نشان اعتباری؛ کامیابی یک پروژه ملی

در نشست خبری طرح نشان اعتباری بانک ملی ایران اعلام شد: مشمولان سهام عدالت تا سقف ۵ میلیون تومان از کارت‌ اعتباری وام خواهند گرفت

«از خرداد سال ۱۳۹۶ مقدمات ورود اسناد تجاری و اوراق بهادار به بستر دیجیتال فراهم شد؛ مسیر پر پیچ و خمی که دست کم در نظام بانکی، بانک ملی برای تحقق آن یک تنه جنگید…این تنها یکی از صدها خدمات بانک ملی ایران است که در آستانه اجرایی شدن قرار دارد»؛ این سطرها بخشی از صحبت های دکتر مسعود خاتونی، معاون آی تی و عضو هیئت مدیره بانک ملی است که در نشست خبری «طرح نشان اعتباری» این بانک خطاب به اصحاب رسانه گفت، نشستی که ظهر روز چهارشنبه، ۸ مرداد در سالن همایش های بانک ملی در قلب خیابان فردوسی برگزار شد.

نشان اعتباری چیست؟

این نشان، به عنوان یکی از زیرپروژه های «سککوک» و در راستای پیاده سازی اهداف اقتصاد هوشمند، محصولی مبتنی بر تلفن همراه بر روی بستر اپلیکیشن «ایوا» است که با استفاده از آن همه فرایندهای درخواست تسهیلات، احراز هویت متقاضی، امضای قرارداد، خرید سفته، پرداخت تسهیلات و بازپرداخت اقساط به صورت غیرحضوری و از طریق ابزار دیجیتال انجام می شود. گفتنی است اپلیکیشن «ایوا» از محصولات شرکت پرداخت الکترونیک «سداد» است و قرار است از این پس نقش شعبه مجازی بانک ملی ایران را ایفا کند.

حمایت از واحد های تولیدی در جهت بهبود وضعیت اشتغال

در ابتدای مراسم،دکتر «محمد رضا حسین زاده»، مدیر عامل بانک ملی با اشاره به حمایت بانک از واحد های تولیدی اظهار کرد: «برای هر واحد تولیدی کوچک که عملکرد آن توجیه اقتصادی داشت، تامین نقدینگی کردیم. در سال ۱۳۹۸ و ابتدای سال جاری،حدود ۹۷ هزار میلیارد ریال تامین نقدینگی از سوی بانک در این زمینه صورت گرفته است».

به گفته مدیرعامل بانک ملی، رقم تسهیلات بنگاه‌های کوچک و متوسط حدود ۴۰ هزار میلیارد ریال بود که تاکنون بیشترین اشتغال توسط این بنگاه‌ها تامین شده است.

مدیر عامل بانک ملی، ضمن بیان این که برای تامین مالی و نقدینگی واحدهای تولیدی کشور در سال گذشته و سه تا چهار ماهه ابتدایی امسال معادل ۹ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است، جزئیات تسهیلات پرداختی این بانک را اعلام کرد و گفت: «تا سقف ۵ میلیون تومان مشمولان سهام عدالت می‌توانند از بانک ملی با کارت اعتباری وام دریافت کنند».

تقدیر معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از اقدامات مدیرعامل ...

هفتاد درصد از سهم وام ازدواج را بانک ملی به تنهایی تامین می کند

وی ادامه داد: «از ۲۳ میلیون خانوار مشمول دریافت وام کرونا پرداخت وام ۶ میلیون خانوار متعلق به بانک ملی بوده که طی یک ساعت وام این افراد پرداخت شد. علاوه براین، معادل ۱۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان هم با نرخ ۱۲ درصد به کسب‌وکارهایی که از شیوع ویروس کرونا آسیب دیده‌اند، پرداخت خواهد شد».

حسین زاده با اشاره به سهم ۷۰ درصدی بانک ملی در تامین وام ازدواج به صورت مستقل، اظهار کرد: «تسهیلات قرض الحسنه و وام ازدواج در سال ۹۸ و اوایل سال ۹۹ حدود ۲۱۰ هزار میلیارد ریال بود».

این مقام مسئول درباره فروش اموال مازاد بانک ملی، توضیح داد: «این بانک تاکنون یکصد و ۸ هزار میلیارد ریال از اموال و املاک خود را به فروش رسانده است و گروه توسعه ملی از زیرمجموعه های خود را از طریق بورس در تیر ماه به فروش گذاشتیم اما فروش نرفت که قصد داریم مدیریت آن را هم واگذار کنیم تا در نهایت واگذاری آن محقق شود».

وی تصریح کرد: «در حوزه IT تحولات گسترده‌ای طی یک یا ۲ سال گذشته توسط بانک ملی انجام شد، در حالی که پیام رسان‌های خارجی نمی‌توانستند خدمات بانکی و مالی ارائه دهند پیام رسانی داخلی را طراحی کردیم».

دریافت نشان اعتباری در قبال توثیق سهام عدالت

مدیر عامل بانک ملی درباره توثیق سهام عدالت به بانک برای دریافت نشان اعتباری خاطر نشان کرد: «تا سقف ۵ میلیون تومان مشمولان سهام عدالت می‌توانند از بانک ملی با کارت اعتباری وام دریافت کنند و در این زمینه بانک ملی با بیش از ۴۰۰۰ فروشگاه (رفاه و افق کوروش) قرارداد بسته‌ است تا مشمولان سهام عدالت بتوانند از طریق کارت های اعتباری که به آن‌ها تعلق می‌گیرد، کالاهای مورد نیاز خود را خریداری کنند. نکته مهم در این زمینه این است که اگر یک ماه بعد از اولین تراکنش از این کارت‌های اعتباری، مبلغ پرداختی تسویه شود، هیچی سودی از این افراد دریافت نمی‌شود  و پاداش هم می‌گیرند. همچنین، برای خوش حساب‌ها  در این زمینه سقف اعطای وام بسته به میزان سهام عدالت با کارت‌های اعتباری افزایش پیدا می‌کند».

فرارو | آزادسازی سهام عدالت؛ همه‌چیز درباره آزادسازی مالکیت سهام عدالت

حسین زاده همچنین با اعلام رونمایی از کارت هدیه دیجیتال بانک ملی اظهار داشت: «صدور کارت هدیه فیزیکی برای بانک دو یورو هزینه دارد که با توجه به افزایش قیمت ارز به حدود ۵۰ هزار تومان برای هر کارت می‌رسد اما ما از مشتریان سه هزار تومان دریافت می‌کنیم از این رو کارت هدیه دیجیتالی را رونمایی کردیم».

در ارتقای نظام بانکی با هدف تسهیلات و خدمات دیجیتال بانک ملی یک تنه جنگید!

در ادامه این نشست «مسعود خاتونی»، معاون فناوری اطلاعات بانک ملی نیز با اشاره به افتتاح طرح نشان اعتباری طی روزهای گذشته، گفت: «هم اکنون در یک شعبه فیزیکی بانکی حدود ۱۳۵ خدمت مختلف انجام می گیرد. این در حالی است که پس از افتتاح طرح نشان اعتباری، بانک ملی در تلاش است تا طی سه ماه آینده حداقل ۱۰۰ خدمت بانکی را به صورت کاملا غیر حضوری از طریق «نشان بانک» به مشتریان ارایه دهد».

طبق اظهارات خاتونی، طرح «بانک ملی بدون شعبه»، از اهداف دیگر این بانک است کما این که در سال، ۱۵۰ تا ۲۰۰ شعبه از بانک ملی بدون تاثیر در میزان تراکنش های این بانک جمع یا ادغام می شود. لازم به ذکر است که تراکنش های بانک ملی طبق آخرین آمار به ۷۰ میلیون در روز رسیده است.

بانک آفیسر» جایگزین سرویس های بانکداری سنتی می شود

این عضو هیات مدیره، در همین راستا و با تاکید بر این که بانک ملی به دنبال ارائه تمامی خدمات بانکی به صورت کاملا غیر حضوری است، تصریح کرد: «بانک ملی برای ارائه سرویس خدمات غیرحضوری خود مانند نشان بانک، نشان پرداخت و کیف پول بانک ملی، هیچ‌گونه انحصاری برای اپلیکیشن های موجود در بازار ایجاد نخواهد کرد و به زودی مشتریان ما شاهد خواهند بود علاوه بر اپلیکیشن هایی که در حال حاضر سرویس های بانک را پوشش می دهند، سایر اپلیکیشن های پرطرفدار کشور نیز این سرویس ها را پوشش بدهند».

به این ترتیب و با پوشش بانک ملی ایران، می توان امیدوار بود که حجم قابل توجهی از بروکراسی های زائد اداری در فرایند پرداخت تسهیلات حذف شده و حضور فیزیکی مشتریان در شعب بانک ها به حداقل برسد؛ فصل تازه ای که دورنمای اقتصاد هوشمند را در ایران روشن تر خواهد کرد…

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.