دبیرکل حزب اتحاد: به بهبودخواهی عدول کردیم

ظهر امروز به مناسبت روز خبرنگار علی شکوری راد دبیر کل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در جلسه‌ای مجازی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

علی‌ شکوری‌‌راد دبیرکل حزب اتحاد ملت در نشست خبری آنلاین خود با اشاره به تجربه‌های پیشین اصلاح‌طلبان گفت که این جریان در مقطعی به «بهبودخواهی»‌ عدول کرد.
او در پاسخ به سوال «فراز» درباره جدال لفظی اصلاح‌طلبان و نداشتن اجماع درباره پیشبرد اصلاحات گفت:
همان اختلافی که بین هاشمی و خاتمی بود را می‌توان بین کارگزاران و اتحاد نیز لحاظ کرد. اختلاف نظرها حتما وجود دارد اما دامنش به بزرگی آنچه رسانه‌ها می‌گویند نیست.
بعضی ‌می‌گویند اصلاح اصلاحات و نوسازی اصلاحات. این‌ها تعابیری هستند که به کار می‌برند.
در ساختار رویکرد و عملکردها و اشخاص آن باید اصلاح صورت گیرد. سطحی از اصلاحات مد نظر ما است که از دوم خرداد 76 اصلاح در رویکردها بود؛ اینکه با کمترین هزینه، بیشترین دستاوردها را داشته باشیم. اما اصلاح در ساختار خیلی پرهزینه است و معلوم نیست شدنی باشد.
اصلاح در افراد را نیز از سال 92 تجربه کردیم. ما به بهبودخواهی عدول کردیم، اما تجربه کردیم و دیدیم جواب نداده است. باید الان اصلاح در رویکردها را با توجه به شرایط موجود، تبیین کنیم.

علی شکوری راد در بخش های دیگری از سخنان خود نیز به نکات زیر اشاره کرد

شکوری راد در پاسخ به سوال خبرنگار آرمان ملی در ارتباط با انتخابات شوراها گفت:

انتخابات شوراها مهم است اما تحت شعاع انتخابات ریاست جمهوری قرار میگیرد، پس از آنکه تکلیف انتخابات ریاست جمهوری مشخص شد به آن توجه می شود.

در حال حاضر با تهدیدی مواجه هستیم، در مجلس طرحی در حال بررسی است که حق انتخاب مردم محدود خواهد شد و بر اساس آن دولت برگزار کننده انتخابات شوراها نخواهد بود و نظارت از مجلس گرفته شده و دست شورای نگهبان سپرده خواهد شد.

این طرح ها حاصل نگرانی از رای مردم است که در بخشی از حاکمیت وجود دارد. در شوراها به دلیل گستردگی امکان رد صلاحیت به صورت مجلس وجود ندارد و نمی توانند به ان صورتی که در مجلس رد صلاحیت می کنند رد صلاحیت بکنند.

با وجود محدودیت هایی که میخواهند اعمال کنند بازم فکر کنم که این انتخابات به نسبت آزادتر خواهد بود.

هرچند حاکمیت تلاش کرد در انتخابات گذشته نسبت به کاهش مشارکت بی تفاوت باشد و تا حدودی ان را نادیده بگیرد اما بزرگترین چالش انتخابات، کاهش مشارکت مردم است.

اگر واقعا این چالش برایشان مهم باشد می توانیم انتخابات آزادتری را ببینیم و می تواند برای ماهم انتخابات آزادتر باشد. ما به عنوان یک حزب کمترین دخالت را در انتخابات داریم چرا که انتخاباتی مردمی هست و در حوزه‌هایی که دفاتر ما تشکیل شده باشد کار را به همان حوزه ها واگذار می‌کنیم.

علی شکوری راد در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا نیز گفت: مردم نسبت به انتخابات بی تفاوت تر شده‌اند چون حس می‌کنند که نظر آنها در انتخابات لحاظ نمی‌شود، اگر مردم نخواهند بیاییند سر صندوق رای، کاری از دست ما بر نمی‌آید ما هم تعیین کننده نیستیم. سلب اعتماد برای مردم بوجود آمده است. اگر مردم رای می‌دهند و رییس جمهور انتخاب می‌کنند و رییس جمهور نمی‌تواند در تمام زمینه‌ها تصمیم بگیرد و اعمال نظر کند.

اگر مردم رییس جمهور و نماینده مجلس انتخاب می‌کنند نمی توانند نتیجه رای خود را ببیند. تبلیغات منفی هم نسبت به رای مردم صورت می‌گیرد. در شوراها هم که مردم انتخاب ازادانه داشتند تبلیغات منفی در رسانه ملی صورت گرفت.

باید امکان فعالیت احزاب نیز فرام هم شود تا خرد جمعی بتواند فعال تر باشد.

در خصوص مجلس هم تمام مصوبات مجلس باید به شورای نگهبان برود، فشار سنگینی روی نمایندگان وجود دارد، در دوره نمایندگی نیز فشار ها زیاد بود و باید به دادگاه بروند و پاسخگوی صحبت‌های خود باشند.

یک بخش از وضعیت امروز ناشی از به سر انجام نرسیدن برجام هست. ناکامی برجام در دو بخش بود یک بخش نیروهای داخلی که اجازه ندادند دولت برنامه‌هایش را اجرا کند و تلاش کردند پس از به نتیجه رسیدن آن نتیجه را تبدیل به برد و باخت کنند لذا دولت نتوانست در تمام زمینه‌ها به درستی عمل کند. در سیاست خارجی هم ترامپ و خروج امریکا از برجام مشکل‌ساز شد. کار اصلی دولت برای اینکه ایران از بحران تحریم‌ها خارج شود و به توسعه دست یاید را از دولت گرفتند و اکنون دولت درگیر تحریم‌ها هست که نمی‌تواند برنامه‌هایش را اجرا کند. بخشی از برنامه که برجام بود را خوب صورت داد، اما بخشی از بهره گیری ناکام بود و افتاد در دام تحریم‌ها که هیچ وقت سابقه نداشت و عملا نتوانست کارهای وعده کرده را انجام دهد البته ضعف‌هایی در دولت هست اما عامل اصلی وضعیت امروز شدت تحریم‌ها است و عوامل داخلی که موجب ازدست رفتن برجام شدند .

ما احتیاج به دولتی داریم که بتواند بعد از انتخاب شدن نیز برنامه‌هایش را پیش ببرد. از سوی دیگر می‌بینیم که هم مجلس از خاصیت افتاده وهم دولت.

بنابراین عامل اصلی رویگردانی مردم از انتخابات بی اثر بودن رای است و برای اینکه اثر داشته باشد باید مجموعه حاکمیت نسبت به رویکردش به رای مردم و نهادهای اتتخاباتی تجدید نظرکند.

در این نشست خبری، علی شکوری راد در پاسخ به سوال خبرنگار شرق در خصوص انتخابات، اجماع بین اصلاح طلبان و اختلاف دو حزب کارگزان و اتحاد ملت ایران اسلامی گفت: حزب کارگزاران، یک حزب اصلاح طلب معتبری است که دارای چارچوب‌های فکری مشخصی است. به عنوان یک حزب برای آن‌ها احترام قائل هستم،و ما نیاز به تعامل و گفت و گو داریم تا به نتایجی دست یابیم.

بنابر این اختلاف نظر بین احزاب طبیعی است. در بین مجموعه احزاب اصلاح طلب می‌شود فهمید کجا اختلاف نظر داریم و می‌شود به توافق رسید،‌اما این توافق را با بعضی احزاب نمی شود انجام داد، چون چارچوب مشخصی ندارند.

ما حتما فرصت‌های همکاری زیادی داریم و ریکردهای نزدیک به هم هم داریم. اما جاهایی هم رویکردهای مختلف داریم، به طور مثال در انتخابات گذشته، آنها تصمیم به حضور در انتخابات گرفتند، ما از تصمیم شورای عالی پیروی کردیم و کارگزاران با وجود اینکه در تصمیم گیری شورای عالی نقش داشت اما لیست داد.

رویکرد اقتصادی حزب اتحاد حکایت از توجه به طبقات محروم دارد، در خصوص توسعه باهم همفکر هستیم جایی که اختلاف نظر داریم این است که اصول گرایان از اساس دنبال توسعه نیستند و آن واژه ای غربی می‌دانند اما در این زمینه با کارگزاران اشتراک نظر داریم.

انشالله کاندیدای حزبی معرفی می‌کنیم و فرایند دموکرات در داخل حزب پیش می‌رود. دبیرکل بودن من در حزب به معنی اینکه من بهترین و توانمندترین هستم نیست؛ من را انتخابات کردند تا دبیرکل باشم، اما برای ریاست جمهوری این کار فرایند خود را دارد که ما در آغاز آن هستیم.

شکوری راد در پاسخ به سوال خبرنگار ایران در ارتباط با رویکرد اقتصادی حزب در انتخابات پیش رو تشریح کرد:

تبار حزب اتحاد به جناح چپ در ابتدای انقلاب بر می‌گردد. ما هم خواستار توسعه کشور هستیم و می‌خواهیم مطالبات مربوط به طبقات مستضعف نیز به ثمر برسد. این وجه تمایز ما با دیگر جریان‌ها مانند حزب کارگزاران است.

در فرایند توسعه همان اختلافی که بین دوره آقای هاشمی و خاتمی بود را باید مورد توجه قرار دهیم.

دوره مرحوم هاشمی، سیاست اقتصادی تعدیل بود. آن‌ها تعدیل نسبت به دوران جنگ را اجرا کردند که منجر به توسعه خوب در زیرساخت‌ها شد اما فشار زیادی به مردم تحمیل شد.

تبار آقای خاتمی جناح چپ بود. ایشان سیاست تعدیل تعدیل را اجرا کرد، یعنی سیاست‌های تعدیلی آقای هاشمی را تعدیل کرد، تا مردم کمتر زیر فشار بروند و نسل بعدی هم از مواهب آن برخوردار شوند.

ما در حزب یک ساز و کاری را برای تدوین مواضع اقتصادی حزب آماده کردیم. برنامه‌ی چندماهه‌ای تنظیم شده تا به سند اقتصادی حزب در شرایط کنونی دست یابیم. چارچوب‌های این برنامه مشخص است، اما تا تبدیل به برنامه بر اساس اسناد موجود شود، نیاز به برنامه جدید داریم و امیدواریم که برای انتخابات این سند به مرحله نهایی برسد.

شکوری راد در ادامه این نشست خبری، در پاسخ به سوال خبرنگار اعتماد در خصوص استعفاها در حزب و سرخوردگی از مجموعه اصلاح طلبان گفت:

اصلاحات زمان خاتمی اصلاحات در رویکردها بود؛ اصلاحاتی که ما از آن دم می‌زنیم اصلاح در رویکردهاست. اما وقتی امکانش فراهم نمی‌شود دو کنش بوجود می آید، اصلاح در رویکردها به نتیجه نمی‌رسد. عده‌ای می‌خواهند ساختارها را اصلاح کنند چرا که گمان می‌برند که ساختارها امکان اصلاح ندارد و عده‌ای نیز به انفعال می‌افتند و دست می‌کشند.

اصلاحات هیچ گاه به بن بست نمی‌رسد و اصلاح طلبی به بن بست نمی‌رسد؛ اما ممکن است در دست یابی به اهدافش به مشکل بخورد یا کند شود.

وقتی اصلاحات با چالش مواجه می‌شود این چالش‌ها در جامعه هم بوجود می‌آید و اعضای حزب فکر می‌کنند اصلاحات دیگر موفق نیست و بخشی که استعفا دادند دلیلش همین موضوع بود. بعضی‌ها هم می‌خواهند دایره فعالیت خود را تغییر بدهند.

در گذشته هم شاهد استعفا بودیم، اما تفاوتش این بار این بود که عده‌ای بیانیه دادند و توجه همه جلب شد.

برای حزب چالشی نبوده و فعالیت حزبی ادامه دارد. با دوستان استعفا داده گفت و گو انجام شده و سعی کردیم آن‌ها را منصرف کنیم یا توضیح دادیم که مشی و مرام حزب این است و اگر با این مشی و مرام اختلاف بنیادین دارند کار خوبی کردند که کناره گیری کردند. چرا که فعالیت در حزب یعنی احترام به مشی و مرام حزب. اعلام عمومی استعفا لزومی نداشت که حزب در معرض این سوال قرار بگیرد که این استعفاهاعلت چه بوده است. حزب به کار خود ادامه می‌دهد و منجر به ریزش فرایند نیرو نشده است و امیدواریم در آینده نقش افرین باشد.

شکوری راد در پاسخ به سوال خبرنگار جماران در ارتباط با حضور لاریجانی و محسن هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری و همچنین شیوه حضور در انتخابات با توجه به کرونا گفت:

ما ازاینکه احزاب کاندیدا حزبی خود را معرفی کنند استقبال می‌کنیم، البته نظام سیاسی ما مثل همه جای دنیا نیست که احزاب بتوانند میزان توانایی خود را در انتخابات بسنجند و عملا نظام ما حزبی نیست.

ما از حضور کاندیداهای حزبی استقبال می‌کنیم، در مورد این افراد هم به نظرم برای کارگزاران آقای محسن هاشمی مناسب هستند، چون از نظر چارچوب فکری و…مناسب است و الان موقعیت ریاست شورای شهر را دارد و به نظر من می‌تواند کاندیدای حزبی آن‌ها تقلی شود. اما اگر بخواهند سراغ لاریجانی بروند اگر بعضی‌ها بخواهند از کاندیدای نیابتی استفاده کنند به خودشان ربط دارد، اما در مجموع اصلاح طلبان از کاندیدای نیابتی عبور کرده‌اند.

در مورد کرونا چون درگیر بحث هستم، می‌توانم بحث و پیش بینی در این خصوص ارائه کنم. چون در بیمارستان درگیرش هستم اما ممکن است در حوصله این جلسه نباشد. کرونا ممکن است در شکل انتخابات ما تاثیر بگذارد و تجربه جدیدی را داشته باشیم. که چطور کمپین‌های انتخاباتی شکل بگیرد. قبل از ما این کمپین‌ها در کشورهای دیگر در حال صورت گرفتن هستند و شکل کمپین‌های دیگرجاها هم تغییر کرده و پیام رسانی متفاوت و نقش قضای مجازی متفاوت شده است. حتی در انتخابات امریکا که نرم افزارهای اطلاع رسانی دارند، همچنان با چالش تاثیر گذاری فضای مجازی در انتخابات مواجه هستند. اما کرونا باعث شده که ما با این فضا بیشتر کار کنیم و کنفرانس خبری ما هم به همین شکل برگزار می‌شود. جلسات حزبی خود را حتی با راندمانی بیشتر از حضوری برگزار می‌کنیم هرچند دیدن دوستان خودش فضیلتی است، اما خود جلسات با راندمان خوب در حال انجام است. ممکن است در کمپین‌های انتخاباتی تجربه جدیدی باشد از سر بگذرانیم.

شکوری راد در پاسخ به سوال خبرنگار فراز در خصوص ایده احزاب اصلاح طلب در ارتباط اصلاحات و نه افراد و اجماع اصلاح طلبان در خصوص اصلاحات: همان اختلافی که بین هاشمی و خاتمی بود را می‌توان بین کارگزاران و اتحاد نیز لحاظ کرد. اختلاف نظرها حتما وجود دارد اما دامنش به بزرگی آنچه رسانه‌ها می‌گویند نیست.

اصلاحات چند سطح دارد. اصلاحاتی که ما دنبال می‌کنیم صلاح در رویکردها است. معتقدیم باید با حفظ همین نظام اصلاحاتی صورت بگیرد که اهداف قانون اساسی در آن ذکر شود و به خواست مردم هم پاسخ داده شود. این موضوعی هست که به آن توجه کردیم و به عنوان اصلاحات هم مطرح می‌کنیم.

بعضی ‌می‌گویند اصلاح اصلاحات و نوسازی اصلاحات. این‌ها تعابیری هستند که به کار می‌برند. اما در اصلاحات چند اصل وجود دارد. ما با بقای نظام موجود مشکلی نداریم اما معتقدیم بایداصلاح شود. چه طور اصلاح شود؟ در ساختار رویکرد و عملکردها و اشخاص آن باید اصلاح صورت گیرد. سطحی از اصلاحات مد نظر ما است که از دوم خرداد 76 اصلاح در رویکردها بود؛ اینکه با کمترین هزینه، بیشترین دستاوردها را داشته باشیم. اما اصلاح در ساختار خیلی پرهزینه است و معلوم نیست شدنی باشد. اصلاح در افراد را نیز از سال 92 تجربه کردیم. ما به بهبودخواهی عدول کردیم، اما تجربه کردیم و دیدیم جواب نداده است. باید الان اصلاح در رویکردها را با توجه به شرایط موجود، تبیین کنیم.

شکوری راد در پاسخ به سوال خبرنگار امتداد، در خصوص دادگاه خود در ارتباط با بیانیه حزب اتحاد ملت در خصوص وقایع آبان 98بیان کرد: پس از حوادث آبان 98 ، گروهی بیانیه‌ای موسوم به 77 نفر دادند که من امضا کننده آن نبودم. چرا که دبیر کل حزب هستم و اساسا بیانیه‌های جمعی غیر حزبی را امضا نمی‌کنم.

حزب اتحاد یک هفته بعد بیانیه‌ای صادر کرد در تحلیل اتفاقات 98. وقتی بیانیه در حال ارسال بود دوستان اطلاعات سپاه متوجه شدند و گفتند جلوی انتشار بیانیه را بگیرید. اما چون بیانیه منتشر شده بود جایی برای بازنگری وجود نداشت؛ ضمن اینکه اگر به دست رسانه هم نمی‌رسید هم دلیلی برای جلو گیری از آن نبود.

پس از آن ظاهرا گزارشی که در این خصوص به دادستانی داده شده و تشکیل پرونده برای من به عنوان دبیرکل حزب دادندحالا چرا پرونده ما را با آن 77 نفر یکی کردند دلیلش روشن نیست و توضیحی هم در این زمینه داده نشده. اما مراحل بازپرسی و تشکیل دادگاه رسیدگی به صورت مشترک با امضا کنندگان بیانیه موسوم به 77 پیش می رود. سومین جلسه دادگاه هفته ی پیش بود و من دفاع کردم و وکلا هم دفاع حقوقی انجام دادند.

تلقی ما این است که به بیانیه حزب باید مطابق با ساز و کار رسیدگی به مسائل مربوط به احزاب رسیدگی شود نه اشخاص. همان طور که وکیل گفت انتظار این است که دادگاه با حضور هیات منصفه ذیل جرم سیاسی برگزار شود. بیانیه مربوط به حزب است و باید در چاچوب تخلفات حزبی با آن برخورد شود. حالا وکیل این ایراد را گرفته و دادگاه هنوز اعلام نظر نکرده است. مهلتی برای آخرین دفاع داریم و این هفته اخرین دفاع انجام می‌شود.

البته مشکل جدیدی پیش آمده. اینکه که روند صدور حکم تاخیر دارد. پرونده ‌ای آقای مهدی محمودیان داشت که آن پرونده را هم به این پرونده الحاق کردند که همه این‌ها می‌تواند روند صدور حکم را طولانی کند

شکوری راد در پاسخ به سوال خبرنگار برنا در خصوص میزان حمله‌ها به رییس جمهورگفت: ساختار سیاسی در کشور ما سیال و قوام نیافته است. مجلسی تشکیل شده که اصلا معلوم نیست چه می‌خواهد بکند. با آتش تند علیه دولت شروع کردند و با یک تذکر کل مساله کنار گذشته شد.

بسیاری از این‌ها پشتوانه حزبی ندارند و اگر هم دارند مجموعه‌هایی هستند که به جای انجام وظایف نمایندگی، به دنبال چالش با دولت هستند. در واقع این‌ها به کلیات نظام آسیب می‌رسانند. چوب لای چرخ گذاشتن و دولت را پنچر کردن در چارچوب کنش نمایندگی مجلس نمی‌گنجد. اما این رفتارها می‌بینیم و این باعث می‌شود دولت دست به عصا شود و هزینه‌اش را مردم می‌دهند.

در کشور ما ساختار سیاسی نظام‌ مند نیست که بر اساس آن بر اساس منافع ملی عمل بکنند. اختلاف نظرها هم در آن چارچوب نیست. کما اینکه در آبان 98 بعد از افزایش قیمت بنزین و شروع اعتراضات مردمی، مخالفان دولت به این فکر افتادند که از این اعتراضات برای اسقاط دولت مستقر استفاده کنند، که سخنرانی روز یک شنبه رهبری از آن جلو گیری کرد. کسانی بودند که فکر کردند از این موضوع که اعتراضات مردمی فراگیر شده استفاده شود تا دولت را ساقط کنند.

این مشکل در کشور ما به صورت جدی وجود دارد. یعنی نماینده مجلس فکر نمی‌کند نماینده مردم است و باید به داد آن‌ها برسد. فکر می‌کند دولت را کله کند، و تمام توان نظام صرف این می‌شود.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.