ایجاد بازار سیاه با پیش فروش های بی برنامه

زمان طولانی تحویل محصولات پیش فروش شده توسط ایران خودرو بیانگر تولید اندک است که می تواند منجر به افزایش قیمت شود

ایران خودرو تعدادی از محصولات محبوب خود را هفده گذشته پیش فروش کرده است. کارشناسان معتقدند این پیش فروش هم می تواند قیمت بازار آزاد را کنترل کرده و کاهش دهد و هم می تواند موجب ایجاد بازا سیاه شود. این امر بستگی به مدت زمانی دارد که ایران خودرو، کالاهای خریداری شده را به مشتری تحویل می دهد. اگر طی 2 الی 3 ماه خودروها تحویل مشتری شوند، قیمت در بازار آزاد نیز کنترل می شود اما اگر در یک بازه طولانی مدت خودروها به مشتری عرضه شوند، بازار سیاه ایجاد می شود.

گروه صنعتی ایران خودرو روز سه شنبه، نهم اردیبهشت ماه  طرح پیش‌فروش برخی محصولات خود با موعد تحویل اسفند ۹۹ و فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۰ را انجام داد. بنابراین باید منتظر بازار سیاه باشیم. از آنجا که خودروهای پیش فروش شده دنا، دنا پلاس، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ،پژو پارس ال ایکس بوده اند، می توان انتظار داشت قیمت این خودروها سر به فلک بکشد. بنابراین اگر در زمره ثبت نام کنندگان سال 97 هستید که خودروی دنا را با قیمت 75 میلیون تومان خریداری کرده اید، سود شما از 110 میلیون تومان هم فراتر می رود.

تحویل بلند مدت بازار سیاه ایجاد می کند

«بابک صدرایی»، کارشناس خودرو در رابطه با پیش فروش خودرو طی روزهای آینده به «فراز» گفت: «بستگی دارد پیش فروش خودرو با چه شرایطی انجام شود؛ اگر به صورت کوتاه مدت و طی 2 الی 3 ماه به مشتریان عرضه شود می تواند در کنترل قیمت بازار نقش موثری داشته باشد.»

او افزود: «در مقابل اگر پیش فروش خودرو به صورت بلند مدت باشد بازار را دچار التهاب می کند و این پیام که خودرو به میزان کافی موجود نیست را به بازار آزاد القا می کند. پیش فروش خودرو به صورت بلند مدت می تواند جو بازار سیاه را به وجود بیاورد.»

صدرایی در ادامه بیان کرد: «خودروسازی ها برای تولید با مشکلات بسیاری مواجه شده اند. شرکت های خارجی ایران را ترک کرده اند. بیشتر خودروسازی های اروپایی، کره ای، ژاپنی و بسیاری از خودروسازی های چینی ایران را ترک کرده و دیگر با ما همکاری نمی کنند.»

او گفت: «امسال خودروسازی ها تلاش می کنند که تولید خودروهایی که ماهیت ایرانی دارند و کاملا تولید داخل کشور هستند را افزایش دهند.»

چالش های تامین قطعات

این کارشناس خودرو در پاسخ به این پرسش که آیا خودروسازی های ایران به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی قطعه سازان چین در تامین قطعات و مواد اولیه مورد نیاز با مشکل مواجه نمی شوند، بیان کرد: «در چین زودتر از دیگر کشورها روال به حالت عادی برگشته است. شرکت ها و کارخانه های خودروسازی مدتی است که بازگشایی شده و به سرعت در حال تولید قطعات هستند. به طور کلی چینی ها سرعت عمل بالایی دارند.»

او افزود: «مشکل خودروسازان فقط تامین قطعات از خارج از کشور نیست، ممکن است بتوانند از چین قطعات مورد نیاز را خریداری کنند اما به قطعه سازان داخلی بدهکار باشند و در تامین قطعات داخلی با مشکل مواجه شوند. از سویی دیگر ممکن است با قطعه سازان داخلی تسویه حساب کنند اما دولت در تامین ارز مورد نیاز برای واردات قطعات خودرو دچار مشکل شود.»

صدرایی گفت: «زنجیره تولید تنها به واردات قطعات و مواد اولیه مورد نیاز از خارج از کشور محدود نمی شود. اگر دولت برنامه ریزی مناسبی برای تامین ارز مورد نیاز برای واردات قطعات از خارج از کشور انجام داده باشد مشکل خاصی به وجود نمی آید و قطعات داخلی و خارجی تامین شده و تولید افزایش می یابد اما اگر برنامه ریزی مناسبی در این زمینه انجام نشده باشد مشکلات بسیاری ایجاد خواهد شد.»

او در رابطه با میزان افزایش قیمت در سال جاری بیان کرد: «بستگی به میزان کشش بازار دارد. سرمایه های سرگردان معمولا در این بازار سرمایه گذاری می شوند و با وجود علاقه بیشتر مردم به بورس هنوز هم افرادی هستند که به خودرو علاقمندند. از سویی دیگر خودرو به عنوان کالای مصرفی نیز خریدارانی دارد و تنها به چشم کالای سرمایه گذاری به آن نگریسته نمی شود بنابراین تقاضا برای این محصول بسیار زیاد است.»

صدرایی تاکید کرد: «افزایش قیمت خودرو به چند عامل بستگی دارد؛ نرخ تورم، افزایش قیمت دلار، عرضه و تقاضا و برخی از دیگر حقایق اقتصادی.»

او با اشاره به اینکه مردم به اشتباه تصور می کنند خودروسازی ها عمدا خودرو را گران می کنند بیان کرد: «مردم تصور می کنند ایران خودرو و سایپا سود وحشتناکی از افزایش قیمت خودرو دریافت می کنند اما اینگونه نیست. اگرچه تولید خودرو در ایران انحصاری است اما عوامل دیگری افزایش قیمت این کالا را رقم می زنند. افزایش حقوق کارگران، مسائل اقتصادی و پارامترهای سیاسی و البته جو روانی بازار.»

با شرایط کنونی کشور و بازار خودرو، مشخص نیست که چندبار باید منتظر گرانی خودرو باشیم. به هرروی خودرو از بورس سود بیشتری دارد، منتظر ریزش و سقوط شاخص هم نیستید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.