بانکداری مدرن در مسیر توسعه

97درصد از عملیات بانکداری بانک "پاسارگاد" غیر حضوری انجام می‌شود

استفاده از شیوه‌‌های مدرن در ارائه خدمات بانکداری، در کشورهای توسعه یافته و  در حال توسعه، کارنامه موفقی از خود به جا گذاشته است. با توجه به رشد روزافزون جمعیت در شهرهای بزرگ دنیا، بدیهی است هرچه تقاضا برای مراجعه به بانک بیشتر شود، امکان ارائه سریعتر و کم‌هزینه‌تر بودن خدمات نیز بیشتر مورد مطالبه قرار می‌گیرد.

از نگاه دقیق‌تر، هرچه مراجعه حضوری مردم به بانک‌ها کمتر شود، با کاهش بار ترافیک، هزینه چاپ کاغذ و بوروکراسی‌های اداری،امکان بهبود در خدمت رسانی به مشتریان هم بیشتر خواهد شد.

این شیوه، بانکداری غیرحضوری، در دنیا مرسوم شده و خبر مهم آن که نظام بانکداری ایران نیز از این غافله عقب نمانده است. مصداق این گفته آن است که حالا 97درصد از عملیات بانکداری بانک پاسارگاد غیر حضوری انجام می‌شود.

آن طور که بررسی‌ها نشان می‌دهد تعداد تراکنش‌های خارج از شعبه بانک پاسارگاد رو به افزایش است.

تراکنش خارج از شعبه در چند شیوه تعریف می‌شود. اول استفاد از دستگاه های کارت‌خوان برای پرداخت هزینه خرید است.

شیوه‌های دیگر در قالب‌ پرداخت‌های اینترنتی؛ اینترنت بانک و موبایل بانک است. از سال 85 تا به امروز در برخی بانک‌های خصوصی در این‌باره یعنی فرهنگ‌سازی و بسترسازی برای استفاده غیر حضوری از خدمات بانکی پیشرو بوده‌اند. برای مثال گفته می‌شود تا سال 84، صد در صد از فعالیت‌های این بانک خصوصی به صورت حضوری انجام می‌گرفت، اما حالا این عدد به 3 درصد رسیده است. بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که  این روند به مفهوم پیشرفت نظام بانکی ایران در حوزه بانکداری الکرونیک است.

این روالی است که در بانکداری ایران پیش آمده است. در یک ارزیابی دقیق می‌توان دریافت که تلاش بسیاری از بانک‌های خصوصی از جمله پاسارگاد در رسیدن به این هدف، بی‌تاثیر نبوده است.

همچنین بسیاری از متخصصان نظام بانکی بر این نکته تاکید می‌کنند،  با هر مراجعه فرد به شعبه، فارغ از ایجاد بار ترافیکی و حمل‌و‌نقل، هزینه سنگینی برای تامین انرژی ( برق) و همچنین چاپ کاغذ، بر دوش اقتصاد تحمیل خواهد شد.

 

مسعود دانشمند، دبیر کل خانه اقتصاد ایران در این باره به «فراز» می‌گوید: «بانکداری الکترونیکی، 90 درصد از هزینه چاپ پول را در اقتصاد کاهش می‌دهد. دولت باید به جای توجه به سیاست‌هایی مانند حذف 4 صفر در شبکه پولی و بانکی،راهی برای موفقیت هرچه بیشتر بانکداری الکترونیک درایران پیدا کند.»

اهمیت توصیه‌های کارشناسی در خصوص توجه به بانکداری الکترونیک زمانی بیشتر می‌شود که مهرداد حداد، رئیس اداره نرم افزار بانک پاسارگاد، در باره مشکلات پیش‌روی بانکداری الکترونیک در ایران می‌گوید: « مساله اصلی، کارمزدی است که به اشتباه بانک‌ها ملزم به پرداخت آن هستند، در حالیکه بخشی از این هزینه باید از مشتری دریافت شود. »  به گفته حداد اگرچه بانکداری غیرحضوری برای مشتری خرجی ندارد، اما هزینه‌هایی را بر دوش بانک می‌گذارد؛ اگر نظام کارمزدی خدمات الکترونیکی کشور اصلاح نشود، این روال بیش از این نمی‌تواند ادامه پیدا کند. در حال حاضر کل هزینه کارمزدی حوزه پرداخت بر عهده بانک‌ها است.»

او همچنین در خصوص برنامه‌های پیش‌روی بانک پاسارگاد، اینطور توضیح داد: «در صورت ایجاد بستر مناسب قصد داریم بخشی بزرگی از بانکداری خرد را به شیوه غیر حضوری انجام دهیم. حتی مواردی نیز که نیاز به ارائه مدارک از سوی مشتری هست را می‌توانیم از طریق اینترنت انجام دهیم. »

با این اوصاف باید منتظر ماند و دید آیا  ارائه خدمات الکترونیکی می‌تواند در جنگ با مشکلات ساختاری اقتصاد، به هدف مطلوب خود برسد؟

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.