بازی شورای رقابت در زمین خودروسازها!

«امرالله امینی»، کارشناس خودرو: کرکره شورای رقابت را پایین بیاورید/ خودرو بازهم گران تر می شود

رییس شورای رقابت اعلام کرد که طی بررسی‌های صورت گرفته، فرمول قیمت گذاری برای بخشی از خودروها تغییر کرده است و بر اساس متوسط قیمت بازار، قیمت گذاری انجام می‌شود. موضوعی که کارشناسان معتقدند تایید قیمت گذاری توسط خودروسازان است و نقش شورای رقابت را کمرنگ تر از پیش می کند.

هرچند «رضا شیوا»، رییس شورای رقابت گفته «قرار نیست آزاد سازی صورت بگیرد  و فقط خودروها تقسیم بندی شده است.» بر این اساس قیمت بخشی از خودروهای پرتیراژ و به گونه ای که برای عامه مردم به صرفه هستند، بر اساس فرمول قبلی محاسبه می شود.

براساس گفته های شیوا در «مورد بخشی از خودروها فرمول جدید پیش بینی شده است که طی آن دیگر تورم بخشی که در فرمول قبلی سهیم بود در فرمول جدید قرار نگرفته و قیمت به نوعی بر اساس متوسط قیمت بازار محاسبه خواهد شد.» رییس شورای رقابت تاکید کرد که نکته اصلی در فرمول جدید این است که طی توافق صورت گرفته قرار است خودروسازها ظرفیت تولید را تا ۵۰ درصد افزایش دهند و این می تواند هزینه تولید را کاهش دهد.

بر اساس قیمت گذاری جدید خودروهای پژو پارس اتوماتیک، پژو ۲۰۶ اتو ماتیک، ۲۰۷ پانوراما، سمند سون پلاس، رانا پلاس، رانا پلاس توربو، هایما توربو s۵ دستی، هایما توربو s۷ اتوماتیک، k۱۳۱، ساینا s، کوئیک، شاهین، آریا برلیانس، چانگان و زوته مشمول فرمول جدید می شود. شیوا با اشاره به پیش فروش های قبلی گفت که پیش فروش هایی که تا امروز(۹ دی) یعنی زمان اعلام تغییر قیمت فرمول انجام شده بر اساس فرمول قبلی محاسبه خواهد شد. رییس شورای رقایت همجنین گفته خودروهای مشمول فرمول قیمت گذاری جدید نیز با انجام قرعه کشی به فروش می‌روند.

شورای رقابت حذف می شود 

هرچند رییس شورای رقابت معتقد است که فرمول جدید به معنی تن دادن به قیمت بازار نیست، اما به نظر می رسد که با فرمول جدید نقش شورای در قیمت گذاری خودرو حذف می شود و این خودروسازان هستند که قیمت نهایی را تعیین می کنند. «امرالله امینی»، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه «وظیفه اصلی شورای رقابت این است که قیمت تمام شده را حساب کند و با یک سود متعارف قیمت های خودرو را اعلام کند» گفت:« اما باتوجه به اینکه هم خودروسازان زیربار نرفته اند و خود قیمت تمام شده ام مشکلات خاص خودش را دارد و در شرایط انحصاری تولید می شود، عملا آن چیزی که خودروسازان می گویند مورد پذیرش شورای رقابت قرار می گیرد.»

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه با این وضعیت عملا شورای رقابت دیگر تاثیری ندارد افزود:« باید کرکره شورای رقابت را پایین بیاورند. هزینه بیخودی برای شورای رقابت پرداخت می شود که هیچ تاثیری هم ندارد و این شورا تنها با تصمیم های سیاسی راه اندازی شده است.» به گفته امینی با این تصمیم جدید خودرو همچنان گران تر خواهد شد و  «حتی در بهترین شرایط که خودروسازان خارجی هم وارد شوند بدلیل شرایط سیاست گذاری نمی توان خودروی ارزان تهیه کرد.»

این کارشناس خودرو همچنین درباره علت اصلی وجود این وضعیت در بازار خودرو گفت:«همه جیز دست خودروسازان است و درواقع آن ها هستند که میزان تولید و قیمت را تعیین می کنند. چون تولید در سایز پایین انجام می شود، قیمت های تمام شده بالا است. چون خودروسازی در جهان به این گونه است که قیمت های تمام شده پایین است. برای مثال در ایران خودرویی با قیمت 20 هزاردلار تولید می شود به دلیل اینکه سایز تولید پایین است. اما در ایران افزایش سایز تولید به دلیل محدودیت بازار میسر نیست. نکته بعدی این است که بهره وری بسیار پایین است. برای مثال عوامل تولید برای 500 هزار خودرو در ایران، در جهان برای یک میلیون خودرو به کار می رود. دلیل آن این است که از عوامل تولید به خوبی استفاده نمی شود.»

امینی برخورد سیاسی دولت با خودروسازی مسبب این مشکلات دانست و افزود:«باید به سوی خصوصی سازی واقعی برویم نه این خصوصی سازی که الآن وجود دارد که یک مشت رانت خوار وجود دارند.»

خودروسازان بی رقیب

خروج آمریکا از برجام  با خروج خودروسازان خارجی و کاهش واردات خودرو همراه شد. شاید سال ۹۷ کسی فکرش را نمی‌کرد که روزی پراید ۱۰۰ میلیون تومانی بشود، اما اکنون که به دومینوی قیمتی پشت سرمان نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم وقتی در مهر ماه سال ۹۷ دلار سقف قیمتی ۲۰ هزار تومان را تجربه کرد باید فکرش را می‌کردیم که همان زمان خودروسازان فکر می‌کنند قیمت دلاری محصولات‌شان چقدر است.
خودروسازان و رسانه‌های همسو با آن‌ها معادله ساده‌ای طرح می‌کنند. قیمت طلا در سال ۹۰ چقدر بوده؟ قیمت پراید چقدر بوده؟ سال ۹۹ قیمت طلا چقدر است؟ آن‌ها این سه عدد را کنار هم می‌گذارند و عدد چهارم یعنی قیمت پراید در سال ۹۹ را حساب می‌کنند. در این معادله قیمت پراید باید همچون طلا افزایش ۱۹ برابری داشته باشد و به حدود ۱۶۰ میلیون تومان برسد. بدون تردید معادله خودروسازان و طرفداران رسانه‌ای آن‌ها که معتقدند قیمت خودرو باید مثل طلا آزاد شود اصلا مایل به این نیستند که واردات خودرو حتی از نوع دسته دوم آزاد شود.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.