محدویت تردد لنج‌بران باعث افزایش قاچاق می‌شود/30 درصد آبادانی‌ها بیکار و لنج‌ها غرق خواهند شد

ته‌لنجی یکی از راه‌هایی است که مرزنشینان دریایی می‌توانند از این طریق اجناس خارجی را در راه بازگشت از مقصد با خود به همراه بیاورند، بدون آنکه بخواهند مالیاتی پرداخت کنند. باتوجه به وضعیت مرزنشینان ایران که همواره در شرایط نامناسب اقتصادی قرار دارند ته‌لنجی که به ملوانان اختصاص دارد یکی از منابع ثابت برای کسب درآمد محسوب می‌شود و در بسیاری از مواقع چون محصولات داخلی متقاضی خارجی ندارد و یا به دلایل مختلفی که باعث می‌شود اجناس داخلی برای صادرات در دست نباشد، ملوانان لنج‌های خود را بدون بار به آب می‌اندازند به امید اینکه بتوانند از طریق ته‌لنجی مصولات خارجی را وارد ایران کنند و به قیمت مناسب بفروشند. هرچه مقدار و دفعات رفت و آمد لنج‌ها به کشورهای حوزه خلیج فارس در دولت احمدی‌نژاد رونق گرفت در دوران دولت روحانی افول کرد. این افول هنگامی آغاز شد که از سال 97 برای تردد لنج‌ها به کشورهای حوزه خلیج فارس، در قالب مبارزه با قاچاق کالا و سوخت محدودیت ایجاد کردند و به تعاونی‌‌های لنج‌بران اعلام کردند که تنها اجازه دارند در طول سال 6 بار می‌توانند ته‌لنجی با خود وارد کشور کنند. پس از آن بود لنج‌بران شروع به اعتراض کردند که در نهایت صدایشان به جایی نرسید و حالا در آخرین ماه‌های دولت روحانی به لنج‌بران اعلام کردند که در طول سال تنها می‌توانند 3 بار محصولات ته‌لنجی خود را وارد بندرهای کشور بکنند. مسعود حیاوی، مدیرعامل تعاونی لنج‌بران آبادان معتقد است این تصمیم دولت تنها به افزایش بیکاری در شهرهای بندری مانند آبادان ختم می‌شود. در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار ما را با این لنج‌بر می‌خوانید.

مسعود حیاوی، مدیرعامل تعاونی لنج‌بران آبادان با اشاره به تصمیم دولت در خصوص کاهش تعداد واردات محصولات لنج‌بری به خبرنگار فراز می‌گوید: «حدود 30 درصد از شهروندان آبادانی از راه واردات محصولات ته‌لنجی کسب درآمد می‌کنند و در طول سال‌های اخیر با توجه به کاهش چشمگیر صادرات از ایران و همچنین عدم سرمایه‌گذاری در صنف لنج‌بران باید منتظر افزایش بیکاری در شهرهای بندری مانند آبادان باشیم.»

او در همین خصوص ادامه می‌‎دهد: «مسوولان دولتی و استانی بدون کارشناسی تصمیماتی برای کاهش تردد لنج‌ها می‌گیرند آن هم با این شعار که می‌خواهند مقابل قاچاق سوخت و کالا را بگیرند ولی دقیقا در مسیر عکس حرکت می‌کنند آن هم به این دلیل که هرچه تردد قانونی و حمایت‌ها از اقشار ضعیف کمتر می‌شود کارگران بیکار شده بیشتر به سمت قاچاق کالا و سوخت و از همه مهمتر مهاجرت‌شان می‌شود و یا اینکه بر روی چرخ دستی به فلافل فروشی مشغول می‌شوند.»

مدیرعامل تعاونی لنج‌بران آبادان در همین رابطه ادامه می‌دهد: «با شرایطی که از سال 97 آغاز شد و سهیمه و تعداد تردد لنج‌ها را کاهش دادند شاهد ریزش چشم‌گیر لنج‌ها هستیم زیرا این کار دیگر درآمدی برای آنها نداشته است و حالا می‎بینیم کسی که در سال‌های گذشته به‌عنوان ناخدای یک لنج می‌‏‎شناختیم برای کسب درآمد مجبور است لنج خود را غرق کند و به دستفروشی بپردازد.»

حیاوی در پاسخ به این سوال آیا در این خصوص با مسوولان استانی رایزنی شده است، اضافه می‌کند: «از هر راهی که می‌توانستیم اعتراض خود را به این تصمیم دولت اعلام کردیم حتی شخصا نامه‌ای را به مشاور رییس جمهور داده‌ام ولی دولت هم مانند مسوولان استانی هیچ جوابی به ما نداده است. وضعیت اقتصادی شهر آبادان بسیار وخیم است ولی در مقابل هیچ‌کس راه حلی را جلو پای ما نمی‌گذارد تا بتوانیم از این وضعیت خارج شویم.»

او در پایان می‌گوید: «در حال حاضر همه لنج‌ها در بنادر استان خوزستان پهلو گرفته‌اند زیرا نه محصولی برای صادرات وجود دارد و نه سهمیه‌ای که بابت سوخت به ما می‌دهند کفاف سفر را می‌دهد و نه می‌توانیم محصولات ته‌لنجی وارد کنیم. سرنوشتی مانند دیگر همکاران در انتظار ما است و به زودی باید باقی لنج‌ها را هم غرق کنیم و به سمت شغل‌های کاذب برویم.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.