ظلمات شبانه در تهرانِ خاموش !

«ناهید خداکرمی» در گفت و گو با «فراز»: موضوع قع برق اتوبان ها و معابر در ساعت منع تردد از بین 9 شب تا 4 صبح در اختیار شورای شهر نیست اما تذکر می دهیم!

دولت به بهانه افزایش مصرف انرژی برق و گاز در بخش خانگی کشور، اجرای طرح خاموشی یک درمیان روشنایی معابر و روشنایی بزرگ راه‌ها پس از ساعت ۲۱  را اجرا کرده است. موضوعی که با اعتراض گسترده مردم همراه شده است.

«ناهید خداکرمی»، عضو شورای شهر تهران نیز در گفت و گو با «فراز» با اشاره به این اقدام گفت:«اگر چنین تصمیمی گرفته شده باشد به عنوان عضو کمیته سلامت شورای شهر تهران برای حفظ سلامت شهروندان و کاهش مشکلاتی که در اثر خاموشی ها ایجاد می شود، پیگیری می کنم و تذکر می دهم.»

هرچند به گفته این عضو شورای شهر «برخی تصمیم گیری ها وجود دارد که ارتباطی با شورای شهر و شهرداری ندارد و  شورای شهر کم ترین دخالتی در آن دارد و خارج از مدیریت شهری است.»

خداکرمی با اشاره به مشکلات این خاموشی ها افزود:«خاموشی شهر راه حل درستی نیست و علاوه بر اینکه آمار تصادفات را بالا می برد، می تواند از نظر امنیت هم مشکلاتی را برای شهروندان پیاده به وجود آورد و ممکن است مسائل دیگری را نیز به همراه داشته باشد. اگرچنین تصمیمی گرفته شده باید تجدید نظر شود و مدیریت شهری دخالتی در این امر ندارد.»

حمیدی، رییس پلیس راهور تهران هم با انتقاد از این موضوع گفته «دستور قطع برق در بزرگراه‌ها از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح توسط شرکت توانیر انجام می‌شود.» رئیس پلیس راهور تهران تایید کرده که قطع برق «باعث حوادث بیشتر می‌شود و معضل را بیشتر می‌کند.» به گفته حمیدی «این موضوع موجب اعتراض بسیاری از هموطنان شده است.»

جدی ثانی مدیر عامل شرکت کنترل ترافیک شهر تهران نیز با انتقاد از این طرح گفته «با آغاز محدودیت‌های تردد از آذرماه امسال، با کاهش تعداد تصادفات مواجهه بودیم، اما پس از خاموشی چراغ‌ها در معابر بزرگراهی و علی الخصوص در هفته اول دی ماه تصادفات در این معابر افزایش داشته که از دلایل مهم این امر تاریکی معابر و عدم دید کافی رانندگان است.»

بر اساس گفته های مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک شهر تهران خاموشی‌های اخیر «باعث کاهش دید دوربین‌های نصب شده در معابر شهری و کاهش کنترل خودرو‌های متخلف شده است و آمار سرقت تجهیزات هوشمند شهری هم پس از این خاموشی‌ها با افزایش چشمگیری مواجه بوده است.»

هرچند، دولت از تصمیم خود دفاع می کند و معتقد است که در مصرف برق صرفه جویی شده و دلیلی برای روشن گذاشتن چراغ ها در ساعات منع آمد و شد نیست. رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق گفته «باتوجه به محدودیت شبانه تردد در شهرهای نارنجی و قرمز، روشن بودن تابلوهای بانک‌ها یا بیلبوردهای تبلیغاتی غیر ضروری است و نتیجه‌ای جز هدررفت سرمایه ملی ندارد بنابراین صنعت برق اقدام به صرفه جویی را از هفته پیش آغاز کرده و با یکی در میان کردن روشنایی معابر و حذف روشنایی غیر ضروری در جاده‌ها حداقل به میزان ۵۰۰ مگاوات صرفه جویی ایجاد کرده است.»

به گفته وی، میزان مصرف برق در کشور ۴.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته و این در شرایطی است که صرفه جویی در مصرف گاز و برق، برای کمک به ساکنان مناطق سردسیر که از برق برای گرمایش نیز استفاده می‌کنند «بسیار ضروری» است.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.