بلندپروازی‌های اوبر

سلف تاکسی های اینترنتی در ایران و خدمات رسانی آنان واکاوی شد

استارتاپ ها همواره از ایده‌های خلاقانه ایجاد می‌شوند. در عصری زندگی می‌کنیم که اگر باهوش و خلاق باشید و آمادگی اجرایی کردن و عمل کردن آن ایده را داشته باشید و می‌توانید ریسک شکست راهم بپذیرید در مسیر موفقیت و ثروت قرارگرفته‌اید. البته اگر در ایران زندگی کنید کافی است که ارتباطی با دستگاه‌های قدرت داشته و ایده‌های جذاب و خلاقانه دنیا را کپی کنید. اگر به نهادهای قدرت متصل نباشید با سقف نامرئی پیشرفت مواجه هستید که از آن سقف بیشتر نمی‌توانید رشد کنید.  اوبر از ایده خلاقانه بنیان‌گذارانش ایجاد شد. در دسامبر ۲۰۰۸ تراویش و گرت در یک عصر برفی در شهر پاریس موفق به پیدا کردن تاکسی نشدند و ایده اوبر به ذهنشان رسید. چند ماه بعد، نرم‌افزار «UberCab» را رونمایی کردند که کاربرانش با زدن یک دکمه می‌توانستند به‌راحتی تاکسی بگیرند.

۲۰۱۰ UberCab برای اولین باریک مسافر را به یک راننده در سانفرانسیسکو وصل کرد. سپس بخش «Cab» را از انتهای اسم UberCab حذف کردند و از هویت صرف تاکسی‌رانی جدا شدند و اوبر به شکل امروزی متولد شد.

به فاصله یک سال اوبر بین‌المللی شد و به پاریس هم رسید و در کشورهای دیگر نیز  فعالیت کرد. در سال ۲۰۱۴ «UberPool» (سامانه درخواست اشتراکی خودرو) راه‌اندازی شد تا کاربران بتوانند با هزینه کمتر و به‌صورت اشتراکی مسیرها را طی کنند. پس‌ازآن «UberEats» در شهرهای لس‌آنجلس، نیویورک و شیکاگو راه‌اندازی شد که سامانه سفارش آنلاین غذا از رستوران‌ها است و بعدها در کشورهای دیگر نیز توسعه داده شد.

سال ۲۰۱۷ برای وصل کردن شرکت‌های حمل‌ونقل باری و راننده‌های آن‌ها به صاحبان بار «UberFreight» معرفی شد تا راننده‌ها بتوانند بار مناسب خودشان را باقیمتی که به نظرشان منصفانه است انتخاب کنند و با حمل آن بار به مقصد، خیلی زود و راحت کرایه‌شان را دریافت کنند.

انعام به رانندگان

«180DaysOfChange» راه‌اندازی شد تا امکان پرداخت انعام به رانندگان توسط کاربران فراهم شود و ضمن جبران خدمات خوب راننده‌ها تجربه کاربری خوبی نیز برای پرداخت انعام به کاربر ارائه شود. یکی از جدیدترین خبرها از اوبر خرید شرکت «کریم» (Careem) بود. در سال ۲۰۱۸، مسافران ۲۶ میلیارد مایل (بیش از ۴۰ میلیارد کیلومتر) را با استفاده از اوبر طی کردند.درآمد اوبر از این بخش در سال ۲۰۱۶ حدود ۳.۵ میلیارد دلار بود و در سال ۲۰۱۸ به ۹.۲ میلیارد دلار رسید.

وسایل نقلیه مختلف

اوبر به سفارش خودرو محدود نیست بلکه با آن می‌توان موتور، تاکسی، مینی‌بوس و حتی موتورهای سه‌چرخ (که در کشورهایی مثل هندوستان استفاده می‌شوند) نیز سفارش داد. اگر بازار حمل‌ونقل شخصی را کل سفرهای افراد آن منطقه بدانیم، سهم بازار اوبر (MS) در همه مناطق کمتر از ۱٪ است اما اگر بازار را کل سفرهایی که توسط اوبر و تمام رقبای اوبر که محصولی مشابه اوبر دارند بدانیم (CP) سهم بازار اوبر بسیار قابل‌توجه است.

سرویس غذا

 (Uber Eats)تقریبا ۳ سال پیش راه‌اندازی شد و تاکنون بر اساس ارزش کل سفارش‌ها، اگر چین را در نظر نگیریم، اوبر بزرگ‌ترین پلتفرم سفارش آنلاین غذا در جهان است. اوبر در این بخش روی زمان تحویل سفارش متمرکزشده است و توانسته در سه ماه پایانی سال ۲۰۱۸ میانگین زمان تحویل سفارش غذا را به ۳۰ دقیقه کاهش دهد. از ۹۱ میلیون نفری که از پلت‌فرم اوبر استفاده می‌کنند در سه ماه پایانی ۲۰۱۸، حدود ۱۵ میلیون نفر از این محصول اوبر نیز استفاده کرده‌اند. در حال حاضر با استفاده از اوبر می‌توان از بیش از ۲۲۰ هزار رستوران در بیش از ۵۰۰ شهر جهان سفارش غذا داد.

سرویس حمل‌ونقل کالا

Uber Freight مشکل بزرگی که در حمل‌ونقل بار در سراسر دنیا وجود دارد، ناکارایی بسیار زیاد در این بخش است، گاهی چندین ساعت و حتی چندین روز طول می‌کشد تا فردی که می‌خواهد باری را از جایی به‌جای دیگر منتقل نماید، راننده‌ای با ماشین مناسب حمل بارش را پیدا کند و در سمت مقابل نیز گاهی ساعت‌ها و روزها طول می‌کشد تا راننده‌ای بار مناسب خود را پیدا کند و حتی در بسیاری از مواقع مسافت‌های طولانی را بدون بار برای پیدا کردن آن طی می‌کند. اوبر جزء شرکت‌هایی است که برای این ناکارآمدی دنبال راه‌حل می‌گردد. از ماه می ۲۰۱۷ بخش حمل‌ونقل بار به اوبر اضافه شد و تاکنون با ۳۶ هزار باربری و ۴۰۰ هزار راننده قرارداد بسته و به هزار صاحب بار نیز خدمت‌رسانی کرده است. درآمد اوبر از این بخش در سه ماه پایانی ۲۰۱۸ به حدود ۱۲۵ میلیون دلار رسیده است.

۹۱ میلیون کارمند

آمارهای اوبر نشان از موفقیت این استارتاپ بزرگ جهانی دارد. بر اساس آمارها ماهانه ۹۱ میلیون نفربر روی پلت‌فرم اوبر فعال هستند، همچنین نیروی انسانی اوبر در بیش از ۷۰۰ شهر در حال حاضر خدمات ارائه می‌کند. روزانه ۱۴ میلیون سفر از طریق پلت‌فرم اوبر صورت می گیرد، آمارهای حاکی از آن است که در سه ماه پایانی ۲۰۱۸ حدود ۱.۵ میلیارد سفر در پلت‌فرم اوبر انجام شده است. از سویی دیگر در پایان سال ۲۰۱۸ حدود ۳.۹ میلیون راننده در پلت‌فرم اوبر فعال بوده‌اند.

بر اساس آمارها راننده‌ها از سال ۲۰۱۵ تاکنون به‌طور مستقیم جمعا ۷۸.۲ میلیارد دلار از طریق اوبر درآمد کسب کرده‌اند و ۱.۲ میلیارد دلار نیز از مسافران انعام گرفته‌اند. درآمد کل پلت‌فرم در سال ۲۰۱۷ حدود ۷.۹ میلیارد دلار بوده است و در سال ۲۰۱۸ نیز ۴۱٪ رشد کرده و به ۱۱.۲ میلیارد دلار رسیده است. اما اوبر همواره درآمدزا و موفق نبوده و تجربه زیان‌های کلان هم داشته است به‌طوری‌که سود اوبر در سال ۲۰۱۷ حدود ۴ میلیارد دلار منفی بوده اما در سال ۲۰۱۸، ۱ میلیارد دلار مثبت شده است.

مدیریت خسروشاهی

دارا خسروشاهی در سپتامبر ۲۰۱۷ به سمت مدیرعاملی اوبر استخدام شد و تغییرات بسیاری را در این تاکسی اینترنتی بین‌المللی ایجاد کرد.  اوبر تصمیم دارد تا با استفاده از شبکه کاربران خود و اطلاعاتی که از آن‌ها و عملکردشان دارد محصولات خود را گسترش دهد. آن‌ها می‌خواهند خودروهای خودران، هواپیماهای بدون سرنشین مخصوص حمل بار و کلیه هواپیماهای عمودپرواز را نیز به شبکه خود اضافه کنند.

مشکلات و چالش‌های جدید اوبر

آژانس حمل‌ونقل لندن، از مدت‌ها پیش چالش‌هایی را برای فعالیت اوبر ایجاد کرده بود و اکنون رأی به عدم تمدید مجوز فعالیت این شرکت گرفت.

سازمان قانون‌گذار حمل‌ونقل لندن روز دوشنبه، از تمدید مجوز فعالیت اوبر در این شهر خودداری کرد. بزرگ‌ترین تاکسی اینترنتی جهان تصمیم دارد تا در برابر تصمیم فوق، درخواست بازنگری مطرح کند. آن‌ها همه‌ی تلاششان را به کار می‌گیرند تا از کسب‌وکار خود در پایتخت بریتانیا حفاظت کنند.

اوبر تصمیم قانون‌گذاران لندن را عجیب و غلط تعریف کرد. آن‌ها ۲۱ روز فرصت دارند تا درخواست تجدیدنظر خود را به شهر لندن اعلام کنند. همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، شرکت آمریکایی از تصمیم جدی برای درخواست تجدیدنظر خبر داد. اوبر در ۲۱ روز مهلت باقی‌مانده و دوره‌ی زمانی احتمالی برای تجدیدنظر،‌ اجازه‌ی فعالیت در لندن را خواهد داشت.

برنامه بعدی، تاکسی‌های هوایی

برنامه‌های بلندپروازانه‌ اوبر برای راه‌اندازی سرویس تاکسی هوایی شهری به‌لطف استارتاپی بی‌نام‌ونشان و ثروتمند شتاب گرفته است. این شرکت گفته است بیش از یک دهه با Joby Aviation، شرکت فعال در حوزه‌ی هوافضا و مستقر در کالیفرنیا، روی هوانوردی الکترونیکی کارکرده‌ است. Joby Aviation اولین شرکت متعهد به زمان‌بندی افراطی اوبر برای رونمایی سرویس تاکسی پرنده‌‌اش تا سال ۲۰۲۳ است.

Joby محصول ذهن مخترعی بانام جوبن بِورت است؛ کسی که شرکت مذکور را در سال ۲۰۰۹ تاسیس کرد. Joby تا سال ۲۰۱۸ شرکتی گمنام بود؛ اما وقتی به‌صورت غافل‌گیرانه‌ای اعلام کرد از سرمایه‌گذاران مختلفی ازجمله اینتل و تویوتا و جت‌بلو (JetBlue) صدمیلیون دلار جمع‌آوری کرده، شرایط تغییر کرد. سرمایه‌گذاری‌ها به توسعه‌ی مالی نمونه‌ی اولیه از تاکسی‌های هوایی Joby کمک کرد که در حال انجام پروازهای آزمایشی در فرودگاه خصوصی این شرکت در کالیفرنیای شمالی است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.