تراژدی دو «علی»!

تجربه فیلم بچه های آسمان نشان داده که افتخارات و اعتبار فیلم‌های مجیدی بیشتر به سینماگرانش می‌رسد تا به کودکان ناشناخته فیلم

«برای بازی در فیلم بچه‌های آسمان دستمزد نگرفتم و فقط صد هزار تومان به عنوان هدیه گرفتم. مدتی بعد از بازی در آن فیلم زندگیمان زیر و رو شد و به جایی رسیدیم که درست مثل بچه‌های آسمان لنگ یک کتانی شدم. بازیم در بچه‌های آسمان آن قدر خوب بود که پیشنهاد داشتم، ولی اجازه ارتباط با پروژه‌ها را نداشتم. دوست داشتند من فابریک بمانم و در فیلم دیگری بازی نکنم و برای همین آدرس مرا به هیچ کس ندادند. دوری از بازیگری باعث شد گرفتار افسردگی و سپس ده سال درگیر مصرف و فروش مواد مخدر شوم»؛ این بخشی از صحبت های فرخ هاشمیان در برنامه «محاکات» است که چند روز پیش از شبکه دو پخش شد.

او ، همان علیِ کوچک «بچه های آسمان» با چشمان مظلوم و سودای یک جفت کتانیست. همان قهرمان کوچک فیلمی که برای اولین‌بار سینمای ایران را به جمع پنج فیلم نهایی اسکار بخش غیر انگلیسی زبان و یک شهرت جهانی رساند.

حال حضور علیِ «بچه های آسمان» در برنامه «محاکات» در حالی صورتی گرفت که رد سال های فقر و اعتیاد هنوز بر چهره اش جامانده و این حضور با درخشش علیِ «خورشید»، فیلم تازه مجید مجیدی بر پرده سینما پارادوکس موهومی ایجاد کرده است. پارادوکسی که ناخداگاه ذهن مخاطبان آثار مجیدی را نگران سرنوشت روح الله زمانی، ستاره نوجوان فیلم «خورشید» می کند. او که در خیابان های تهران دست فروشی می کرد و پس از قرار گرفتن جلوی دوربین مجیدی تا جشنواره ونیز و انتخابی اسکار نیز پیش رفت. او که مانند ستاره فیلم «بچه های آسمان» نقش اساسی را در دیده شدن و مورد تشویق و اقبال گرفتن فیلم مجیدی داشت اما تجربه نشان داده افتخارات و اعتبار فیلم‌های مجیدی بیشتر به سینما و سینماگرانش می‌رسد تا به کودکان ناشناخته فیلم و وضعیت آن ها.

مجیدی و سینمایی که تمام قد از او حمایت کرد!

داستان مجید مجیدی در نوع خود جالب است.  بسیاری او را فیلمساز متبوع حاکمیت می دانند. فیلمسازی که همواره امکانات فیلمسازی و کار برای او به بهترین نحو مهیا بود و هست. فیلمسازی که در روزهای رکود مالی سینما، گران ترین فیلم تاریخ سینمای ایران را با سرمایه ای نزدیک به ۴۰ میلیون دلار (معادل ۱٢۰ میلیارد تومان با قیمت روز ارز) ساخت. این رقم که ادعای سازمان  «نور تابان»، وابسته به بنیاد مستضعفان بود معادل هزینه تولید حدود دویست فیلم معمول سینمای ایران است.

مجیدی همچنین از رهبر حزب‌الله عراق برای ساختن این فیلم هدیه گرفت و تصاویر اشک ریختن‌ او پس از دریافت این جایزه در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفت.

از طرفی منتقدان و مدیران سینمایی نزدیک به طیفی خاص که سال ها فیلمسازی جشنواره ای را نقد کردند ، برای حضور فیلم های مجیدی در جشنواره های بین المللی پله شدند.

البته درباره حضور مکرر آثار مجیدی در جشنواره های بین المللی ادعاهای دیگری نیز وجود دارد. وبسایت خبری «برایت‌بارت» به نقل از اطلاعات کتاب پیتر شوایتزر، نویسنده مشهور آمریکایی افشا کرد که سرمایه‌گذار فیلم‌های مجید مجیدی از جمله فیلم «آواز گنجشک ها»، داماد الیزابت وارن از نامزدهای حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ٢۰۰٨ بود. به نوشته‌ شوایتزر، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و سازمان بهزیستی از نهادهای دولتی حامی این فیلم (آواز گنجشک‌ها) و درواقع همکاران داماد الیزابت وارن بودند. این ادعا تاکنون بی پاسخ مانده است.

سال گذشته نیز پس از انتخاب فیلم «خورشید» برای مراسم اسکار، روزنامه‌هایی چون  «فرهیختگان» و «جوان» که زمان جوایز اصغر فرهادی، اسکار را یک مراسم سیاسی با جوایز بی‌اهمیت می دانستند، صفحه اول‌شان را به انتخاب فیلم مجیدی(که رکورددار حضور در اسکار است) اختصاص دادند! تمام این حمایت ها باعث شد تا در کارنامه کاری مجیدی به استثنای یک یا دو فیلم ، اثر بدی به چشم نخورد. حمایت هایی که در فیلم تازه مجیدی یعنی «خورشید»، حتی در دوران اوج کرونا و رکود سینماها به بالاترین حد خود رسیده و دیگر رنگ بوی تبعیض گرفته است.

این همه سرویس دهی به خورشید بابت چیست؟

در حالی که فیلم  «خورشید» یک بار آبان سال گذشته اکران شده بود تا مثلا شرط لازم برای معرفی به اسکار را داشته باشد، حال دوباره در گروه فیلم های اکران نوروزی روی پرده رفته است.

از طرفی سامانه سمفا به جای آن که آمار فروش این فیلم را کنار تعداد روزهای اکران قرار دهد هیچ آماری از تعداد روزهای اکران منتشر نکرده است. آیا نمی توان احتمال داد که فروش یک میلیارد نیمی فیلم مربوط به اکران نوروزی نیست و ممکن است «خورشید» از آبان تا نوروز همین قدر فروخته باشد؟

حتما مخاطبان اخبار سینمایی به یاد دارند که ابراهیم داروغه زاده، دبیر جشنواره فجر ٣٨،  نزدیک به پنج فیلم را رزرو کرد و یک هفته جشنواره را معطل نگه داشت تا «خورشید» که هنوز تکمیل نشده بود برسد. تاخیری که در نهایت به کام «خورشید» نیز تمام شد و سیمرغ های زیادی را از آن فیلم کرد.

از طرف دیگر ️در سامانه رسمی بلیت‌فروشی رسم بر این بوده که فیلم هایی که همزمان با هم اکران می شوند به ترتیب الفبا در صفحه اصلی قرار گیرند.در اکران نوروز ۱۴۰۰ اما، ترتیب الفبایی کنار گذاشته شده و فیلم  «خورشید» در ابتدای صفحه بلیت‌فروشی آمده است. ️اینکه چرا ترتیب الفبایی کنار گذاشته شده تا  «خورشید» اول فهرست بیاید به کنار حتی اگر براساس زمان بندی اکران، فیلم ها فهرست می‌شد، این فیلم باید در رده پنجم قرار می گرفت چون اکران رسمی آن آبان ماه شروع شده بود. دلیل حمایت از مجیدی تا حدودی مشخص است اما آنچه مسلم است اینکه دامنه گسترده این حمایت ها که شکل تبعیض به خود گرفته در حال دامن زدن و سرعت بخشیدن به شکاف بین اهالی سینماست. شکافی که در کنار رکود مالی که این حوزه با آن دست به گریبان است ، می تواند آرام آرام ریشه سینمای ایران را بخشکاند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.