شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ 27 April 2024
چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۲
کد خبر: ۷۱۰۳۶
نگاهی به ثروت و سهام برادران محمدی، بنیان‌گذاران دیجی‌کالا

سهام‌داران اصلی دیجی‌کالا چه شرکت‌هایی هستند؟

چند روزی از بازداشت مدیرعامل دیجی کالا و چالش‌های اخیر این شرکت می‌گذرد. در این روز‌ها نام مسعود طباطبایی به عنوان مدیرعامل بسیار شنیده شد.
امیرمحمد حسینی
نویسنده
امیرمحمد حسینی

طباطبایی اما هرچند سابقه مدیریت در شرکت‌های مطرحی، چون دیجی‌کالا و علی‌بابا و اسنپ اکسپرس را دارد، اما جزء سهام‌داران دیجی‌کالا نیست. این در حالی است که در روز‌های اخیر بسیاری به اشتباه تصور کردند که طباطبایی به عنوان مدیرعامل از جمله صاحبان دیجی‌کالاست. اما صاحبان و سهام‌داران اصلی دیجی‌کالا چه شرکت‌هایی هستند؟ نقش برادران محمدی به عنوان بنیان‌گذاران دیجی‌کالا در ساختار امروز سهام آن چیست؟

شرکت سرآوا؛ مهره کلیدی در رشد دیجی‌کالا

دیجی کالا در سال ۸۵ با عنوان یک شرکت با محصولات محدود الکترونیکی به شکل فروش آنلاین کار خود را آغاز کرد. تا سال ۱۳۹۱ دیجی کالا دست‌کم به شکل رسمی هیچ سرمایه خارجی جذب نکرد، اما توانست سهام خود را رشد دهد. تا اینجا حمید و سعید محمدی بنیان‌گذاران و تنها صاحب دیجی کالا بودند. در سال ‍۱۳۹۱، اما توافق با شرکت سرآوا پارس انجام شد و این شرکت با سرمایه‌گذاری در دیجی کالا صاحب بخشی از سهام آن شد. اما شرکت سرآوا پارس که امروز ۲۵ درصد سهام دیجی کالا را در اختیار دارد، چه شرکتی است؟

شرکت سرآوا پارس یک شرکت سرمایه‌گذاری و کارآفرینی است که سعید رحمانی آن را در سال ۱۳۹۱ تاسیس کرد و دقیقا در همان سال در دیجی کالا سرمایه‌گذاری کرد. تا پیش از این سال رحمانی برای بیش از سه دهه به خارج از ایران مهاجرت کرده بود. ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ سایت اتاق بازرگانی تهران این گونه او را معرفی کرده است: «سید سعید رحمانی خضری، مدیرعامل و بنیان‌گذار صندوق و شرکت سرمایه‌گذاری سرآوا است. شرکتی که کار خود را با چند نفر در سال ۱۳۹۱ شروع کرد و اکنون مهمترین وی سی کشور در حوزه استارت‌آپ‌ها محسوب می‌شود که یکی از سرمایه‌گذاران مرکز بزرگ رشد استارت‌آپ‌ها در کشور به نام کارخانه نوآوری آزادی با همکاری پارک فناوری پردیس و ذینفعان متعدد دیگر است. کارخانه‌ای که دو سال است فاز اولیه آن هم افتتاح شده و به محلی برای استقرار استارت‌آپ‌های نوپا و بذری بدل شده و از آن‌ها حمایت می‌کند.»

با این حال رحمانی در سال ۹۸ بار دیگر ایران را ترک کرد. مشخص نیست که رحمانی دوباره به ایران بازگشته یا نه از اسفند ۱۴۰۱ اخباری مبنی بر بازگشت او به ترکیب هیات مدیره شرکت سرآوا منتشر شد.

سهام‌دار اصلی؛ یک شرکت خارجی!

۳۲.۶۷ درصد دیگر از سهام دیجی کالا متعلق به شرکتی هلندی است. این شرکت «اینترنشنال اینترنت اینوستمنت کوپریتیو» نام دارد. گفته می‌شود که این یک شرکت تعاونی سرمایه‌گذاری و متشکل از چند شرکت سرمایه‌گذار اروپایی است که در سال ۲۰۱۵ آغاز به کار کرده است. سرمایه‌گذاری این شرکت در دیجی‌کالا در سال ۱۳۹۵ یعنی پس از توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌های ایران رخ داده است. سرمایه‌گذاری که طبق اعلام دیجی‌کالا ۱۰۰ میلیون دلار بوده است. همچنین دیجی‌کالا در سایت خود اعلام کرده که مدیران و کارکنان کلیدی این شرکت ۳.۷ درصد از سهام کلی را در قالب برنامه سهام تشویقی (به‌طور مستقیم و غیر مستقیم) در اختیار دارند. ۶.۸۷ درصد از سهام دیجی‌کالا هم به سهام‌داران خرد دیگری تعلق دارد که نامی از آن‌ها برده نشده است.

سهام و ثروت برادران محمدی چقدر است؟

برادران محمدی طبق اعلام رسمی شرکت ۳۳.۱۲ درصد سهام دیجی‌کالا را دارند. گفته می‌شود که آن‌ها ابتدا این شرکت را با سرمایه ۲۰ میلیونی و پنج کارمند راه‌اندازی کردند. در سال ۹۳، اما مجلسه اکونومیست ارزش دیجی کالا را ۱۵۰ میلیون دلار برآورد کرد. سه سال بعد نیز برادران محمدی برآورد کردند که در چشم‌اندازی سه ساله ارزش دیجی‌کالا به بیش از ۱ میلیارد دلار خواهد رسید. با توجه به اینکه امروز تعداد کارمندان این شرکت به بیش از ۸ هزار نفر رسیده به نظر می‌رسد که ارزش شرکت نیز با رشد فزاینده در دوران همه‌گیری کرونا به بیش از یک میلیارد دلار رسیده است. البته که برادران محمدی فقط صاحب ۳۳ درصد از این ارزش هستند.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!