بانک ملی ایران چگونه در مسابقه دیجیتالی شدن در کشور، اول شد؟

از چندین سال قبل کارشناسان اقتصادی دنیا هشدار داده‌اند که تبدیل شدن به «بانک دیجیتال» برای موفقیت آینده بانک‌های ضرورتی اجتناب ناپذیر است. در حالی که روند دیجیتال شدن بانک‌ها کج دار و مریز پیش می‌رفت، شیوع ویروس کرونا نیاز به استقرار فناوری پیشرفته را به نیازی ضروری و حتی ضربتی تبدیل کرد. بر اساس داده‌های بین‌المللی، میزان مراجعه به بانک‌ها به صورت حضوری در ماه‌های اول شیوع کرونا ناگهان ۳۰ درصد کاهش یافت و این روند کاهشی حتی با رشد بیشتری ادامه یافت.

در این میان، بانک‌های معتبر دنیا با استفاده از زیرساخت‌های خود بلافاصله به ارائه خدمات دیجیتالی روی آوردند. اما اکثر بانک‌های دنیا به دلایل مختلف مانند بودجه، فرهنگ، نبود مهارت و غیره فقط به صورت آزمایشی به این سمت رفتند. با این حال، سرعت تغییر در اجرای فناوری خدمات مالی دیگر آهسته نبود. تا جایی که بانک‌ها بیشتر شبیه یک شرکت فناوری می‌شدند تا یک موسسه مالی سنتی.

در واقع، بحران کرونا به نقطه عطفی برای صنعت بانک‌داری تبدیل شد. زیرا مشتری‌ها خواهان دریافت خدماتی گسترده‌تر به شکل آنلاین هستند و به حضور در شعبه اشتیاقی ندارند.

در ایران نیز این مسیر با سرعت بالایی در حال طی شدن است اما قطعا میزان توفیق بانک‌ها در این راه با یکدیگر تفاوت‌های فاحشی دارد. در بین بانک‌های ایرانی، بانک ملی ایران جلوتر از سایرین در مسیر دیجیتالی شدن گام برداشته. دلیل این موضوع را شاید بتوان در زیرساخت‌های این بانک یافت. بانک ملی ایران در سال‌های اخیر چهار نمایشگاه موسوم به ملی شو برگزار کرده بود که در هر یک از آنها محصولات نوینی از بانکداری دیجیتال را معرفی می‌کرد؛ محصولاتی که غالبا برای اولین بار در ایران مورد استفاده قرار می گرفتند.

بام، بله، نشان بانک، نشان پرداخت، شصت، زرنشان ،ایوا ،بانک آفیسر، سککوک، ملی فاند، باجه آنلاین، دستگاه های خودگردان، BTM، VTM، Cashless و … و نیز شعب ملی پلاس بخشی از محصولات بانک ملی ایران در حوزه بانکداری دیجیتال به شمار می روند.

اخیرا توفیق بانک ملی ایران در مسیر دیجیتالی شدن مورد تایید وزارت اقتصاد نیز قرار گرفته و این بانک رتبه برتر درارزیابی تحول و استقرار بانکداری دیجیتال را به خود اختصاص داده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز به همین دلیل با اهدای لوحی به مدیرعامل بانک ملی ایران، اعلام کرد که این بانک طی سال 1399 در همگامی با تحول دیجیتال و تهیه نقشه راه استقرار بانکداری دیجیتال، توانسته است با استفاده از قابلیت های نیروی انسانی و ظرفیت های فناورانه، رتبه برتر را در ارزیابی های این وزارتخانه میان بانک های دولتی و خصوصی شده کسب کند.

در این لوح که طی جلسه شورای مدیران وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان های تابعه توسط فرهاد دژپسند به محمد رضا حسین زاده اعطا شد، آمده است: بانک ها در اقتصاد هوشمند نقش موثر و ویژه ای در هموارسازی مسیر رشد و توسعه اقتصادی دارند، به گونه ای که با گذار از دیدگاه «محصول گرا» به «مشتری گرا و خدمت محور» و ایجاد تحول و نوآوری در لایه های مختلف کسب و کار می توانند تامین کننده نیازها و انتظارات فعالان اقتصادی و مشتریان از طریق بهبود تجربه مشتری باشند.

وزیر اقتصاد تاکید کرده است که این فرایند مستلزم تطبیق باور، رفتار، منابع و ساختارها با نیازهای متغیر و متفاوت کسب و کارها و مشتریان از یک طرف و بهبود مستمر در فرایندها با بهره گیری از سایر بازیگران اکوسیستم جدید است که خود منجر به ایجاد بانک چابک تر با بهره وری بالاتر و هزینه عملیاتی کمتر خواهد شد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.