کرونا، فرهنگ مصرف گرایی را تغییر داد

در گفت و گو با قرایی مقدم تغییر روش مردم در سبک زندگی واکاوی شد

ویروس خطرناک و پاندمیک کرونا فرهنگ مصرف گرایی مردم را تغییر داده است. در واقع سبک زندگی مردم از مصرفی بودن و ولخرجی به پس انداز و استفاده از داشته های قدیمی در حال تغییر است. ویروس کرونا در کشورمان به شدت شیوع یافته است. بر اساس گفته های علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت ایران، تا به امروز ۱۱۳۵ نفر بر اثر ابتلا به ویروس کووید-۱۹ جان باخته اند که ۱۴۷ نفر آنان در ۲۴ ساعت گذشته بوده است.به گفته علیرضا رئیسی، در شبانه روز گذشته تعداد مبتلایان به ویروس کرونا ۲۰۱۹ در ایران به ۱۷ هزار و ۳۶۱ نفر  رسیده است.

این ویروس اگرچه خسارات بسیاری بر جان، سلامت و اقتصاد کشور وارد کرده است اما مصرف گرایی را تغییر داده و موجب شده است مردم کمتر به ولخرجی و خرید مایحتاجی که نیاز ندارند بپردازند.

تغییر الگوی مصرف بر اثر بحران ها و حوادث

امان الله قرایی مقدم، جامعه شناس به «فراز» گفت: «در طول تاریخ همواره شاهد آن بوده ایم که برخی از وقایع تاریخی، اجتماعی و طبیعی موجب شده اند سبک زندگی، شیوه زندگی و میران مصرف  مردم تغییر کند.»

او افزود: «اگر به روستاها بروید مشاهده می کنید در مناطقی که خشکسالی وجود دارد، مردم در مصرف آب بسیار حسابگرانه عمل می کنند. آنها قدر آب را می دانند و از تاثیر آن بر اقلیم و زندگی خود خبر دارند.»

قرایی مقدم در ادامه بیان کرد: «روت بندیکت در این زمینه تحقیقات بسیاری انجام داده و به این نتیجه رسید که اقلیم و شرایط زندگی بر الگوی مصرف مردم بسیار تاثیرگذار است.»

او افزود: «الگوی مصرف  یزدی ها با تبریزی ها و اصفهانی ها تفاوت بسیاری دارد. چه عاملی موجب تغییر سبک زندگی این مردم شهرها و قومیت های مختلف شده است؟ عوامل طبیعی، قحطی، خشکسالی و کمبودهای متعدد جامعه. این عوامل موجب شده اند که مردم جوامع مختلف بر اثر مواجهه با کمبودهای متعدد به این نتیجه برسند که باید داشته های طبیعی و انسان ساخت خود را غنیمت بشمارند.»

این مدرس جامعه شناسی با اشاره به اینکه ویروس کرونا در عین اینکه بسیار زیان بخش بوده و به سلامت مردم به شدت آسیب می زند، موجب تغییرات مثبتی در فرهنگ مصرفی و مصرف گرایی مردم جهان و ایران شده است بیان کرد: «بینش و طرز فکر مردم نسبت به مسائل اجتماعی و عواملی که در جامعه با آنها روبرو می شوند تغییر کرده است و الگوی مصرف آنها نیز به صورت مثبتی تغییر کرده است.»

او افزود: « محصولات تولیدی، امکانات موجود و نعمت هایی که خدا در اختیار مردم قرار داده است اکنون به صورت حسابگرانه مورد مصرف قرار می گیرند و مردم قدر آنها را بیشتر می دانند. همچنین مردم در نگهداری از وسایل و امکانات نیز دقت و توجه بیشتری داشته و دیگر الگوی دورریزی به تعمیر و نگهداری از داشته ها تغییر می کند.»

قرایی مقدم گفت: «مدیریت امکانات موجود و استفاده بهینه از مزایای در اختیار در نتیجه تغییر بینش جامعه رخ داده است و مسبب این تغییر نیز ویروس خطرناک کرونا بوده است.»

او تاکید کرد: «رفتار جامعه در بهداشت و سبک زندگی تغییر یافته است. در مورد مصرف بهینه نیز این ویروس خطرناک و پاندمیک می تواند موثر باشد. در واقع ولخرجی و به هدر دادن امکانات زندگی به موجب کرونا به پس انداز و استفاده بهینه از امکانات تغییر یافته است. سبک زندگی و سلوک مردم در کشورمان نیز به موجب شیوع ویروس کرونا و اجبار برای خانه ماندن تغییر کرده است.»

در فیلم کلوپ دعوا یک دیالوگ بسیار معروفی وجود دارد که در آن یکی از شخصیت های اصلی می گوید: «ما در شغلی مشغول به کار می شویم که به آن علاقه ای نداریم تا وسایلی را بخریم که نیازی به آنها نداریم.»

حال با شیوع ویروس کرونا، اجبار بر خانه نشینی مردم و تغییر الگوی مصرف، شاید شاهد تغییر الگوی تولید باشیم و دنیا به سمت تولید محصولاتی برود که به راستی مورد نیاز مردم است چراکه محصولات لاکچری و تفننی دیگر خریداری ندارند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.