعت در چین برای دیگر نقاط جهان هم از اهمیت برخوردار است. به‌عنوان مثال، حدود 40 درصد از فروش کمپانی‌های بزرگی چون جنرال‌موتورز و فولکس‌واگن در داخل چین انجام می‌شود.

با وجود آغاز فعالیت‌ کارخانه‌ها ، ترغیب مصرف‌کنندگان برای خرید خودرو بسیار چالش‌برانگیز است. چرا که تقاضا برای خودرو حتی پیش از شیوع ویروس هم کاهش یافته بود. در سال 2019، مجموع فروش خودرو در چین با افت 8 درصدی مواجه شد.

به‌گفته تحلیلگران، درحالی‌که اختلال زنجیره تامین تحت تاثیر شیوع کرونا چالش بزرگی برای خودروسازان است، اما کاهش چشمگیر تقاضا تهدید بزرگ‌‌تری برای این صنعت محسوب می‌شود.

فروش جنرال موتورز و فورد کاهش یافت

کاهش فروش خودرو تنها مختص به چین نیست بلکه کارخانه های بزرگ خودروسازی جهان را نیز شامل می شود. به طور مثال خودروسازان ایالات متحده آمریکا که تا به‌امروز با استفاده از قطعات موجود در انبارهای خود، تولید را پیش‌ برده‌ بودند، حالا اما با کاهش موجودی انبارها و نیروی کار به‌دلیل تعطیلی‌ کارخانه‌ها مواجه‎اند.

انتظار می‌رود، زیان نهایی تولید در صنعت خودرو تاثیر قابل توجهی بر اقتصاد آمریکا و فروش خودرو داشته باشد.

بر اساس برآوردها، هزینه هر یک هفته‌ تعطیلی تولید و فروش، از دست دادن 90 هزار شغل و بیش از 7 میلیارد دلار درآمد است.

تولید و فروش خودرو در ماه‌های ژانویه و فوریه بسیار بالا بود اما با شروع تعطیلی‌ها از ماه مارس در آمریکا، تولید خودروسازان در این کشور با افت مواجه شد.

فروش 4 برند بزرگ‌ترین خودروساز آمریکایی، یعنی جنرال‌موتورز در سه‌ماهه ابتدایی سال 2020 در مجموع 7 درصد افت کردند. این چهار برند عبارتند از: شورلت، بیوک، GMC و کادیلاک.

همچنین فروش کمپانی فورد، طی همین مدت 13 درصد افت را تجربه کرده است.

لزوم بازگشایی کارخانه ها

به نظر می رسد قاره سبز نیز از کاهش فروش و تولید خودرو مصون نمانده است. اگرچه توقف فعالیت‌های اقتصادی در بریتانیا تا اواسط ماه می تمدید شده است، اما دیگر کشورهای اروپایی که در مرحله بعدی بحران قرار دارند، در حال کاهش محدودیت‌ها هستند.

انجمن اروپایی تولیدکنندگان خودرو (ACEA)، در بیانیه‌ای خواستار شروع‌به‌کارِ هر دو بخش تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان پس از عبور از بحران شده است.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده از سوی این انجمن، آمار ثبت خودرو در ماه مارس با 51٫8 درصد کاهش، به 853 هزار و 77 دستگاه در اروپا رسیده است.

ایتالیا با ثبت 85٫4 درصد کاهش، بیشترین افت تولید را به خود اختصاص داده و پس از آن فرانسه با 72٫2 درصد و اسپانیا با 69 درصد کاهش، به‌ترتیب در رتبه دوم و سوم قرار دارند.

نگرانی‌ها از کاهش ثبت خودرو در انگلیس، در ماه مارس به حقیقت پیوست. در ماه گذشته میلادی ثبت خودرو در این کشور با افت 44٫4 درصدی به 254 هزار و 684 دستگاه رسید. این کمترین رقم از دهه 1990 محسوب می‌شود.

انجمن تولیدکنندگان موتور و معامله‌گران (SMMT) پیش‌بینی کرده است که بازار خودرو در انگلیس تا پایان سال، 23 درصد افت خواهد کرد.

نیسان تعطیلی کارخانه‌ها را تمدید کرد

فعالیت کارخانه‌های نیسان از 17 مارس آغاز شده و لغو فعالیت‌ها تا پایان ماه آوریل ادامه خواهد یافت.

تمام کارمندان و کارگران این کارخانه به مرخصی فرستاده شده‌اند. این خودروساز ژاپنی که در ماه‌های پیش از شیوع ویروس کرونا با کاهش تقاضا مواجه شده بود، در سه‌ماهه اول سال 2020، افت 30 درصدی فروش را گزارش کرده است. تنها دو مدل نیسان مورانو و نیسان کیکس به‌ترتیب شاهد رشد فروش 34 و 11 درصدی بوده‌اند.

بیکاری صنعت خودروسازی

بر اساس داده‌های انجمن اروپایی تولیدکنندگان خودرو، حداقل یک میلیون و 110 هزار و 107 شغل در صنعت خودروسازی اروپا، از جمله انگلستان، تحت تاثیر تعطیلی کارخانه‌ها به‌دلیل شیوع کرونا قرار گرفته‌ است.

اما تصور می‌شود، تاثیر این ویروس بر کل زنجیره تامین خودرو بسیار گسترده‌تر باشد.

با در نظرگرفتن تعطیلی 16 روز کاری، حدود یک میلیون و 231 هزار و 38 خودرویی که باید طی این مدت تولید می‌شد، تولید نشده است.

صنعت خودرو در اروپا، 13٫8 میلیون شغل در بخش تولید، مونتاژ و کارخانه‌ها به‌شکل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‎کند.

فروش BMW و پورشه در سه‌ماهه اول سال 2020، به‌ترتیب 15 درصد و 20 درصد افت کرده است.

سقوط فروش دایملر

شرکت خودروسازی دایملر پنجشنبه گذشته با انتشار یک گزارش مالی اعلام کرد که درآمد آن در سه ماهه نخست سال جاری میلادی ۷۰ درصد کاهش یافته است.

دایملر به عنوان یکی از بزرگترین خودروسازان آلمان و جهان به تازگی گزارش مالی خود را منتشر کرده که نشان می‌دهد درآمد این شرکت در سه ماهه نخست سال جاری میلادی تحت تاثیر شیوع گسترده ویروس کرونا و افت شدید تقاضا در بازارهای جهانی خودرو در سال جاری میلادی، حدود ۷۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی انجمن صنایع خودروسازی در اروپا ، مجموعه فروش خودروهای سواری در بازارهای بزرگ و مهم اروپا در ماه گذشته میلادی بالغ بر ۵۰ درصد کاهش یافته است. به عنوان مثال، ایتالیا که شدیدا درگیر همه گیری ویروس خطرناک و مرگبار کرونا شده بود، بیشترین افت میزان فروش یعنی ۸۵.۴ درصد، را به خود اختصاص داده است.

به عقیده بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران فعال در حوزه خودرو، دایملر به عنوان شرکت مادر خودروهای مرسدس بنز ، از این پس در رقابت با سایر خودروسازان و رقبای قدرتمند خود راه بسیار سخت و دشوارتری را نسبت به گذشته پیش رو خواهد داشت چراکه فروش آن تحت تاثیر تبعات منفی ناشی از شیوع گسترده ویروس خطرناک و مرگبار کرونا که منجر به لغو نمایشگاههای بین‌المللی و داخلی خودرو و همچنین کارخانه‌های خودروسازی و قطعه سازی در سراسر جهان شد، به شدت کاهش یافته و به نظر می‌رسد که به این زودی نیز به حالت عادی بازنخواهد گشت.

همچنین ارزش سهام دایملر ۵۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است که ارزش کل این شرکت را به ۲۹.۸ میلیارد یورو رسانده است.

صنعت خودروسازی یکی از درآمدزاترین صنایع دنیا بوده که به نوعی ویترین صنعتی کشورها محسوب می شود. این صنعت کارآفرینی بسیاری نیز به همراه دارد. به همین روی کاهش عرضه و تقاضا موجب بیکاری گسترده و خسارت های مالی کلان به اقتصاد کشورها شده است.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.