بازی استارتاپ ها در زمین اقتصاد

در سال های اخیر در کشور در سخرانی های مسئولین و همچنین محافل اقتصادی یکی از کلمات پرکاربرد نقش استارت آپ ها در اقتصاد و اشتغال می باشد بطوری که بجز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دکتر ستاری که مسئول تسهیل کارها در این حوزه است روسای قوا و مقام معطم رهبری نیز در دیدارهای خود به نقش استارت اپ ها و تاثیر ان در قشر جوان و تحصیل کرده کشور تاکید خاصی دارند. اشتغال در هر جامعه‌ای نیاز اقتصادی، پیشرفت و توسعه آن جامعه به حساب می‌آید و همین امر دلیلی بر پاگرفتن استارتاپها در اقتصاد کشورهاست.استارت اپ دیگر کلمه جدیدی در اقتصاد ایران نیست و کم کم تمام آحاد جامعه نیز با آن آشنا شده اند بطوری که در تمامی استان های کشور پارک‌های علم و فناوریی و شتاب دهندها در حال شکل گیری میباشند و بعضی از این ستارت‌اپ‌ها دیگر یک شرکت کوچک نیستند و بعضی از آن ها تنه به تنه ی شرکت‌های بزرگ کشور می زنند .

استارت اپ کسب و کاری است که میخواهد یک بیزینس پلن یا یک ساختار اقتصادی جدید را آزمایش کند که در نوع خود یک سرمایه گذاری ریسک‌پذیر محسوب می شود. به همین دلیل است که می گویند از هر 10 استارت اپ 9 استارت اپ با شکست مواجه میشوند. استارتاپها معمولا سازمان ها یا شرکتهای کوچکی هستند که سرعت در آن ها نقش مهمی دارد. آن ها باید در کمترین زمان ممکن مدلی خاص با هدف درآمدزایی برای کسب و کار خود پیدا کنند(6 ماه تا یک سال). این مدل باید بتواند با مرور زمان قابلیت تکرارپذیری و افزایش درآمد داشته باشد تا بتوانند محصول یا خدمات خود را با تولید انبوه ارائه کنند. یافتن سریع مدل کسب و کار در زمان کوتاه برای موفقیت استارتاپها مهم است زیرا کشف دیرهنگام، این فرصت را برای رقیبان ایجاد می‌کند تا زودتر به نتیجه برسند.

مهمترین مورد در موفقیت کسب و کارهای نوپا مشتریان در جامعه هدف آن هاست. آن ها نیازهای واقعی مشتریان را شناسایی و در برخی موارد برای آن ها نیاز تولید می‌کنند. همین امر باعث سرعت رشد تجاری آن ها می‌شود.

برای شروع هر کسب و کاری، سرمایه و سرمایه‌گذاری احتیاج است از این رو استارتاپ ها که با مزیت کم بودن هزینه اولیه سرمایه‌گذاری کسب و کار در جهان شکل گرفته است. این موضوع در ایران هم مورد استقبال جوانان خلاق و خوش‌فکر قرار گرفت تا بتوانند با کمترین هزینه به ایده‌های خلاق خود جامه عمل بپوشانند.استارتاپها در اقتصاد نقش مهمی دارند.

پیشرفت علم و کاربرد آن در زندگی اجتماعی در دنیای امروزی به جایی رسیده است که اقتصاد جامعه را مبتنی بر دانش کرده است. کسب و کارهای نوپا موجب تحول در عرصه علم و دانش و کشف یافته‌ها و نتایج جدید اقتصادی شده است. ایران به عنوان کشوری جوان و دارای امکانات به روز تکنولوژی، محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری و تولد استارتاپ است. استارتاپها نقش مهمی در کسب و کار و اقتصاد دارند و در پی راهی هستند تا محصولات یا خدمات نوآورانه خود را معرفی و از آن راه به سود برسند.

افرادی که در استارتاپها کار می‌کنند برخلاف کارمندان سازمان ها، خود را جزئی از سیستم می‌دانند نه جدا از آن. بنابراین در کسب و کارهای نوپا افراد خود را نسبت به محیط کاری خود متعهد و مسئولیت‌پذیر می‌بینند و در سود و زیان آن سهیم هستند. همچنین پویایی این نوع از کسب و کارها انگیزه و نوآوری آن ها را بالا برده و نتیجه متناسب تری را ارائه می‌کند.

تولید زمانی پایدار است که خدمات پس از فروش داشته و به آن وسیله بتواند نظر مشتریان را جلب کند. ایران نیز هر ساله خدمات بسیاری به خارج از کشور صادر کرده که بخش عمده صادرات کشور را شامل می‌شود. استارتاپها و خدمات رو به رشدی که ارائه می‌کنند در رشد اقتصادی کشور نقش دارند. این استارتاپها با سرمایه کمتر و خلق موقعیتهای جدید بر اساس نیاز موجود یا با ایجاد یک نیاز جدید شروع به کار می‌کنند.

در دنیای امروز شاخص مهم شناخت میزان رشد و توسعه کشورها، خدماتی است که به ازای تولید ارائه می‌کنند. مفید بودن این قضیه رابطه مستیقمی با بالاتر بودن این نسبت دارد یعنی هر چه تولید بیشتر باشد متناسب با آن، خدمات هم بیشتر و نهایت سود هم بیشتر خواهد شد. استارتاپها برخی مواقع کار تولیدی خود را به کشورها یا شرکتهای کوچکتر واگذار می‌کنند اما طراحی و خدمات را خود عهده‌دار می‌شوند. با این کار هم از منابع انسانی کشور مقابل استفاده کرده و هم برای تامین مواد اولیه و مورد نیاز از کشور مقابل بهره می‌گیرند.

نقش استارت آپ ها بر رشد و ارتقای صنعت گردشگری

بر پایه گزارش سازمان جهانی گردشگری، ایران رتبه دهم جاذبه‌ های باستانی و تاریخی و رتبه پنجم جاذبه ‌های طبیعی را در جهان دارد و مهم تر اینکه یکی از امن‌ترین کشورهای منطقه و جهان از لحاظ امنیت برای گردشگران خارجی محسوب می شود. متاسفانه بر پایه آمارهای رسمی، سهم ایران از درآمدهای جهانی صنعت گردشگری کمتر از یک درصد است ولی کشور ترکیه و امارات سهم بیشتری را از این بارازار توانسته اند  تصاحب کنند. در اینجا باید بحث اهمیت حضور استارت آپ ها در حوزه گردشگری به طور جدی مطرح می شود زیرا همانطور که فعالیت استارت آپ ها نقش بزرگی در رونق اقتصادی دارد، طبق آمار به ازای ورود هر گردشگر، 9 فرصت شغلی ایجاد می شود و این امر به طور مستقیم بر اقتصاد تاثیر بسزایی می گذارد. این همکاری مشترک صاحبان کسب و کار و ایده پردازان حوزه گردشگری می تواند تحول بزرگی در صنعت گردشگری کشور و رونق اقتصادی ایجاد کند. حوزه های کارآفرینی در گردشگری و فرصت های مناسب استارت آپی در ایران شامل هتلداری(رزرو اقامتگاه)، خدمات مسافرتی، بازاریابی های مربوط به صنعت گردشگری (فروش اینترنتی)، اطلاع رسانی ها و تبلیغات مختلف در حوزه بازاریابی است. علاوه بر این موارد گردشگری سلامت و گردشگری زیارت(مذهبی) در ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار است و می تواند دلیل بزرگی برای آغاز فعالیت استارت آپی در این حوزه باشد.به تازگی دوستانی در یکی از همین استارت اپ ها تعدادی اینفلوئنسر را از سراسر جهان دعوت کردنده‌اند که ایران را از طرق لنز دوربین های اینفلوئنسرها به نمایش جهانیان در بیاورند.

اشتغال‌زایی در جهت توسعه کشور با استفاده از ظرفیت استارت آپ‌ها

ظرفیت اشتغال شرکت‌های دانش ‌بنیان نسبت به تعداد فارغ التحصیلان دانشگاه ‌ها بسیار پایین است. بنابراین در راستای ایجاد توسعه در کشور باید به طرف اشتغالزایی پیش رفت. یکی از عوامل بهبود وضعیت اشتغال در شرایط کنونی، استفاده از ظرفیت همین شرکت های دانش بنیان، کارآفرین و در صدر آن ها اهمیت دادن به راه اندازی و توسعه استارت آپ ها است. نگاه ویژه به استارت آپ ها با توجه به پویایی، انعطاف پذیری بالا و تطبیق با شرایط محیطی، تحولی عظیم در اشتغالزایی ایجاد خواهد کرد. علاوه بر این، این کسب و کارها ظرفیت مناسبی برای روبرو شدن با شرایط تحریم را نیز دارا هستند. عدم تمرکز فعالیت‌های تولیدی در شرکت های منتخب وابسته به دولت، مانع از تحریم آسان محصولات و مواد اولیه‌ شرکت‌ها نیز می‌شود.

یکی از اساسی‌ترین زیرساخت‌های اقتصاد دانش ‌بنیان و کارآفرین، سرمایه‌ انسانی خلاق، نوآور و دانشی است که به عنوان بزرگ‌ترین و باارزش‌ترین سرمایه‌ کشور، باید مورد توجه قرار گیرد و بدین ترتیب با توانمند کردن، تشویق و زمینه‌ سازی فعالیت آنان در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان، کشور توان رویارویی با هر گونه تهدید و تحریم اقتصادی را خواهد داشت.

یکی از تمایزات استارتاپها با مشاغل سنتی در نوع بازاریابی آن هاست. استارتاپها از فناوریها و تکنولوژی روز بیشتر استفاده می‌کنند و همگام با آن به روز می‌شوند. دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی آنلاین یکی از همان روشهاست که استارتاپها برای معرفی کسب و کار خود بیشتر از آن استفاده می‌کنند. کم‌هزینه بودن، به روز بودن و در دسترس بودن دیجیتال مارکتینگ بیشتر استارتاپها را برای استفاده از آن ترغیب می‌کند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.