شهروندان پشت ترافیک کرونا!

درگیری بر سر اجرا یا لغو طرح ترافیک در حالی ادامه دارد که رکورد تلفات جانی ناشی از کرونا در کشور شکسته شده است

وزارت بهداشت مخالف اجرای طرح ترافیک است. مدیریت شهری تهران و ستاد ملی مبارزه با کرونا هم همین طور. استاندار تهران و برخی از نمایندگان مجلس نیز تلویحا، موضع خود را نسبت به عدم اجرای این طرح مشخص کرده اند. تمام این موارد به همراه شهرداری تهران که به نظر می رسد تنها موافق برای اجرای این طرح است، تصمیم گیرندگان برای اجرا یا عدم اجرای طرح ترافیک هستند. حال سوال این جاست که تنها با یک رای موافق ، آن هم در شرایط بحرانی پایتخت از لحاظ ابتلا به کرونا، طرح ترافیک چگونه هنوز در خیایان های پایتخت اعمال می شود؟! به نظر می رسد در روند مبارزه با گسترش شیوع کرونا در سطح کشور ، کارشکنی هایی نیز در حال انجام است!

دلایلی بر لزوم تعطیلی متروی تهران بخاطر کرونا

اظهارات ضد و نقیض مدیران شهری، تهدید سلامت جامعه!

پس از شیوع بیماری کووید ۱۹، ستاد ملی مقابله کرونا به منظور رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، طرح ترافیک را در شهر پرجمعیتی مثل تهران لغو کرد تا شهروندان کمتر از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند. با این حال طرح ترافیک از ۱۷ خرداد ماه دوباره از سر گرفته شد. مشکل آن جاست که طرح های پیشنهاد شده از سوی مسئولان و متولیان شهری، سال هاست که با هم منافات دارد، جدیدترین مصداق برای این مدعا، همین طرح فاصله گذاری اجتماعی و طرح ترافیک است، چرا که اجرای این طرح تعداد بیشتری از شهروندان را مجبور به استفاده از وسایل حمل و نقل شهری می کند و این درحالی است که ناوگان های حمل نقل در تهران، قابلیت کنترل این وضعیت را با حفظ طرح فاصله گذاری اجتماعی ندارند.

در همین راستا، سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۱۲ خرداد ماه در حاشیه مراسم اجرای کشوری طرح «هر خانه، یک پایگاه سلامت» در جمع خبرنگاران در این زمینه گفت: اجرای طرح ترافیک برای وزارت بهداشت اولویت نیست و سلامت مردم مهم است. به مسئولان شهرداری اعلام کردم که برای وزارت بهداشت اجرای طرح ترافیک اولویت نیست و سلامت مردم مهم است؛ حتی آلودگی هوا نیز اکنون مساله وزارت بهداشت نیست، همان طور که در روزهای اخیر با مساله آلودگی هوا مواجه نیستیم. با پیشنهاد شهرداری به شرط اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک موافقت کردیم، اما ناوگان حمل‌ونقل عمومی همچنان کم و فرسوده است. در مورد سلامت مردم با هیچ‌کس شوخی و تعارف نداریم و اگر اجرای پیشنهاد شهرداری حتی دو درصد به افزایش ازدحام مترو و اتوبوس‌ها منجر شود، بدون رودربایستی اعلام می‌کنم که اجرای طرح ترافیک متوقف شود.

محسن فرهادی معاون مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت نیز در همین رابطه گفت: با اجرای طرح ترافیک تهران و شهرهای بزرگ مخالفیم، زیرا اجرای طرح ترافیک به معنای سوق دادن مردم به سمت سیستم حمل و نقل عمومی است. مردم نباید برای کارهای غیرضروری از خانه خارج شوند. هر چند بیش از ۹۰ درصد مردم در متروی تهران ماسک استفاده می‌کنند، اما فاصله گذاری اجتماعی در مترو در عمل امکان‌پذیر نیست. در این میان فراموش نکنیم که در مورد تراکم در مترو و اتوبوس نوعی اجبار و تحمیل به مردم وارد شده و افراد مجبور هستند با حمل و نقل عمومی سر کار خود حاضر شوند و از آن طرف، شهرداری تهران اصرار به اجرای طرح ترافیک دارد. در همین رابطه شهردار تهران بارها در مصاحبه ها اعلام کرده که تابع نظر ستاد ملی مبارزه با کروناست اما در عمل؟! مناف هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این رابطه گفت: ‌لغو طرح ترافیک علاوه بر تشدید آلودگی هوا و افزایش سفرهای غیرضروری در مرکز شهر باعث انتشار ویروس کرونا می‌شود. هرچند مناف هاشمی به این موضوع هم اشاره کرد که نمی‌تواند علت شیوع ویروس کرونا را بیان کند و افزود من نمی‌توانم در مورد علل شیوع بیماری و دلایل افزایش آمار صحبت کنم!

تمام این موارد نیز در حالی رخ می دهد که امروز سخنگوی وزارت بهداشت، دوباره بر موضع این وزارتخانه نسبت به لغو طرح ترافیک پافشاری کرده است. در همین راستا نیز احمد نادری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در صفحه توئیتری خود به شهردار تهران هشدار داد که مسئولیت قتل بسیاری از شهروندان تهرانی با اوست و چنانچه درتصمیم خود تجدیدنظر نکند، مجمع نمایندگان تهران در مجلس ورود خواهد کرد. این در حالی است که شهرداری تهران در اجرا یا لغو طرح ترافیک ، تنها تصمیم گیرنده نیست.

طرح ترافیک تهران از فردا ساعت ۸ صبح آغاز می‌شود - جهان نيوز
طرح ترافیک به کام کیست؟!

با این وجود طرح ترافیک که به بهانه آلودگی هوا از سوی شورای شهر، آن هم در شرایط بحرانی پایتخت از لحاظ شیوع کرونا و پس از کشمکش های بسیار لازم الاجرا شده است ، اخبار مرتبط با درآمدزایی شهرداری را از طرح ترافیک که پیش از این منتشر شده بود، پررنگ تر از هر بهانه ای می سازد. نکته جالب توجه دیگر این جا است که دستور بازگشت طرح ترافیک از سوی کسی داده شده است که بازگشتش به شهرداری تهران سروصدای زیادی به پا کرده است؛ چند روز پیش خبر رسید که مناف هاشمی، استاندار جنجالی و عزل شده گلستان و کسی که سال‌ها در کنار قالیباف در راس شهرداری بود از سوی حناچی به معاونت حمل و نقل شهرداری تهران منصوب شده است…!

ترافیک به تهدید سلامت شهروندان نمی ارزد!

جدا از معضل آلودگی هوا که بحران امروز و دیروز نیست و سال ها با اجرای طرح ترافیک هم کنترل نشده، در شرایط فعلی شاید ترافیک تهران، شلوغی شهر و اتلاف وقت شهروندان مشکلاتی را به وجود آورده باشد؛ اما با قرار گرفتن ایران در رتبه سوم تلفات کرونا در سطح جهان و شروع موج گسترده تر این بیماری در سطح کشور، انتخاب خودروی شخصی برای تردد در شهر به خصوص برای افرادی که محل کارشان در محدوده مرکزی شهر است، نه یک انتخاب؛ بلکه یک ضرورت بهداشتی برای کنترل شیوع کرونا است. در پایان اضافه می کنیم که تا لحظه نگارش این گزارش، شمار قربانیان کرونا به ۱۵۳ نفر رسیده است؛ ۱۵۳ انسان، ۱۵۳ جان…

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.