دورنمای پادکست از دریچه اقتصاد جهانی

وضعیت تولید پادکست با تکیه بر شیوه درآمدزایی و کارکرد بازاریابی آن واکاوی شد

ﺑﺮﺍﻱ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺍﺯ مردم ﻭﺍژﻩ ﭘﺎﺩﻛﺴﺖ، دیگر ﻛﻠﻤﻪ ﺍﻱ ﺗﺎﺯﻩ ﻭ ﻧﺎﻣﺎﻧﻮﺱ نیست، بلکه برگی از یک تاریخ نزدیک به بیست ﺳﺎﻟﻪ است ﻛﻪ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻥ ﮔﻔﺖ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺳﺎﻝ ها آزمون و خطا، این روزها بهار طولانی مدت خود را می گذراند. شبیه نوایی تازه که چند صباحی است در هجوم نت های شلوغ اطراف، فراوان به گوش می رسد و در تلاش است میان این هیاهو راه خود را پیدا کند. ﺑﺮﺍﻯ ﺁﻥﻫﺎ ﻛﻪ در حوزه گوش دادن به محصولات صوتی ﻗﺪﻳﻤﻲﺗﺮ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﭘﺎﺩﻛﺴﺖ ﺭﺍ ﻣﻰﺗﻮﺍﻥ نوعی ﺭﺍﺩﻳﻮی ﺁﻣﺎﺗﻮﺭﻯ اﻳﻨﺘﺮﻧﺘﻰ ﺗﻌﺮﻳﻒ ﻛﺮﺩ. ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﺗﻔﺎﻭﺕ ﻛﻪ ﺩﺭ ﭘﺎﺩﻛﺴﺖ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﭘﺨﺶ ﺯﻧﺪﻩ ﺭﺍ ﺩﺍﺷﺖ ﻭ ﺷﻨﻮﻧﺪﮔﺎﻥ، ﺍﭘﻴﺰﻭﺩﻫﺎﻯ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎﻯ ﻣﻮﺭﺩ ﻋﻼﻗﻪ ﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺍﻧﻠﻮﺩ ﻭ ﮔﻮﺵ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ. ﺁﻥ ﻫﺎﻳﻰ ﻫﻢ ﻛﻪ ﻧﻤﻰﺩﺍﻧﻨﺪ ﺭﺍﺩﻳﻮ ﺁﻣﺎﺗﻮﺭﻯ ﭼﻴﺴﺖ، ﭘﺎﺩﻛﺴﺖ ﺭﺍ ﻣﻰ ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺑﺎ ﻧﺎﻡ ﻗﺪﻳﻤﻰ ﺗﺮ ﺁﻥ ﻳﻌﻨﻰ ﺑﻼگ ﺻﻮﺗﻰ ﺑﺸﻨﺎﺳﻨﺪ؛ ﻫﻤﺎﻥ ﺑﻼگ، ﺍﻣﺎ ﺑﺎ ﭘﺴﺖ ﻫﺎﻯ ﺻﻮﺗﻰ ﺍﭘﻴﺰﻭﺩﻯ. ﺩﺭ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﻗﺮﺍﺭ ﺍﺳﺖ ﺯﻳﺮ ﻭ ﺑﻢ ﻳﻚ ﻫﺠﻮﻡ ﺭﺍ ﻣﺮﻭﺭ ﻛﻨﻴﻢ، ﻫﺠﻮﻡ ﻳﻚ ﺻﺪﺍﻱ ﻣﻨﻔﺮﺩ ﺩﺭ ﺩﻫﻜﺪﻩ ﺟﻬﺎﻧﻲ ﻣﺎﺭﺷﺎﻝ ﻣﻚ ﻟﻮﻫﺎﻥ!

روزهای اوج پادکست و دورنمای روشن جهانی

این روزها پادکست صرفا یک رسانه صوتی پرطرفدار نیست بلکه با توسعه زیرساخت های کسب درآمد از آن، سرمایه‌گذاری برندهای بزرگ تجاری و آپلود فایل‌های صوتی از سوی سلبریتی‌ها، محبوبیت این رادیوی اینترنتی به اوج خود رسیده است. تمام این موارد کافی است که با وجود هشدار برخی از کارشناسان نسبت به وجود یک حباب در تولید و توزیع پادکست ها، دورنمای رشد سالانه نرخ آن را حتی به 40 درصد هم نزدیک ببینیم. از طرف دیگر در این روزهای قرنطینه که برخلاف سایر حوزه ها، کسب و کار اینترنتی در حال پیشرفت روزافزون است، رشد صنعت پادکستینگ نیز قابل توجه است. به گونه ای که در یک ماه گذشته ۵۸ درصد از مردم کره جنوبی یعنی بیش از ۳۰ میلیون نفر و ۴۰ درصد از مردم اسپانیا یعنی بیش از ۱۸ و نیم میلیون نفر پادکست گوش داده‌اند.

از مخاطب تا تبلیغات، آن چه پادکست را به صنعت تبدیل کرد!

اما چه عواملی این صنعت نه چندان نوظهور را در مسیر صعود قرار داده است؟ احتمالا مهم ترین عاملی که در گسترش کارکرد بازاریابی پادکست‌ها اثر داشت، توجه نشان دادن مخاطب به آن بود. اگر نگاهی به سطح جهانی این روند داشته باشیم، در سال ۲۰۱۸، ۵۵ درصد شنوندگان پادکست از پادگیرهای اپل مانند آیتونز و پادکست استفاده کردند. طبق گزارش‌های غیر‌رسمی تا سال ۲۰۱۸، پادکست‌های موجود در پادگیرهای کمپانی اپل تقریبا ۵۰ میلیون بار شنیده یا دانلود شدند. در مقایسه با سال ۲۰۱۷ که آمار کلی شنیده‌شدن ۱۳‌میلیون ‌و 700 هزار بار بود، در سال ۲۰۱۸ پادکست‌های موجود در آیتونز 33‌میلیون ‌و 600 هزار بار شنیده شدند که رشد ۲۰۰‌درصدی را در مدت یک سال نشان می‌دهد. در سال ۲۰۱۸ که متوسط درآمد خانوار در آمریکا 59 هزار دلار بود و ۳۸ درصد خانواده‌های آمریکایی درآمد بالای 75 هزار دلار سالانه کسب کردند، ۵۱ درصد از شنوندگان پادکست هم در این دهک‌های اجتماعی آمریکا قرار داشتند. در ایران آمار دقیقی از تعداد شنوندگان بالفعل و بالقوه پادکست در دسترس نیست، اما طبق گزارشی که در اقتصاد آنلاین منتشر شده است با درنظرگرفتن ضریب نفوذ اینترنت در ایران، تحلیل گزارش‌های فصلی سایر استارتاپ‌های موفق، گزارش‌های دقیق رفتار کاربران خاورمیانه با گوشی‌های همراه و تحلیل رفتار کاربران شنوتو می‌توان یک بازار بالقوه هشت میلیون نفره را به‌عنوان علاقه‌مندان به پادکست در نظر گرفت که ۲۵ درصد از آن ها کاربران وفادار به پادکست هستند.
همین اقبال به پادکست باعث شد که به‌طور همزمان، تعداد برنامه‌های پادکستی جهان به ۵۰۰ هزار برسد، کیفیت محتوا افزایش یابد و ارزش‌های تولید تقویت شود. حالا که پادکست در گام اول، امتحان خود را برای جذب مخاطب به خوبی پس داده بود، می توانست حتی با اندک تاخیر زمانی، به درآمدهای تبلیغاتی هم فکر کند. تجربه ثابت کرده که تبلیغات در پادکست برای کسب‌وکارهایی که اسپانسر می‌شوند، نتایج خوبی به همراه داشته است. طبق آمار منتشر شده، حدود۶۱% از شنونده‌های پادکست گفته‌اند که پس از شنیدن تبلیغات، خرید انجام داده‌اند. در سال ۲۰۱۷ درآمد صنعت پادکست از بخش تبلیغات به ۳۱۴ میلیون دلار رسید و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۲ به ۸۸۷ میلیون دلار نیز برسد.

ورود مشاهیر ، از بردلی ویگینز تا باراک اوباما!

در همین حوزه تبلیغات نیز جدا از عامل اقبال مخاطبان به پادکست، ورود مهره‌های بزرگی چون برندهای تجاری و سلبریتی‌ها به زمینه تولید و آپلود این فایل های صوتی نیز بی تاثیر نیست. افزون بر این، در کنار بسیاری از سلبریتی‌ها از جمله سو پرکینز نویسنده، بازیگر و کمدین انگلیسی، بردلی ویگینز دوچرخه سوار حرفه‌ای انگلستان و مت لوکاس نویسنده و خواننده اهل انگلستان که این روزها به عرصه تولید و پخش پادکست روی آورده‌اند، باراک اوباما رییس جمهوری سابق آمریکا و اعضای خانواده‌اش برای تولید پادکست‌های اختصاصی، با اسپاتیفای قرارداد امضا کرده‌اند. این موارد تنها بخشی از نشانه هایی است که از اوج گرفتن پادکستینگ دست کم تا دو دهه آینده خبر می دهد! با این وجود هرچند زیرساخت های کسب درآمد از پادکست در ایران تا رسیدن به استاندارد جهانی فاصله دارد، اما پیشرفت توزیع و تولید پادکست را در سطح کشور آن هم با کیفیت قابل قبول نمی توان نادیده گرفت، به ویژه در شرایط ناپایدار موجود که شانس مشاغل و عرصه های تازه تولد یافته دست کم در این مقیاس زمانی قابل اتکا و امیدوار کننده نیست!

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.