سقوط بویینگ روی باند کرونا

شیوع کرونا و کاهش شدید سفرهای هوایی باعث مذاکرات گسترده شرکت بویینگ با دولت آمریکا شده است

ایالات متحده آمریکا حالا هم از نظر میزان ابتلا به کرونا هم از نظر میزان مرگ و میر در اثر این ویروس، بدترین آمار در سراسر جهان را به خود اختصاص داده است. در این میان، کاهش سفرهای هوایی در این کشور، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های هوایی دنیا یعنی بویینگ را حسابی تحت تاثیر خود قرار داده است. نشریه نیویورک تایمز در مقاله‌ای مفصل به معضلات این مجموعه عظیم هواپیمایی پرداخته است.

چالش‌های بویینگ و دولت فدرال

بزرگترین شرکت هوافضایی آمریکا حالا در میان سه برنامه کمک‌های حمایتی دولت فدرال، در میان سردرگمی شدیدی قرار گرفته است. بویینگ توسط رئیس جدید خود، در حال بحث و جدل‌های فراوانی با دولت برای اهداف شرکت است.

پیش از این، دو سانحه مرگبار ناوگان هواپیمایی مکس ۷۳۷ با افت سهام بویینگ و عزل ناگهانی مدیر اجرایی آن همراه شده بود. در واقع بویینگ از مدت‌ها قبل از وقوع بحران کرونا در اقتصاد ایالات متحده با مشکلات جدی رو به رو بود و کنگره را بر آن داشت تا صدها میلیارد دلار از کمک‌های خود را روی میز این شرکت بگذارد. حالا اگر دولت ترامپ موظف به کمک مجدد به این شرکت شود، این مجموعه كه چشم اندازهای آن بیش از هر صنعت دیگر تحت تأثیر ویروس قرار گرفته است، می‌تواند یكی از بالاترین دریافت كنندگان كمك‌های فدرال در بزرگ‌ترین برنامه اقتصادی در تاریخ آمریكا شود. این شاید فرصتی جدید برای غلبه بر معضلات اخیر بویینگ باشد.

بویینگ در انتظار بسته حمایتی دولت آمریکا

بویینگ که بزرگ‌ترین شرکت هوافضای کشور و دومین پیمانکار نظامی در ایالات متحده است، در نظر دارد تا از سه برنامه فدرال دولت برای ارایه بسته‌های حمایتی ۲ تریلیون دلاری کروناویروس که ماه گذشته توسط ترامپ امضا شده بود، کمک بخواهد. این شرکت برای حل بحران خود، گزینه‌های زیادی دارد و اگر به برخی توافقات با دولت دست پیدا کند، نیازی به کمک مالیات دهندگان ندارد. این شرکت اکنون در حال همکاری نزدیک با دولت برای یک معامله جدید است.

سقوط‌های 737 Max  منجر به عدم اعتماد به نفس شرکت شد و بویینگ را در بدترین بحران تاریخ خود قرار داد. در ماه دسامبر، این شرکت، دنیس ا. مویلنبورگ را به عنوان مدیر اجرایی برکنار کرد و پس از آن دیوید کالهون را به جای او جایگزین کرد. اما همچنان با طیف گسترده‌ای از مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کند، به ویژه کاهش شدید تقاضا از صنعت هواپیمایی برای جت‌های جدید در دوره‌ای که سفرهای هوایی در رکودی بزرگ به سر می‌برند. حتی منتقدان کمک دولت به بویینگ نیز اذعان می‌کنند که بویینگ برای امنیت و اقتصاد کشور مهم است و اگر مشکلات آن عمیق‌تر شود، می‌تواند اثرات گسترده‌ای داشته باشد.

بوئینگ بیش از ۱۵۰ هزار نفر را در ایالات متحده استخدام کرده است و همچنین از طریق زنجیره تأمین که شامل هزاران مشاغل است، بیش از یک میلیون کارگر دیگر را نیز پشتیبانی می‌کند. تا جایی که بسیاری از قانونگذاران با نفوذ و همچنین افرادی در کاخ سفید به عملکرد این غول هوایی توجه ویژه‌ای دارند. آقای ترامپ روز جمعه در یک جلسه توجیهی گفت: «اطمینان از اینکه بوئینگ دوباره قوی و قدرتمند باشد، بسیار مهم است و ما هر کاری که لازم است را انجام خواهیم داد.» او خاطرنشان كرد كه این شركت هنوز درخواست كمكی نكرده است، اما من فكر می‌كنم كه آن ها چنین خواهند كرد.

مذاکرات برای بسته محرک

با وجود این که مذاکرات مربوط به دریافت بسته محرک در اواخر ماه گذشته داغ شده است، آقای کالهون، مدیر اجرایی جدید بویینگ، مصاحبه‌ای انجام داد که ناظران را به حیرت انداخت و باعث ایجاد سردرگمی در بین مقامات دولتی درگیر در مذاکرات شد. آقای کالهون ماه گذشته در مصاحبه‌ای با فاکس بیزنس، گفت که اگر مالیات دادن به معنای اعطای سهم شرکت به دولت باشد، به دولت مالیات نمی‌دهد. شرطی که در آن زمان به عنوان بخشی از وام فدرال مورد بحث قرار می‌گرفت. کنگره نیز در نهایت مقرر کرد که سهامی عادلانه به شرکت اعطا کند و در مقابل شرط عدم اخراج کارمندان بویینگ را لحاظ کند. اما آقای کالهون در این مصاحبه گفت: «من نیازی به وام ندارم. اگر آن‌ها ما را مجبور کنند، ما به گزینه‌های دیگر نگاه می‌کنیم.»

این اظهارات باعث شد تا تماس تلفنی اعضای کنگره به مدیران و لابی‌های بویینگ افزایش یابد. با این حال مدیران نزدیک به کالهون در بویینگ، اعتراف کردند که بویینگ به کمک‌های دولتی احتیاج دارد و پیام او به دولت اشتباه بوده است. سه روز پس از مصاحبه آقای کالهون، آقای ترامپ لایحه وام را امضا کرد. این برنامه شامل چندین شاخه بود که توسط وزارت خزانه داری و فدرال رزرو اجرایی می‌شود. این لایحه به فدرال رزرو اجازه می‌دهد تا اعتبار خود را در اختیار شرکت‌ها قرار دهد و از طرفی به دولت اجازه می‌داد تا از طریق برنامه‌ای که توسط وزیر خزانه داری، استیون منوچین، اداره می‌شود، به شرکت‌های بزرگ، وام مستقیم بدهد. این قانون به طور خاص ۱۷ میلیارد دلار برای وام به مشاغل حیاتی در جهت حفظ امنیت ملی اختصاص داده است.

با این حال، روزی که آقای ترامپ این لایحه را امضا کرد، آقای منوچین، در فاکس بیزنس گفت که او هنوز تصور می‌کند که بویینگ به دنبال کمک فدرال نیست. او به خانم بارتیرمو گفت: «بویینگ گفته است که آن‌ها قصد استفاده از این برنامه را ندارند. من از این واقعیت که بویینگ می‌گوید، می‌توانند به تنهایی کار کنند، قدردانی می‌کنم. این همان کاری است که ما می‌خواهیم آن‌ها انجام دهند.»

در داخل مجموعه بویینگ اما تصور می‌شود که این موضوع که بویینگ، کمک‌های دولتی را پس می‌زند، به عنوان یک تاکتیک در حال مذاکره باشد تا نشان دهد که این شرکت دارای اهرم فشار است و قصد ندارد از کمک‌های دولتی استفاده کند. گوردون جندرو، سخنگوی بوئینگ، در بیانیه‌ای گفت که کمک دولت به نفع شرکت نخواهد بود بلکه باید به شرکت‌های موجود در شبکه تأمین کننده آن نیز کمک شود. او گفت: «ما همچنان به تامین کننده‌های خود، مبالغ زیادی را پرداخت می‌کنیم.»

چالش مذاکرات

این در حالی است که بوئینگ به دلیل قرارداد پیمانکاری دفاعی و نظامی خود با دولت، می‌تواند وام ۱۷میلیارد دلاری را برای شرکت‌هایی که در امنیت ملی آمریکا فعال هستند، به دست آورد و برای تجارت خود در زمینه هواپیما نیز، می‌تواند از فدرال رزرو اعتبار بگیرد. البته وزارت خزانه داری هنوز دستورالعمل‌هایی را برای وام‌های شرکت بزرگ صادر نکرده است. در اواخر ماه گذشته راهنمایی‌های اولیه برای وام‌های شرکت‌های مربوط به امنیت ملی امنیت صادر شد که بر اساس آن برای وام گرفتن، شرکت‌ها موظفند سود سهام را که دولت می‌تواند از شرکت بگیرد، شناسایی کنند. شركت‌هايي كه از آن صندوق قرض مي‌گيرند نيز موظفند مطابق قوانين و راهنمايي‌هاي بعدي وزارت خزانه‌داري، سطح اشتغال خود را تا حد قابل قبول حفظ كنند.

هردو شرط این دو نهاد مالی آمریکا، چندان مورد رضایت مدیران بویینگ نیست. حالا باید دید چالش مذاکرات پیچیده این شرکت با دولت فدرال به کجا خواهد انجامید؟

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.