طرح ترافیک؛ چراغ سبز به صعود کرونا!

با اعلام اجرای طرح ترافیک از روز بعد از عید فطر، ابعاد و تاثیر این طرح بر وضعیت کرونا در کشور بررسی شد

میان چندین و چند معضلی که هر فرد روزانه با آن درگیر است، چند ماهی می شود که دغدغه ابتلا به ویروس کووید 19 در اولویت قرار گرفته است. در حالی که خیل عظیمی از مردم، زندگی روزمره خود را با توجه به وضعیت این ویروس در کشور مدیریت می کنند، طی نزدیک به یک ماه گذشته موضوع اجرای طرح ترافیک در پایتخت و نحوه تردد در سطح شهر برای آن ها به بحرانی تازه بدل شده است. مشکل آن جاست که طرح های پیشنهاد شده از سوی مسئولان و متولیان شهری، سال هاست که با هم منافات دارد، جدیدترین مصداق برای این مدعا، طرح فاصله گذاری اجتماعی و طرح ترافیک است، چرا که اجرای طرح ترافیک تعداد بیشتری از شهروندان را مجبور به استفاده از وسایل حمل و نقل شهری می کند و این درحالی است که ناوگان های حمل نقل در تهران، قابلیت کنترل این وضعیت را با حفظ طرح فاصله گذاری اجتماعی ندارند.

لغو و اجرای طرح ترافیک؛ تغییر در فاصله یک روز!

درحالی که روز یکشنبه 28 اردیبهشت، استاندار تهران در جلسه شورای ترافیک تهران، اجرای طرح ترافیک را فعلا منتفی اعلام کرد و امروز، 29 اردیبهشت، تهران را کماکان کانون بیماری معرفی می کند، به فاصله چند ساعت، معاون حمل و نقل ترافیک تهران، اجرای طرح ترافیک را از ساعت 8 صبح تا 4 بعد از ظهر روز بعد از عید فطر لازم الاجرا می داند. البته مسئولان شهری، زمان آغاز اجرای مجدد طرح ترافیک را ، در ابتدا در سالی که با کرونا آغاز شده بود یعنی از 23 فروردین اعلام کردند که این موضوع با دستور صریح وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که رئیس ستاد کرونای کشور نیز محسوب می شود، لغو شد؛ لغوی که تقدیر و تشکر از وزارت بهداشت را از سوی اعضای شورای شهر در پی داشت؛ اعضایی که تا پیش از 23 فروردین و سخنرانی وزیر بهداشت، پیگیران اصلی برای اجرای این طرح بودند! این روند ادامه داشت تا این که پس از 2 هفته این بار سید مناف هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از احتمال اجرای طرح ترافیکی با روش جدید و همچنین اجباری شدن ماسک برای مسافران مترو و اتوبوس، از روز 13 اردیبهشت خبر داد؛ طرحی که باز هم بنابر نظارت ستاد ملی مبارزه با کرونا اجرا نشد و یک روز قبل از اجرا یعنی روز 12 اردیبهشت ، از سوی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران نیز، منتفی اعلام شد.

آسمان غبار آلود تهران بازگشت

احتمالا تنها دلیل قابل دفاع برای موافقان طرح ترافیک، ورود انبوه خودروهای شخصی در ساعات مختلف به خیابان های مرکزی تهران بود که در بازه زمانی که این طرح اجرا نمی شد، شاخص های کیفیت هوای پایتخت را که تا پیش از آن سالم به سمت روزهای آلوده برد. روز پایانی فروردین امسال، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی پایتخت، از افزایش ۷۰ درصدی تردد در سطح شهر نسبت به چنین روزی در سال گذشته خبر داد. نکته قابل توجه اینجاست که معضل آلودگی هوا در ایران به گفته کارشناسان این حوزه، ریشه ای پنجاه ساله دارد که اجرای طرح ترافیک، به عنوان یکی از راه حل ها در رفع این بحران، چندان موفق عمل نکرد. حال اصرار برای اجرای این طرح به بهانه آلودگی هوا از سوی شورای شهر، آن هم در شرایط بحرانی پایتخت از لحاظ شیوع کرونا، اخبار مرتبط با درآمدزایی شهرداری را از طرح ترافیک که پیش از این منتشر شده بود، پررنگ تر از هر بهانه ای می سازد.

هدف درآمدزایی هست و نیست!

مسلم است که شهرداری با لغو طرح ترافیک از روزهای نخست فروردین ماه، بخش مهمی از درآمد خود را از دست داده است. محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران در همین رابطه ادعا کرده بود که شهرداری تهران روزانه ۱ میلیارد تومان از محل فروش مجوز طرح ترافیک کسب درآمد می‌کرد که از ابتدای روزهای کاری سال ۹۹ بخشی از درآمدهای شهری مسدود و درآمدهای شهرداری از ماهی ۲۷ هزار میلیارد تومان به زیر هزار میلیارد تومان در ماه رسید. مدیر واحد ساماندهی محدوده‌ها و طرح‌های ترافیکی شهرداری تهران اما در مصاحبه ای، درآمد سالانه شهرداری را از طرح ترافیک ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد. هرچند ارقام اعلام شده از سوی مسئولان شهری، مانند تصمیمات آن ها با هم هم خوانی ندارد اما اگر میانگین این ارقام را نیز در نظر بگیریم، در می یابیم که طرح ترافیک یکی از منابع مالی مهم برای شهرداری محسوب می شود که احتمالا محافظت از آن نیز در اولویت برنامه های این نهاد است. با این حال محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران لزوم اجرای طرح ترافیک را با هدف درآمد زایی رد کرده است، باید گفت باز هم جای هم خوانی حرف و عمل خالی است!

پیک جدید در راه است، مسئولان شهری آگاهند؟!

طرح ترافیک که قرار بود امروز 29 اردیبهشت، اجرایی شود به ادعای معاون حمل و نقل و ترافیک تهران، به دلیل شائبه هایی در حوزه کارشناسی(که توضیحی درباره آن ها ارائه نمی دهد) لغو و به بعد از عید فطر موکول شد، این بار با این بهانه که جلوی سفرهای کاذب در محدوده شهری و در نتیجه کمک به شیوع کروناگرفته شود، بهانه ای که پیشتر از سوی رییس شورای شهر، جلوگیری از آلودگی هوا عنوان شده بود.
تا لحظه نگارش این گزارش، شمار مبتلایان به کووید 19 در شبانه روز گذشته، به 2 هزار و 294 نفر رسیده است، رقمی که در هفته های گذشته طبق اعلام رسمی وزارت بهداشت، 3 رقمی شده بود اما با بازگشایی مدارس، شروع به کار مشاغل و رعایت نشدن طرح فاصله گذاری اجتماعی در حال صعود است. طبق برآورد کارشناسان، در پاییز و زمستان 99 با موج تازه و شدیدتری از این بیماری مواجه هستیم، موجی که قطعا مسئولان شهری را مجاب به لغو دوباره طرح ترافیک برای جلوگیری از بحرانی عظیم خواهد کرد، اگر دیر نشده باشد…

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.