اکران آنلاین بر مدارِ حسرت و امید…!

میزان فروش فیلم های اکران شده به صورت مجازی در حالی منتشر شده است که هنوز خبری از آمار شفاف فروش در این حوزه نیست

از زمان شروع اکران آنلاین در سینمای ایران بیش از یک ماه می گذرد و گردانندگان این طرح به تازگی آماری حدودی از میزان فروش فیلم ها در این حوزه ارائه کرده اند. به عبارت دیگر روندی که حسین انتظامی، رییس سازمان سینمایی در مسیر شفافیت مالی سینمای ایران پیش گرفته بود، هنوز در سینمای آنلاین پیاده نشده و جزییات آمار منتشر شده نامعلوم است. البته انتظامی سعی در ورود به کارنامه مالی این حیطه نیز دارد و در گفتگویی که به تازگی به صورت اینترنتی با فریدون جیرانی انجام داده است، درباره ابهام در آمار فروش فیلم‌های عرضه‌شده در قالب «سینما آنلاین» ضمن تأیید تلویحی این ابهام تأکید کرد: «آمار فروش فیلم‌ها با جزئیات در مورد اکران عمومی در دسترس علاقه‌مندان و محققان وجود دارد، و من از دوستان خواسته‌ام این وضعیت در مورد اکران آنلاین هم به وجود آید. باید داده‌کاوی درستی در این زمینه صورت بگیرد چون هم فعالان سینما و هم حتی جامعه‌شناسان و گروه‌های دیگر به این اطلاعات نیاز دارند». اما تاکید رییس سازمان سینمایی چندان به کرسی ننشست چراکه اطلاعات درباره فروش فیلم‌های عرضه شده در «سینما آنلاین» کماکان شفافیت لازم را ندارد. به عبارتی هنوز مشخص نیست با وجود محدودیت عرضه این آثار که تنها در دو سامانه اینترنتی و ثبت دقیق آمار بلیت‌های خریداری شده برای هر فیلم بر روی هر یک از این دو پلتفرم، چرا دسترسی به آمار دقیق و شفاف میزان فروش فیلم‌ها همچنان مقدور نیست! به تازگی روابط عمومی دو سامانه «فیلیمو» و «نماوا» که تا به اینجا به‌صورت انحصاری امکان عرضه فیلم‌ها به‌صورت آنلاین را داشته‌اند در خبری که به رسانه‌ها ارسال شد، درباره آمار فروش دو فیلم «خروج» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا و «طلا» به کارگردانی پرویز شهبازی توضیحاتی ارائه کرد. در ادامه این روند نیز معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی آماری جزیی از دیگر فیلم های اکران شده در این دو پلتفرم ارائه کرد.

طلا و خروج، روی هم بیش از چهار میلیارد تومان فروش داشتند

براساس این خبر، یکی از قوانینی که در طرح سینمای آنلاین برای نمایش فیلم‌ها در نظر گرفته شده نمایش ۳۰ روزه آن‌ها بر بستر آنلاین توسط سرویس‌های وی‌اودی است. «خروج» و «طلا» ۲ فیلم سینمایی که فیلم‌های اول و دوم اکران آنلاین بوده‌اند، حالا با پشت سر گذاشتن ۳۰ روز از نمایش و فروش بیش از ۲۸۱ هزار و ۵۶۰ بلیت در مجموع ۲ فیلم و ۲ پلتفرم، به شبکه نمایش خانگی وارد می‌شوند. این گزارش اشاره کرده است که این ۲ فیلم روی هم رفته بیش از چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان فروش را پشت سر گذاشتند که با وجود تعطیلی سینماها به رونق این صنعت و برگشت آنی سرمایه سینماگران منجر شده است. از طرفی با توجه به معیارهای تعیین تعداد تماشاگر در شبکه نمایش خانگی و در نظر گرفتن ۲/۵ تماشاگر به ازای هر بلیت، طبق برآوردی که مهر انجام داده است، در مجموع  بیش از ۷۰۰ هزار تماشاگر این ۲ اثر را به کمک طرح اکران آنلاین تماشا کرده‌اند. به این ترتیب، مانند اکران عمومی، اکران مجازی نیز انحصاری شد. جالب‌تر اینکه برخلاف فیلم «خروج» که در همان ۲۴ ساعت ابتدایی اکران، گزارش اولیه‌ای از استقبال مخاطبان و میزان فروش بلیت منتشر شد، برای فیلم‌های «طلا» و دیگر فیلم‌های دیگر تا به امروز عرضه شده در سینما آنلاین شامل «زیر نظر»، «مهمان‌خانه ماه‌نو»، «تیغ و ترمه»، «کشتارگاه» و «بهت» تا به امروز هیچ گزارش مجزایی منتشر نشده است.

اما آن چه معاون ارزشیابی سازمان سینمایی عنوان کرده است، برای فیلم «خروج» علی‌رغم اینکه شب اول سرقت شده بود، حدود صد و هفتاد هزار یوزر بلیت تهیه کرده بودند که نزدیک به سه میلیارد تومان فروش از طریق اکران آنلاین را نتیجه می‌دهد. یا مثلا فیلم «زیرنظر» در همین حدود یعنی صد و شصت، هفتاد هزار بلیت فروخته است. فیلم «طلا» بیش از دو میلیارد فروش داشته و فیلم «تیغ و ترمه» تا چندین روز قبل ۳۰۰ میلیون تومان فروش داشته است. این آمار نشان می‌دهد که نمایش آنلاین با تمام مسائلی که داشته برای بسیاری از فیلم‌ها مفید بوده است. علاوه بر این در فروش آنلاین درصد بیشتری(۷۰ درصد) از فروش فیلم به فیلمساز رسیده و در عین حال صاحبان آثار نگرانی برای کف فروش، مسائل سانس و … ندارند.

گردش مالی هفت و نیم میلیاردی در سینما آنلاین

طرح سینمای آنلاین برای تسکین اقتصاد بحران زده سینمای ایران در دوران شیوع کرونا آغاز شد؛ از ۲۴ فروردین ماه ۹۹ و با فیلم سینمایی «خروج». در ادامه این مسیر چهار فیلم «طلا»، «زیرنظر»، «مهمان‌خانه ماه‌نو» و «تیغ و ترمه» نیز به آن پیوستند. با گذشت بیش از یک ماه از شروع این طرح و در ادامه روند اطلاع رسانی از تعداد بلیت های فروش رفته، در حدود نیم میلیون بلیت در مجموع دو پلتفرم «فیلیمو» و «نماوا» تاکنون خریداری شده است. این آمار که خبر آنلاین آن را منتشر کرده می گوید، سینمای ایران از فروش فیلم ها در سینمای آنلاین، حدود هفت و نیم میلیارد تومان گردش مالی دارد. در طرح اکران آنلاین که بلیت آن ۱۵ هزارتومان قیمت گذاری شده و هر بلیت تا هشت ساعت پس از خرید اعتبار تماشا دارد، متناسب با متغیرهای بازدید در شبکه نمایش خانگی، برای هر بلیت حداقل ۲.۵ تماشاگر در نظر گرفته شده است. به همین ترتیب می‌توان بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار تماشاگر را در مدت یک ماه از شروع طرح اکران آنلاین برای این پنج فیلم برآورد کرد. همچنین به دلیل تعلق گرفتن بدون واسطه ۷۰ درصد از درآمد فروش به صاحب اثر، در مجموع بیش از پنجاه فیلم متقاضی اکران آنلاین هستند. در پایان باید افزود که استقبال نسبی مخاطبان و حتی برخی از سینماگران از اکران آنلاین، از نکات مثبت کرونا برای سینمای ایران محسوب می شود اما نباید از یاد برد که این طرح برای ماندگاری و ارتقا، علاوه بر توسعه زیرساختی، نیاز به حراست دارد و اساسا از چیزی می توان بی دریغ حراست کرد که شفاف باشد…!

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.