شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ 27 July 2024
سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۴
کد خبر: ۷۱۰۳۱

هک سایت‌های مجلس؛ کاربران شبکه‌های اجتماعی چه می‌گویند؟

در اطلاعیه مجلس آمده که برخی از اسناد منتشرشده دستکاری شده و غیرقابل استناد است. این در حالی است که خبر هک سایت‌های مرتبط با مجلس، بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشته و بسیاری از کاربران به آن واکنش نشان دادند.
امیرمحمد حسینی
نویسنده
امیرمحمد حسینی

سامانه‌ها و سایت‌های مرتبط با مجلس هک شد. هکی که ۶۰۰ سرور را مورد حمله قرار داده و طبق ادعای هکرها توانسته همه آن‌ها را تحت کنترل درآورد. تصاویری که از دقایق پس از هک خبرگزاری «خانه ملت»، سایت «پارلمان» و دیگر سایت‌های مرتبط با مجلس نشان می‌دهد که عکس‌هایی از سران سازمان تروریستی «مجاهدین خلق» در صفحه نخست به نمایش درآمده است. گروه هکری موسوم به «قیام تا سرنگونی» مسئولیت این حمله سایبری را به عهده گرفته و در کانال تلگرامی خود اسناد مختلفی را منتشر کرده است. اسنادی که از پاسپورت محمدباقر قالیباف رییس مجلس تا اطلاعات مرتبط با حقوق‌های نمایندگان و نامه‌های محرمانه را در برمی‌گیرد. البته که صحت این اطلاعات و نامه‌ها هنوز مشخص نیست اما روابط عمومی مجلس در اطلاعیه‌ای حملات سایبری و هک را تایید کرده است.


نفوذ یا هک؛ مسئله این نیست!


در اطلاعیه مجلس آمده که برخی از اسناد منتشرشده دستکاری شده و غیرقابل استناد است. این در حالی است که خبر هک سایت‌های مرتبط با مجلس بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشته و بسیاری از کاربران به آن واکنش نشان دادند. البته در این میان کاربران منتسب به جریان اصول‌گرا و جبهه پایداری موجی با استفاده از این اسناد موجی انتقادی علیه مجلس راه انداخته‌اند.
مثل همیشه اما نخستین پرسش درباره چرایی و چگونگی این هک است. برخی حمله سایبری و برخی دیگر احتمال نفوذ راه مطرح کردند. پوریا آسترکی کارشناس آی‌تی در این زمینه نوشته که «با توجه به اسناد متتشرشده از سرورهای مجلس، به نظر می‌رسد هک مدت‌ها پیش اتفاق افتاده است و دی‌فیس کردن سایت آخرین اقدام هکرها است و تا امروز تیم امنیت مجلس از وقوع هک خبردار نشده بود.» ادعای آسترکی در صورت صحت نشان می‌دهد که تا چه اندازه امنیت سایبر در سایت‌های مرتبط با مجلس ضعیف بوده است. اما عباس عبدی فعال سیاسی اصلاح‌طلب در واکنش به این اتفاق به زاویه دیگری از ماجرا توجه داشته است. او نوشته که «در ماجرای هک سامانه‌ها یا سایت‌های مجلس، بیش از نفوذ، باید به رقابت درون جناحی و راهبرد خالص‌سازی توجه داشت.» نکته‌ای که واکنش‌های کاربران منتسب به جریان اصول‌گرا آن را بیش از پیش برجسته می‌کند.


به طور مثال وحید اشتری در این زمینه نوشته: «تقریبا کل مطالبی که تا الان منافقین از هک مجلس منتشر کرده‌اند را یک نگاه کلی انداختم. هیچ دیتای درخور و ارزشمندی ندارد. عمده‌ای اطلاعات دم‌دستی از حقوق و مزایا و تسهیلات نمایندگان است که در اغلب کشورها در دسترس عموم است و در ایران ما آرزو و وعده انتخاباتی است.» یک کاربر دیگر به نام «عیار» نیز در اظهارنظری شبیه اشتری نوشته که «...جالبه که بخش بزرگی از این اطلاعات دقیقا همون مواردیه که مجلس می‌تونست این سال‌ها پیشاپیش خودش رو شفاف کنه و نکرد!».


استناد به اسناد هک شده با وجود تکذیب مجلس!


اما ادعای دستکاری در اسناد مورد توجه همه کاربران نیز قرار نگرفته است. اکانت منتسب به علی‌اکبر رائفی‌پور منبری و سخنران اصول‌گرا نیز با انتشار عکسی از یکی از سندهای منتشرشده نوشته: «به ۲۳۸ نفر توی مجلس نفری ۸ میلیارد تومن وام دادن. معلومه هرکی بگه شفافیت بهشن می‌گن فرقه و ضدولایت فقیه. کاش لااقل تعداد وام گیرنده‌ها هم به ریال بود. جلیل حق داشت مسخرش میومد ما گیر دادیم به ۶۰۰ میلیون تومن. اینا رقماشون خیلی بالاس.» کاربر دیگر منتسب به این جریان نیز با استفاده از این اسناد به مجلس انتقاد کرده و نوشته: «یه گروه هکری تمامی اطلاعات و مشخصات مجلس رو منتشر کرده از جمله لیست حقوق ۲۲۶ نفر از نماینده؛ مجلس گفته برخی اعداد دستکاری‌شدن اما همه رو تکذیب نکرده! نکته مهمش هم این حجم از تسهیلات و هدایا و کمک‌هزینه و چیزای دیگه‌ست که بجز حقوق و مزایاست!!». این کاربر نیز ادامه با همان موضعی که دیگر کابران اصول‌گرا در پیش گرفتند ادامه داده که «خاک بر سر شما و خاک بر سر ما که تو کره جنوبی حتی کیفی که زن رییس‌جمهور هدیه گرفته رو هم همه شفاف می‌بینن اما باید حقوق و وام و هدیه شما هم با هک و افشاگری ببینیم!!».


به نظر می‌رسد که هک سایت‌های مرتبط با مجلس دست‌کم مورد استقبال طیفی از کاربران اصو‌ل‌گرا قرار گرفته و موجی از انتقادها را با محور شفافیت علیه مجلس راه انداخته است. در آستانه انتخابات مجلس دوازدهم رقابت‌های درون جناحی بیش از پیش در چنین بزنگاه‌هایی برجسته و پررنگ شده است. رقابت‌هایی که به نظر می‌رسد تا انتخابات ادامه خواهد داشت. 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

علی لاریجانی در یک قدمی دبیری شورای عالی امنیت ملی

آقای کیانیان! بگذاریم پزشکیان خودش باشد!

جایی برای پیرمردها هست؟!

بابک زنجانی؛ از بسیجی اقتصادی تا همیار طلبکار!

علی اکبر صالحی بیشترین شانس را دارد؛ تنها کسی که موفق به کسب مجوز مذاکره با امریکا شده

چرا روسای جمهور آمریکا ترور می‌شوند؟| چه کسانی کشته و چه کسانی جان سالم به‌در بردند؟

یزد در مسیر کابل شدن؟!

نسخه تاریخی برای درمان ایران؛ این کهن‌درخت، راهی جز اصلاحات ندارد

‏سناریوهای ۱۵ تیر

اینفوگرافیک؛ همه مخالفان پزشکیان

اینفوگرافیک؛ آن‌ها که به پزشکیان گفتند آری

پیام مهم سیدمحمد خاتمی: در انتخابات گذشته رأی ندادم و با اکثریت همصدا شدم| اینک اما فرصتی پیش آمده که امیدوارم روزنه‌ای باشد به فضایی که در آن صدای اکثریت شنیده شود| به دکتر پزشکیان رای خواهم داد

بازی زیرپوستی پورمحمدی؛ مرد مرموز مناظرات، فرشته نجات قالیباف و عامل اجماع جبهه انقلاب 

ما در زمان قاجار خیلی بدبخت بودیم؟!

پیشنهاد سردبیر
زندگی