عدم همکاری نهادها و تیر خلاص به سلامت جامعه!

در حالی که استاندار تهران و ستاد ملی مبارزه با کرونا از اولویت بودن سلامت جامعه می گویند، شهرداری و شورای شهر کماکان اصرار به اجرای طرح ترافیک آن هم در موج دوم و شدید شیوع کرونا دارند

زیر پوست تهران، این شهر پرحادثه و بیمار که حالا نفس هم نمی تواند بکشد، چه ها که نمی گذرد… یک سوی ماجرا ویروس کرونا است که با وجود وعده ها و قرارها، نه گرما آن را کنترل کرد، نه واکسن آن طی چند ماه کشف شد و نه فاصله گذاری نمایشی اجتماعی توانست آن را مهار کند! سوی دیگر هم بحران همیشگی ترافیک و آلودگی هوا در پایتخت است؛ دو معضلی که بیش از نیم قرن می شود که این شهر را درگیر کرده اما جالب است که در این شرایط حاد جامعه ، گویا به تازگی مسئولان شهری نسبت به کنترل آن هشیار و پرتکاپو شده اند!

 رویکرد و اظهارات دوگانه مسئولان شهری درباره طرح ترافیک، با جان مردم بازی نکنیم!

۱۷ خرداد بود که طبق مصوبه شورای ترافیک شهر و شهردار تهران، طرح ترافیک و طرح محدوده آلودگی هوا پس از حدود ۳ ماه تعلیق از ساعت ۸:۳۰ الی ۱۶ آغاز به کار کرد. حالا با گذشت ۲۸ روز از اجرای این طرح و افزایش مجدد تعداد قربانیان کرونا، انتقادات پیرامون این طرح دوباره بالا گرفته است. در این میان و بی تعارف، عملکرد دستگاه ها در خصوص کرونا و مدیریت آن ضد و نقیض است. در حالی که محسن فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، پیش تر اعلام کرده بود، «ستاد ملی کرونا مخالف انجام طرح ترافیک در تهران است، اعضای شورای شهر و شهرداری تهران، نسبت به اجرای این طرح اصرار می کنند. در این میان سعی می کنیم درآمد یک و نیم میلیاردی که اجرای این طرح عاید شهرداری می کند را چندان مرور نکنیم! نکته جالب اینجاست که مناف هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، که مهره اصلی در اجرایی شدن این طرح بود، پیش تر اعلام کرده بود که «تابع نظر ستاد ملی مبارزه با کرونا هستیم!»

از طرف دیگر، انوشیروان محسنی پندپی، استاندار تهران که از ابتدا نسبت به اجرای این طرح موضع داشت، با اشاره به افزایش حجم مسافرینی که از حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند و اینکه تعداد مسافران مترو به بیش از یک میلیون نفر در روز رسیده، به تازگی گفته است که با توجه به افزایش شیوع کرونا در تهران و عدم امکان رعایت فاصله گذاری اجتماعی در ناوگان حمل و نقل عمومی، بهتر است طرح ترافیک هرچه زودتر متوقف شود. اما برخلاف نظر استاندار ، شهردار تهران معتقد است: «شرایط در مترو بحرانی نیست. هنوز متروها با ظرفیت نصف نسبت به پیش از شیوع کرونا فعالیت می‌کند و با اجباری شدن استفاده از ماسک بالای ۹۵ درصد مردم مراعات می‌کنند!»

ایرج حریرچی: پاییز امسال «پیک» کرونا و آنفولانزا را با هم تجربه ...

امکان فاصله گذاری اجتماعی را فراهم کنید!

باید یادآور شد که برای اجرای فاصله گذاری اجتماعی در وسایل حمل و نقل عمومی، هیچ گونه نظارت و در واقع قوه قهریه ای وجود ندارد و «تعهد مردم» تنها تضمین ممکن در این زمینه است. به نظر می رسد این امر در سایه غفلت ها و ساده انگاری ها آتش ویروس را شعله ور ساخته است. از طرف دیگر حدود یک دهه است که حتی یک دستگاه اتوبوس از جانب دولت به ناوگان اتوبوسرانی پایتخت تحویل داده نشده و ادامه این روند خدمات اتوبوسرانی تهران را با مشکل مواجه خواهد کرد.

ضدعفونی کردن اتوبوس‌های تهران برای مقابله با کرونا

این امر غیرقابل کتمان است که تعداد وسایل حمل و نقل عمومی به اندازه ای نیست که تمام مردم بتوانند از امکانات این بخش استفاده کنند، بنابراین استفاده از خودرو شخصی در این شرایط عاملی برای جلوگیری از گسترش مجدد ویروس کرونا است. ضمن این که باید به این نکته توجه شود، مردم به دلیل لطمه اقتصادی ناشی از تعطیلی مراکز اداری و تجاری که به دنبال قرنطینه دیده اند، قادر به پرداخت هزینه سنگین تردد در محدوده طرح ترافیک نیستند. در این میان برخی از صاحب نظران، علت ازدحام کم سابقه در وسایل حمل و نقل عمومی و ترافیک شدید در خیابان های پایتخت را مربوط به نگرش درآمدزایی شهرداری پایتخت می دانند، آن هم در وضعیتی که پای سلامت و جان شهروندان در میان است!

ایزوله سازی ناوگان ها و مسئولیت پذیری نمایشی ارگان ها!

با اوج گرفتن انتقادات به شهرداری برای اصرارش به اجرای طرح ترافیک، این ارگان تضمین کرد که ناوگان حمل ونقل عمومی را ایزوله و یا ضدعفونی می کند اما باید گفت یک نوبت ضدعفونی در صبح و یک نوبت در غروب نمی تواند مانع انتشار ویروس شود. در هرکدام از واگن های مترو در ایام پیک، بالای صد تا دویست نفر فشرده جمع می شوند و افراد مجبورند یا بنشینند و یا دست شان را به میله ها بگیرند و از خودشان در هنگام حرکت قطار محافظت کنند و در هر قطاری حداقل، هزار نفر جابه جا می شود و قبل از افتتاح خط ۶ و ۷روزانه در حدود ۳ میلیون مسافر وارد مترو می شدند، قطعا در حال حاضر این ظرفیت بالاست و ما اگر بخواهیم این رقم را تقسیم به ساعت حرکت کنیم، تقریبا هر مسیر یا هر ساعتی هزار نفر هستند اما چرا بعد از خروج آن ها، همان لحظه مترو ضدعفونی نمی شود و فقط صبح و بعدازظهر این اقدام انجام می شود؟ بی تردید هرکس که وارد می شود، اگر ناقل ویروس باشد می تواند این ویروس را به نفر بعدی منتقل کند.

در نهایت باید گفت شاید گام اصلی مبارزه با کرونا این باشد که مسئولان شهری و اجرایی به سرعت اختلاف‌نظرهای ایجاد شده را رفع کنند چراکه اپیدمی کرونا موضوعی نیست که بتوان آن را در مرحله آزمون و خطا قرار داد…!

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.