فرودگاه چابهار روی هوا

آخرین اقدامات برای بازگشایی فرودگاه چابهار که نیروی هوایی آن را به شکلی ناگهانی تعطیل کرده است، واکاوی شد

حالا چهار روز است که فرودگاه چابهار بسته شده است. ناگهانی، بدون اطلاع‌قبلی و فقط با یک نامه که شرکت مالک فرودگاه چابهار-کنارک به رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نوشته است. البته اختلافات نیروی هوایی ارتش به عنوان مالک فروگاه و سازمان منطقه آزاد چابهار دامنه‌دار بوده است. در نامه شرکت «فرودگاهی عقاب عسولیه» آمده که فرودگاه به دلیل مشکلات فنی از پنجشنبه «تا اطلاع ثانوی مسدود بوده و امکان نشست و برخاست پروازهای مسافری را ندارد.» مشکلات فنی اما فقط اسم رمز دلایل اصلی تعطیلی فرودگاه و سرگردانی مسافرها در تهران و چابهار است. این را مسوولان استانی و محلی می‌گویند. به گفته استاندار سیستان و بلوچستان همه ماجرا به پروژه فرودگاه بین‌المللی چابهار برمی‌گردد که ارتش برای دو دهه با ساخت آن مخالف بوده است. ساخت این فرودگاه اما سرانجام در سال ۹۸ آغاز شده اما مخالفت نیروهای هوایی با آن پایان نیافته است. تلاش‌ها برای از سرگیری پروازهای فرودگاه ادامه دارد و نماینده چابهار در گفت‌وگو با «فراز» از جلسه با فرمانده نیروی هوایی در همین زمینه خبر می‌دهد. به گفته سعیدی نگران مسائل امنیتی فرودگاه در حال ساخت است و البته اعتقاد دارد سلسله مراتب برای ساخت آن طی نشده است.

سعیدی: نیروی هوایی باید شکایت خود را از طریق مراجع قضایی دنبال کند

نماینده چابهار می‌گوید ساخت فرودگاه بین‌المللی چابهار با توجه به نقش تجاری این منطقه در توسعه سواحل مکران ضروری است: «با این همه دود ناهماهنگی که بین نیروی هوایی و مجموعه منطقه آزاد ایجاد شده است به چشم مردم می‌رود. مردم به شدت از این موضوع آسیب دیدند و گله‌مند هستند.»‌ سعیدی می‌گوید اگر فرودگاه جدید محمل قانونی ندارد انتظار این است که نیروی هوایی مطالبه خود را از مراجع قانونی پیگیری کند. از سوی دیگر مجوزهای ساخت این فرودگاه با پیگیری دولت یازدهم و دوازدهم گرفته شده است اردیبهشت ۹۵ صادر شد. اما فرودگاه در آن مقطع ساخته نشد تا سال ۹۸ بار دیگر مجوز آن تمدید و ساختش شروع شود. سعیدی در این باره ادامه می‌دهد: «سوال من از عزیزان [نیروی هوایی] این بود این فرودگاه را کدام نهاد می‌سازد؟ آیا نهاد و ارگانی خارج از چارچوب نظام مقدس جمهوری اسلامی این کار را می‌کند؟» نیروی هوایی اما هنوز در مقابل ساخت فرودگاه جدید در چابهار مقاومت می‌کند. نکته دیگر اینجاست که بر اساس اطلاعات «فراز» نیروهای هوایی ادعای دیگری مبنی بر عمل نکردن سازمان منطقه آزاد به تعهدات خود دارد. بر این اساس قرار بوده تا سازمان منطقه آزاد بعد از گرفتن زمینی به مساحت ۲۵۰ هکتار به صورت رایگان از نیروی هوایی، اقدام به توسعه فرودگاه کند. سعید چلندری  معاون حمل و نقل و ترانزیت منطقه آزاد چابهار اما به «ایرنا»‌گفته است که در دهه‌های گذشته تاکنون حتی منطقه آزاد چابهار هزینه‌های ترمینال مسافری و سایر هزینه های جاری و عمرانی فرودگاه کنارک را تقبل و پرداخت کرده است: «برای نمونه سال گذشته برای بازسازی ترمینال مسافری این فرودگاه ۷.۵ میلیارد تومان از سوی منطقه آزاد چابهار هزینه شد و به تازگی نیز ۱.۵ میلیارد تومان برای امور تاسیساتی وسرمایشی فرودگاه اختصاص یافته است.» حال باید پرسید که مقاومت نیروی هوایی برای ساخت فرودگاه جدید فقط به دلایل امنیتی است؟ 

مقاومت برای دو دهه

استاندار سیستان و بلوچستان از اولین مقام‌های دولتی بود که انتقادهایی را متوجه نیروی هوایی ارتش کرد: « ۲۷ سال از عمر منطقه آزاد چابهار می گذرد و نیروی هوایی همواره از احداث فرودگاه در این منطقه ممانعت کرده است و این امر عدم توسعه استان و سواحل مکران را که همواره مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا بر توسعه آن تاکید دارند را سبب شده است.» به گفته احمدعلی موهبتی «فرودگاه پایگاه دهم شکاری پایگاه نظامی است و سرمایه‌گذار خارجی و داخلی حاضر نیست که با این شرایط سرمایه‌گذاری کند چراکه این فرودگاه در اختیار دولت نیست و در اختیار یک پایگاه نظامی است.» همه این‌ها نیز در شرایطی که مقامات و کارشناسان بر لزوم راه‌اندازی فرودگاه جدید چابهار به دلایل اقتصادی و تجاری تاکید زیادی کرده‌اند. به گفته موهبتی حتی نگرانی نیروی هوایی برای مسائل امنیتی نیز دیگر موضوعیت ندارد. چرا که با «ساخت سایت پتروشیمی و مجموعه فولاد چابهار و بخشی از روستاها که در محدوده این منطقه قرار دارند و همچنین شهرک صنعتی چابهار، «دلتا ۲۱» خاصیت خود را از دست داده و جابجا شد.» به گفته موهبتی بر همین اساس با پیگیری‌هایی که صورت گرفته، رییس جمهوری در  اردیبهشت ماه سال ٩٣ مکاتبه‌ای با مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه بخشی از زمین فرودگاه پایگاه دهم شکاری را برای ساخت ترمینال و مجموعه فعالیت فرودگاه شرکت فرودگاه‌های کشور در اختیار دولت قرار دهند، انجام شد اما باز هم نیروی هوایی برای ساخت این پروژه همکاری نکرد و کشمکش‌ها تاکنون ادامه یافته است.

نامه به فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح

نماینده چابهار در ادامه گفت‌وگو با «فراز» از مکاتبه مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان با سرلشگر باقری فرمانده ستادکل نیروهای مسلح نیز خبر می‌دهد: «همه ظرفیت‌های را برای حل مشکل به کار می‌گیریم. از تدبیر فرمانده نیروی هوایی نیز انتظار داریم که پروازها از سر گرفته شود.» هر چند امیدهایی برای از سرگیری دوباره پروازهای فرودگاه وجود دارد اما برخی نیز از شرط نیروی هوایی صحبت کرده‌اند. بر این اساس نیروی هوایی ارتش ادامه همکاری و بازگشایی فرودگاه را مشروط به توقف پروژه فرودگاه جدید چابهار کرده است. به گفته معاون حمل و نقل منطقه آزاد «پانزدهم شهریور ماه جانشین نیروی هوایی ارتش سفری به منطقه داشت. مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در گفت‌وگو با وی خواستار کمک وی برای رفع مشکل و تداوم خدمات رسانی به مردم شد که جانشین نیروی هوایی ارتش این کار را به توقف احداث فرودگاه جدید چابهار مشروط کرد.» نماینده چابهار اما تاکید می‌کند که از سر گرفتن پروازها نباید منوط به توقف پروژه ساخت فرودگاه جدید چابهار شود. چرا که به گفته سعیدی این پروژه «ضرورت انکارناپذیر»‌ در حوزه توسعه سواحل مکران و چابهار محسوب می‌شود. باید کشاکش نیروهای هوایی با دولت و سازمان منطقه آزاد بر سر ساخت فرودگاه جدید تا کجا ادامه خواهد داشت. در حالی که به گفته مقامات استان، بخش اول این فرودگاه تا سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.