کنترل بازار را رها کنید و به داد صنعت برسید

گفت‌و‌گوی «فراز» با «امیرحسین کاکایی»، کارشناس صنعت خودرو

«اگر قیمت دلار در ایران به 40 هزار تومان نزدیک شود، قیمت پراید  هم با یک حساب ساده، حدود 220 میلیون تومان خواهد شد». این سخنان پاسخ یک کارشناس صنعت خودرو به این پرسش است که «افزایش قیمت 11 میلیون تومانی در یک روز، چه پیامی به دنبال دارد»؟

آن‌طور که امیرحسین کاکایی به «فراز» گفت:«رابطه ساده و قابل فهمی میان کاهش ارزش پول ملی و افزایش نرخ تورم وجود دارد، آن‌چه چند ماهی است به دلیل تحریم، کاهش منابع ارزی یا هر مساله دیگر رخ داده است، گران شدن دلار نیست، پول ملی ایران بی‌ارزش شده است. چرا؟ چون وضعیت تولید در کشور ایران  نابه هنجار  است، برای نمونه  ایران کارنامه قابل قبولی در حوزه صادرات ندارد و بیش از 40 سال، نفت خود را فروخته و با پول آن واردات انجام داده است».

او  در ادامه صحبت‌های خود همچنین افزود:«وقتی فضای کسب و کار خاصیت خود را از دست‌ داده باشد، آن زمان مردم برای حفظ ارزش دارایی‌ خود دست به اقدامی می‌زنند که در اصطلاح دلالی نام دارد، چه کسی از این دلالی سود می‌برد؟ مجموعه دولت؛ چه کسی آسیب‌خواهد دید؟ مردم و به‌خصوص اقشار فرودست جامعه».

این آگاه صنعت خودرو همچنین مطرح کرد:«یک سوال که اتفاقا بسیار مایل هستم پاسخ آن را از سوی مدیران اقتصادی بشنوم آن است که چرا هرچه قیمت خودرو در ایران صعودی می‌شود، خودروساز بیش از گذشته به سمت ورشکستگی سوق پیدا می‌کند؟ چرا پول گران شدن یک محصول به همان صنعت بر نمی‌گردد؟ البته پاسخ روشن است؛ به این دلیل که دولت بزرگترین دلال صنعت خودرو است و قرار نیست از تورم ایجاد شده به نفع بازتولید ثروت و رونق صنعت، استفاده شود».

او در ادامه این‌طور توضیح داد:«با فرض این که بگوییم دولت غیرعامدانه مسیر را اشتباه رفته است، حالا دیگر زمان آن رسیده که درس گرفته باشد، دست از کنترل دستوری قیمت‌ها بردارد و به توسعه صنعتی عظیم مانند خود رو با بازار 80 میلیون نفری فکر کند. تا به امروز عملکرد دولت (ها) به این شیوه بوده که به تولید کنند اجازه افرایش قیمت نمی‌دهد اما در مقابل بازار را رها می‌گذارد.  به بیان دیگر حاشیه سود از کارخانه تا بازار ایجاد می‌کند. به بیان ساده‌تر هم می‌توان گفت که «دلالی» را رونق می‌دهد».

او در پایان با مخالفت درخصوص بورسی شدن صنعت خودرو اظهار داشت:«در همین شرایط فعلی  نیز خودروساز درآمدی از فروش محصولات خود ندارد. اگر به دست بازار سرمایه‌ای که از هیچ منطق اقتصادی پیروی نمی‌کند بی‌افتد در واقع فقط به طعمه‌ای بی‌جان برای افزایش درآمد دولت تبدیل و سقوط این صنعت شدیدتر خواهد شد».

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.