سنگر خالی بهارستان در مقابل بازار خودرو

طرح‌های پارلمان برای ساماندهی بازار خودرو در گفتگو با برخی اعضای مجلس بررسی شد

بازار خودرو و سرسام قیمت‌ها که چند روزی بود آرام گرفته بود، دوباره با افزایش بها، متلاطم شده است. در این میان اگرچه دولت و مقامات صمت در پی تمیهداتی برای ساماندهی بازار هستند اما بهارستان‌نشینان نیز آستین بالا زده و با چند طرح به سراغ مدیریت بازار رفتند. در این میان، دو عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفتگو اختصاص با فراز از دلایل آشفتگی بازار و راهکارهای برون رفت از این وضعیت گفته‌اند.

آشفته بازار خودرو

هفته گذشته و با خبر افزایش بهای پراید به بیش ۱۰۰ میلیون بود که اخبار بازار خودرو بار دیگر داغ شد. با این حال اگرچه چند روزی با کاهش قیمت‌ها، بازار آرام گرفت اما از دیروز بار دیگر افزایش قیمت‌ها، موجب سردرگمی شده است.

بر اساس تازه‌ترین گزارش‌ ها برخی از فعالان بازار می‌گویند بازار خودرو قفل شده است فعلا در این محدوده قیمتی خرید و فروش صورت نمی‌گیرد با این حال دیروز قیمت پراید ۱۱۱ به رقم ۱۱۰ میلیون تومان رسید. در حالی که بسیاری از مسئولان بازار و فعالان پیش بینی می‌کردند قیمت‌ها روندی کاهشی را تجربه کند اما بررسی‌ها حکایت از آن دارد که میزان کاهش قیمت برای مشتریان چندان راضی کننده نیست. دیروز در بازار هر دستگاه پراید ۱۱۱ به قیمت ۱۱۰ میلیون تومان فایل شد. نرخ فروش پراید ۱۳۱ نیز بین ۹۲ تا ۹۷ میلیون تومان اعلام شد و بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت پراید ۱۳۲ نیز در محدوده ۹۸ میلیون تومان است اما برخی فروشندگان قیمت این خودرو را برابر با صد میلیون تومان نیز اعلام می‌کنند. بر این اساس قیمت هر دستگاه تیبا نیز بین ۱۰۷ تا ۱۱۰ میلیون تومان گزارش شده است. قیمت فروش سمند ال ایکس نیز ۱۶۰ تا ۱۶۵ میلیون تومان و قیمت هایما اس۷ ایران‌خودرو ۶۲۰ میلیون تومان اعلام شد. در این میان تفاوت قیمتی در فایل‌های اعلامی بسیار بالاست. در حالی که برخی از اعضای اتحادیه نمایشگاه‌داران قیمت پراید۱۱۱ را برابر با ۱۱۰ میلیون تومان گزارش می‌کنند قیمت اعلامی در برخی فایل ها حتی به ۱۱۳ میلیون تومان نیز می‌رسد. این فاصله قیمتی اما برای خودروهای گران‌قیمت و مونتاژی و وارداتی بسیار بیشتر است و در برخی موارد حتی این فاصله قیمتی در سایت‌ها به بیش از هشتاد میلیون تومان می‌رسد. بهای پژو ۴۰۵ در آگهی های اعلامی ۱۷۴ میلیون تومان و بای پژو پارس ۱۸۷ میلیون تومان گزارش شد.

برخی می‌گویند بازار خودرو قفل شده است فعلا در این محدوده قیمتی خرید و فروش صورت نمی‌گیرد. اما رشد قیمت‌ها در این بازار به سرعت بازارهای موازی نظیر سکه و طلا ارز را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

واکنش مجلس

در این وضعیت اما به نظر می رسد که حتی اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز دورنمای کاملی از آن چه پیش روی خودرو است ندارند. «علی جدی»، در گفت و گو با «فراز» دلیل افزایش قیمت خودرو را این‌طور بیان کرد: «این اتفاق 4 علت دارد یکی به دلیل افزایش قیمت ارز، دوم به خاطر ریزش بورس و حرکت نقدینگی به سمت دیگر، سومین مورد به خاطر کم لطفی‌ای است که سایپا و ایران خودرو در توزیع قطره چکانی خودرو و آوردن فشار به بازار برای افزایش قیمت داشتند و علت چهارم اینکه وزارتخانه  مربوطه 4 ماه است که وزیر ندارد و رییس جمهور در این قضیه مقصر اصلی است که وزیر معرفی نکرده است.»
او در پاسخ به سوال «فراز» مبنی بر برخورد قانونی با شرکت‌های خودروسازی گفت: «ما در حال پیگیری هستیم. جایگاه مجلس جایگاه نظارتی است و شکل اجرای قانونی آن طول می‌کشد.»

اما «فرهاد طهماسبی»، دیگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز از دعوت رییس مجلس و رییس کمیسیون مزبور از مسوولین وزارت صمت و شرکت‌های خودروسازی به مجلس برای گرفتن گزارش از آنان خبر داد. در ادامه و برای ایجاد شفافیت میان مردم و مسوولین از نمایندگان ، این دو نماینده مجلس درباره خودروی شخصیشان توضیح دادند.
«علی جدی» در پاسخ به این پرسش گفت که پژو پارس دارد و افزود: «من خودروی داخلی سوار میشوم و هیچ وقت خودروی خارجی سوار نشدم.» و «فرهاد طهماسبی» نیز پاسخ داد که صاحب خودروی پژو 206 است.

این سخنان نمابندگان محلس در حالی بیان می شود که مدیرکل صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) ضمن اعلام این که در حال حاضر حدود ۸۰ درصد خودروهای تحویلی توسط خودروسازان مربوط به تعهدات معوق این شرکت‌هاست، خاطرنشان کرد که به همین دلیل خودروسازان نمی‌توانند پاسخگوی تعهدات جدید ایجادی باشند.

«سهیل معمارباشی» در رابطه با علت افزایش قیمت خودروها در بازار به ایسنا گفته است که: «اتفاقاتی که در بازار خودرو می‌افتد تابعی از شرایط عرضه خودرو نیست و از شرایط فعلی اقتصاد کلان کشور پیروی می‌کند؛ بنابراین بخش عظیمی از افزایش قیمت‌ها به حوزه بانک مرکزی و تامین نقدینگی و بخش دیگری به تعهدات معوق خودروسازان برمی‌گردد.» او با بیان اینکه تولید خودرو در سال جاری در مقایسه با سال گذشته، افزایش ۲۰ درصدی و عرضه آن نیز افزایش حدود پنج درصدی داشته است، گفت: «۱۵ درصد مابقی مربوط به تولید ناقص خودروسازان بوده است. خودروسازان به دلیل کاهش تولید طی سال گذشته، نتوانسته‌اند تعهدات قبلی خود را پاسخ دهند؛ بنابراین بخش زیادی از تحویل‌های روز مربوط به تعهدات قبلی است و تقاضاهای جدید را پوشش نمی‌دهد.» معمارباشی تاکید کرد: «خودروسازان طرح‌های توسعه‌ای را متوقف نکرده و ملزم به عرضه خودروی ارزان قیمت با موتور کم‌مصرف هستند که هردو خودروساز بزرگ کشور در حال پیگیری آن هستند و تا پایان امسال نمونه این خودروها به بازار عرضه خواهند شد.» او همچنین در رابطه با آینده بازار خودرو گفت: «در بازار آزاد نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی داشت؛ چرا که بازار تحت تاثیر عوامل متعددی قرار دارد. در حوزه تولید و عرضه به طور قطع افزایش خواهیم داشت که امید است با افزیش تولید و به‌تبع آن عرضه، قیمت‌ها کاهش یابد. ضمن اینکه با وجود شرایط کرونا، در کل دنیا تولید خودرو کاهش یافته اما تولید خودرو در ایران ۲۰ درصد رشد نیز داشته است.»

گام‌های مجلس برای ساماندهی بازار

این اظهارات اما در حالی است که این کمیسیون، طرح‌هایی را نیز برای مدیریت این بازار در دست دارد. پیش‌تر، ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه باید سازوکاری باشد که خودرو به دست مصرف‌کننده واقعی برسد، گفت: «طرح تحول در صنعت و بازار خودرو دست واسطه را قطع خواهد کرد و قیمت را تعدیل می‌کند.» طرح تحول در صنعت و بازار خودرو که توسط جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با محوریت روح الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تهیه شده است، در ۲۱ شهریورماه در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد. او در گفت‌وگو با برنامه «دوباره صبح» رادیو اقتصاد درباره جزئیات این طرح گفت: «اولین مساله‌ای که کمیسیون صنایع مجلس روی آن دست گذاشته است و حتی قبل از شروع به کار مجلس جلساتی درباره آن برگزار شد، بحث خودرو است. طرحی را تهیه کرده‌ایم که نزدیک به ۲۰ ماده دارد و سعی ما بر این است که هم بحث توزیع و هم قیمت‌گذاری و کیفیت خودرو را با هم سنجیده و مشکلات را تا حد زیادی مرتفع کنیم.» او ادامه داد: «برای نگارش این طرح نظرات خودروسازان، منتقدان و نخبگان را به‌صورت کارشناسی دریافت کرده‌ایم و امیدواریم قیمت خودرو را تا حد خوبی اصلاح کنیم.»  عضو مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه وضعیت فعلی بازار خودرو به‌خاطر مشکل در روش عرضه است، اظهار کرد: «باید سازوکاری باشد که خودرو به دست مصرف‌کننده واقعی برسد، ما در کمیسیون صنایع این مورد را در نظر گرفته‌ایم و طرح پیش‌رو دست واسطه را قطع خواهد کرد و قیمت را تعدیل می‌کند.»

همچنین دیگر عضو هیات‌رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز با بیان این که قرار نیست طرح ساماندهی بازار خودرو (مصوب مجلس دهم) مسکوت بماند گفت که احتمالا این طرح با طرح نمایندگان مجلس یازدهم برای ساماندهی وضعیت خودرو ادغام خواهد شد. مصطفی رضاحسینی قطب‌آبادی اظهار کرده است که : «طرح ساماندهی بازار خودرو که در مجلس دهم به تصویب رسیده بود پس از ایراد شورای نگهبان به مجلس یازدهم آمده و خبرهایی منتشر شده بود که قرار است این طرح مسکوت گذاشته شود، اما چنین بحثی مطرح نیست؛ بلکه دوستان متخصص ما در حوزه بازار خودرو با توجه به اتفاقاتی که از چند ماه قبل در حوزه خودرو رخ داده طرحی را در این زمینه تهیه کردند که در حال تدوین آن هستند.» او ادامه داد: «قرار است طراحان طرح جدید با طراحان طرح مجلس دهم نشستی بگذارند و در این زمینه همفکری کنند تا ما دو قانون در دو مقطع تصویب نکنیم. علاوه‌بر این طرح مجلس دهم که از سوی شورای  نگهبان اعاده شده به قوت خود باقی است اما می‌توانیم آن را مدتی نگه داریم که با طرح جدید تلفیق شود تا نهایتا آنچه که به صلاح کشور، مردم و حوزه صنعت است را به عنوان خروجی این مصوبات شاهد باشیم.» این عضو هیات‌رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «ما در کشور قانون کم نداریم بلکه مشکل ما عدم اجرای صحیح قانون است. تلاش ما این است که در این زمینه کار کارشناسی انجام دهیم شاید به نوعی بتوانیم این دو طرح را با یکدیگر ادغام کنیم؛ چراکه نمی‌خواهیم صرفا قانون تصویب کنیم.»

حالا باید دید در این میان، اثر مداخله‌های تقنینی و نظارتی مجلس، می‌تواند اثری بر بازار ملتهب خودرو بر جای بگذارد یا خیر؟

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.