مقاومت خودسرانه ایرلاین‌ها در برابر دولت و مجلس!

قیمت بلیط پروازهای داخلی با وجود مخالفت دولت و مجلس همچنان افزایش پیدا می‌کند

قیمت بلیط هواپیما رو به صعود است. آن هم در حالی که پرواز هواپیماها تا ۴۸ درصد کاهش داشته است. گویا مهم هم نیست که وزیر راه و کمیسیون عمران مجلس و رییس‌ سازمان هواپیمایی مخالف افزایش قیمت باشند. قیمت بلیط‌ها از ۵۰ درصد به بالا افزایش پیدا کرده است و حداقل نرخ پروازهای داخلی از ۴۰۰ هزار تومان آغاز می‌شود. به طور مثال حداقل پرواز از تهران به مشهد نزدیک به ۵۰۰ هزار تومان است که تا ۸۰۰ هزار تومان نیز بالا می‌رود. آن هم در حالی که از اواخر مهر و پس از اعلام نرخ‌های جدید پروازهای داخلی ابتدا وزیر راه و شهرسازی و بعد مجلس با آن مخالفت کردند. حتی یکی از اعضای کمیسیون عمران به «فراز» گفت به شرکت‌های هواپیمایی اعلام شده که حق افزایش تا اطلاع ثانوی وجود ندارد. اطلاع ثانوی مجلس نیز قرار بود برگزاری جلسه مشترک با حضور وزیرراه، رییس سازمان هواپیمایی و نماینده ایرلاین‌های داخلی باشد. حالا سه جلسه در کمیسیون عمران برگزار شده اما هنوز به گفته نمایندگان به جمع‌بندی و نتیجه‌گیری نرسیده است. ماجرای افزایش نرخ‌ها و کاهش مسافران فقط مختص پروازهای داخلی نیست. آخرین‌ آمارها از کاهش ۷۷ درصدی مسافرت با قطار نسبت به سال گذشته حکایت دارد. در حالی که قیمت بلیط قطار نیز خرداد ماه با موافقت شورای عالی ترابری ۲۰ درصد گران شد.

چرا دولت و مجلس ناتوان از توقف افزایش قیمت هستند؟

افزایش قیمت پروازهای داخلی فقط سفر با هواپیما را از دسترس بسیاری از اقشار جامعه خارج نکرده است. صنعت گردشگری که پس از شیوع کرونا در بخش‌های مختلف با زیان‌های زیادی رو‌به‌رو شده بود نیز تحت تاثیر افزایش قیمت‌ پروازها قرار می‌گیرد. تا جایی که علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نامه‌ای به تاریخ اول آبان ماه، از وزیر راه و شهرسازی خواست دستور توقف «رویه ناصحیح و ناصواب معمول شرکت‌های هواپیمایی» را بدهد. چند روز بعد محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی وارد عمل شد و دستور توقف افزایش نرخ بلیط‌های هواپیما را داد. این در حالی بود که طبق رویه هر ساله خرداد ماه نرخ پروازهای داخلی افزایش یافته بود. پس از این هم خبر آمد که اسلامی جلسات متعددی در این زمینه برگزار کرده است. تورج دهقانی زنگنه رییس سازمان هواپیمایی نیز با اشاره به این جلسات از توقف افزایش قیمت‌ها تا زمان تصمیم‌ جدید خبر داد. با این همه گویا هیچ نهادی از وزارت‌خانه گرفته تا مجلس توانایی مقابله با افزایش قیمت از سوی ایرلاین‌ها را ندارند. دستور وزیر راه زمین مانده و نماینده‌ها هم اعلام کردند افزایش قیمت دوباره پروازهای داخلی «مجوز قانونی» ندارد. چرا که افزایش قیمت باید در شورای عالی هوانوردی با حضور وزیر راه و و دیگر نمایندگان عضو این شورا مصوب شود. گوش ایرلاین‌ها اما بدهکار این دستور‌ها و درخواست‌ها نیست.

چرا دولت و مجلس با افزایش قیمت مخالف است؟

بر اساس آمار مسافرت با هواپیما تاکنون 48 درصد افت داشته است. انجمن شرکت‌های هواپیمایی هم اعلام کرده که کرونا حداقل تاکنون چهار هزار میلیارد به ایرلاین‌ها ضرر زده است. دولت حدود دو هزار میلیارد تومان وام برای جبران خسارت‌‌ها اختصاص داده اما ایرلاین‌ها می‌گویند این وام به همه نرسیده و فقط به دو شرکت تعلق پیدا کرده است. شرکت‌های هواپیمایی جدا از زیان‌های کرونایی دو استدلال دیگر هم برای افزایش قیمت دارند. بر اساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا فقط ۶۰ درصد ظرفیت هر هواپیما قابل استفاده خواهد بود. ایرلاین‌ها می‌گویند برای جبران ۴۰ درصد باقی‌مانده و البته افزایش هزینه‌ها با دلار ۳۰ هزار تومانی راهی جز گران کردن بلیط نیست. «شارلی انویه تکیه» به «فراز»‌ گفته بود که استدلال شرکت‌های هواپیمایی برای افزایش قیمت زیان‌های کرونا و افزایش قیمت دلار است. اعضای کمیسیون عمران مجلس اما با این استدلال‌ها موافق نیستند. مجتبی یوسفی عضو این کمیسیون در این باره به «ایسنا»‌ گفته: «معمولا با سوءمدیریت‌ها در هر دستگاهی به نوعی برخورد می‌شود که کوتاه ترین راه یعنی گران کردن را پیش می‌گیرند تا در نهایت هزینه‌ها از جیب مردم گرفته شود.» به گفته یوسفی «براساس نظرات کارشناسی تنها ۲۰ درصد از نرخ ارز تاثیر می‌پذیرد.» این در حالی است که شرکت‌های هواپیمایی می‌گویند که ۶۰ درصد هزینه‌های آن‌ها با ارز ارتباط دارد. یوسفی درباره تاثیر مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا نیز گفته است: «از سوی دیگر مصوبه ستاد کرونا به منظور استفاده ۶۰ درصدی از ظرفیت هواپیما را برای گرانی بلیت مطرح می‌کنند در حالی که در ۸ ماه گذشته در خیلی از مسیرها ظرفیت هواپیما نیز پر نمی‌شد.» او هم مثل دیگر نمایندگان کمیسیون عمران تاکید کرد که این کمیسیون اجازه افزایش قیمت بلیط‌ها هواپیما را نخواهد داد. افزایش قیمت اما حداقل از نظر ایرلاین‌ها تا امروز به اجازه نمایندگان مجلس نیازی نداشته است.

*

در چنین شرایطی گفته می‌شود که شرکت‌های هواپیمایی فقط به افزایش نرخ‌ها اکتفا نکردند و فقط بلیط‌های سطح پروازی بالا را برای فروش عرضه می‌کنند. این را حرکت‌الله رفیعی رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی گفته بود. موضوعی که ایرلاین‌ها آن را هم تکذیب می‌کنند. رفیعی حالا به عنوان یکی از مخالفان افزایش قیمت هواپیما گفته است: «وقتی نرخ ارز بالا می‌رفت، قیمت بلیت هواپیما نیز افزایش پیدا می‌کرد. اما زمانی که نرخ ارز پایین می‌آمد، بلیت هواپیما هیچ تغییری را تجربه نمی‌کرد و قیمت‌ها همانطور بالا می‌ماند. حالا هم وضعیت همین است. ارز در چند روز گذشته روند کاهشی پیدا کرده اما هیچ تاثیری روی قیمت بلیت هواپیما نداشته است.» رفیعی همچنین تاکید کرده که با وجود مخالفت‌های گسترده از وزیر راه و رییس سازمان هواپیمایی کشوری گرفته تا نمایندگان مجلس و وزیر گردشگری» نرخ پروازهای داخلی همچنان بالا است، هر چند ایرلاین‌ها آن را «انکار» می‌کنند.

حالا حدود ۲۰ روز از آغاز کشمکش‌ها بر سر افزایش نرخ بلیط‌های پروازهای دخلی می‌گذرد. دولت و مجلس با این اقدام مخالفت کردند اما مخالفت آن‌ها تاثیری در قیمت‌ها نداشته است. حتی رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفته بود نرخ بلیط‌های هواپیما تا مصوبه جدید شورای عالی هواپیمایی نباید افزایش پیدا کند. به این ترتیب می‌توان گفت تا امروز شرکت‌های هواپیمایی از هیچ دستور و درخواستی پیروی نکرده‌اند. باید دید که در پایان دولت و مجلس توانایی مقابله با افزایش قیمت‌ها را دارند یا نه.

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.