ترافیکِ بحران برای اجرای یک طرح!

اجرای طرح ترافیک جدا از مورد تهدید قرار دادن سلامت شهروندان به دلیل شیوع کرونا، در حال تغییر سبک زندگی و کار آن ها نیز هست!

تهران این روزها پر از چالش است . موج جدید کرونا در حالی تابستان 99 را طوفانی کرده که این کلان شهر  روی نوار قرمز از لحاظ ابتلا به این بیماری قرار دارد. از طرفی تمهیدات در نظر گرفته شده برای مقابله با ویروس کرونا نسبت به روزهای آغازینِ شیوع آن درکشور آرام آرام در حال رنگ باختن است و دیگر مانند سابق به آن توجه نمی شود. حال بیش از چهار ماه از ورود کرونا به ایران گذشته است، هرچند قرنطینه و تعدیل ساعات کاری چندان در کشور در دستور کار قرار نگرفت اما همین بازه زمانی کوتاه کافی بود تا ضعف های اقتصادی  و زیرساختی کشور بروز کند. مدیران تهران نیز که  سال هاست لحظه شماری می‌کنند تا این شهر را به عنوان ابرشهر به جهانیان معرفی کنند، حال موازی با سلامت جامعه، در تلاش هستند تا درآمدهای شهری خود را از دست ندهند؛ شهری که در طول روز حدود ۱۳ میلیون نفر جمعیت داشته و در شب هم جمعیت آن چیزی قریب به ۹ تا ۱۰ میلیون نفر است؛ شهری که در کنار معضلات کلان چون ترافیک و آلودگی هوا ، حال درگیر یک بیماری کشنده شده و این بیماری جدا از سلامت مردم، درآمد زایی برخی از ارگان ها را نیز عجیب تهدید می کند، درآمد هایی که از جای جای این شهر در قالب طرح تامین می شود، از پیاده رو تا پارکینگ و  از مترو تا ترافیک…

همه چیز درباره طرح ترافیک تهران - قوانین طرح ترافیک تهران در سال ...

مدیران، سلامت جامعه و طرح هایی که با هم تناقض دارند!

مشکل آن جاست که طرح های پیشنهاد شده از سوی مسئولان و متولیان شهری، سال هاست که با هم منافات دارد، جدیدترین مصداق برای این مدعا، طرح فاصله گذاری اجتماعی و طرح ترافیک است، چرا که اجرای این طرح تعداد بیشتری از شهروندان را مجبور به استفاده از وسایل حمل و نقل شهری می کند و این درحالی است که ناوگان های حمل نقل در تهران، قابلیت کنترل این وضعیت را با حفظ طرح فاصله گذاری اجتماعی ندارند. با این وجود تنها دلیل قابل دفاع برای موافقان طرح ترافیک، ورود انبوه خودروهای شخصی در ساعات مختلف به خیابان های مرکزی تهران بود که در بازه زمانی که این طرح اجرا نمی شد، شاخص های کیفیت هوای پایتخت را که تا پیش از آن سالم به سمت روزهای آلوده برد. در نهایت طرح ترافیک که به بهانه آلودگی هوا از سوی شورای شهر، آن هم در شرایط بحرانی پایتخت از لحاظ شیوع کرونا و پس از کشمکش های بسیار لازم الاجرا شد، اخبار مرتبط با درآمدزایی شهرداری را از طرح ترافیک که پیش از این منتشر شده بود، پررنگ تر از هر بهانه ای می سازد. نکته جالب توجه دیگر این جا است که دستور بازگشت طرح ترافیک از سوی کسی داده شده است که بازگشتش به شهرداری تهران سروصدای زیادی به پا کرده است؛ چند روز پیش خبر رسید که مناف هاشمی، استاندار جنجالی و عزل شده گلستان و کسی که سال‌ها در کنار قالیباف در راس شهرداری بود از سوی حناچی به معاونت حمل و نقل شهرداری تهران منصوب شده است…!

سید مناف هاشمی: 1000 دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حمل ونقل عمومی ...

شهرداری به طور متوسط ماهانه ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیارد تومان از طرح ترافیک درآمدزایی می کند!

شهرداری با لغو طرح ترافیک از روزهای نخست فروردین ماه، بخش مهمی از درآمد خود را از دست داده است. محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران در همین رابطه ادعا کرده بود که شهرداری تهران روزانه ۱ میلیارد تومان از محل فروش مجوز طرح ترافیک کسب درآمد می‌کرد که از ابتدای روزهای کاری سال ۹۹ بخشی از درآمدهای شهری مسدود و درآمدهای شهرداری از ماهی ۲۷ هزار میلیارد تومان به زیر هزار میلیارد تومان در ماه رسید. مدیر واحد ساماندهی محدوده‌ها و طرح‌های ترافیکی شهرداری تهران اما در مصاحبه ای، درآمد سالانه شهرداری را از طرح ترافیک ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد. هرچند ارقام اعلام شده از سوی مسئولان شهری، مانند تصمیمات آن ها با هم هم خوانی ندارد اما اگر میانگین این ارقام را نیز در نظر بگیریم، در می یابیم که طرح ترافیک یکی از منابع مالی مهم برای شهرداری محسوب می شود که احتمالا محافظت از آن نیز در اولویت برنامه های این نهاد است. با این حال محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران لزوم اجرای طرح ترافیک را با هدف درآمد زایی رد کرده است، باید گفت باز هم جای هم خوانی حرف و عمل خالی است.

کرونا، طرح ترافیک و چالش تغییر سبک زندگی!

سال هاست که موازی با طرح های کنترلی شهرداری، ترفندهایی برای اجرا نشدن آن نیز از سوی برخی از مردم انجام می شود. قطعا بسیاری از شما ، همزمان با روشن شدن دوربین های کنترلی طرح ترافیک اقداماتی نظیر گل‌مالی کردن خودرو، بالا دادن صندوق عقب، پارچه انداختن روی پلاک و استتار توسط اشخاص و موتور‌سواران و … را در نقاط مختلف تهران شاهد بوده اید. به نظر می رسد اجرای این طرح در سطح کلان، در حال تغییر دادن سبک زندگی و کاری نیز هست. به ادعای یک منبع آگاه، ساعات کاری بسیاری از شرکت های خصوصی تغییر کرده است؛ بسیاری از کارمندان برای وارد نشدن به ساعات ابتدایی طرح ترافیک در صبح، زودتر از ساعات کاری مصوب، کار خود را آغاز و بالطبع زودتر پایان می دهند، ترافیکی که در ساعات مختلف روز شاهد آن هستیم مصداق بارز این مدعاست. باید از مسئولان پرسید در این شرایط بحرانی که سلامت جامعه در خطر است، اجرای طرح ترافیکی که خود موجب ترافیک می شود اساسا چه الزام و توجیحی می تواند داشته باشد؟! به این ترتیب در کنار نگرانی برای کرونا به دلیل شلوغ شدن وسایل نقلیه عمومی، با اجرای این طرح هزینه‌های مردم برای تردد در سطح شهر در صورت استفاده از خودروی شخصی به منظور حفظ سلامتی افزایش می‌یابد!

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.