شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ 27 April 2024
پنجشنبه ۰۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۵
کد خبر: ۷۱۰۷۷
هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!

«تو هم فهمیدی آیفون بهترین گوشی دنیاست!» احتمالا این جمله‌ای است که در هنگام خرید اولین گوشی آیفون از سمت دارندگان فعلی این تلفن همراه خواهید شنید. تجربه خرید اولین گوشی آیفون تجربه بسیار متفاوتی با سایر خریدهای گوشی همراه شما است.
یگانه شوق الشعراء
نویسنده
یگانه شوق الشعراء

شاید طبق تجربه‌های گذشته‌تان، این تصور را داشته باشید برای خرید یک گوشی آیفون، وارد مغازه می‌شوید و از فروشنده می‌خواهید گوشی همراه مورد نظر را به شما تحویل دهد؛ سپس هزینه را پرداخت کرده و به راحتی صاحب یک گوشی آیفون می‌شوید اما این گزارش به شما ثبت می‌کند که به احتمال زیاد، در اشتباهید...

 

بحث ظرفیت حافظه


بگذارید به زمانی که قصد دارید یک گوشی آیفون را برای اولین بار تهیه کنید، باز گردیم. در هنگام مراجعه به فروشندگان ابتدا قیمت‌های متفاوت برای یک مدل مشخص، شما را شگفت‌زده خواهد کرد؛ اما در ادامه متوجه می‌شوید که در تعیین قیمت یک دستگاه گوشی آیفون عوامل متعددی دخیل است. ابتدا بحث حافظه مطرح می‌شود که ظرفیت‌های مختلف آن در تعیین قیمت گوشی تاثیر فراوانی دارند. به یاد داشته باشید این انتخاب آسانی نیست، زیرا ظرفیت‌های مختلف حافظه، قیمت تلفن همراه شما را می‌تواند تا ۲۰ میلیون تومان تغییر دهد.


انتخاب پارت نامبر مورد نیاز


زمانی که گوشی مورد نظر را با ظرفیت حافظه‌ی مشخصی انتخاب کردید، فروشنده سراغ سوالی بعدی می‌رود. او از شما می‌پرسد پارت نامبر انتخابی شما چیست و اگر شما ندانید پارت نامبر‌های مختلف چه تفاوتی با یکدیگر دارند، سردرگم خواهید شد. معمولا در این نقطه فروشندگان توضیحات خود را شروع می‌کنند و از تفاوت پارت‌نامبر‌ها می‌گویند، اما بگذارید به شما بگویم که آیفون بالغ بر ۴۰ پارت نامبر دارد که تفاوت‌هایی را در کاربری شما ایجاد خواهد کرد و این تفاوت‌ها به کشور عرضه شونده آیفون وابسته هستند. در اینجا به تفاوت برخی از پارت نامبر‌های مورد استفاده در ایران می‌پردازیم:
پارت نامبر ZA (سنگاپور): این پارت نامبر در ایران محدودیت نرم‌افزاری ندارد.
پارت نامبر lla (آمریکا): در این مدل امکان استفاده از طیف پرسرعت با باند‌های n۲۶۰ و n۲۶۱ وجود دارد که امکان استفاده از این تکنولوژی فعلا تنها در کشور آمریکا میسر است.
پارت نامبر Ch (چین): در این پارت نامبر برای برقراری تماس صوتی و تماس گروهی تصویری با سایر دارندگان آیفون محدودیت وجود دارد.
در این مرحله شما با شناخت نیاز خود باید پارت‌نامبر تلفن همراه را انتخاب کنید و این انتخاب نیز در قیمت آیفون تاثیر گذار است. برای مثال بسیاری از افراد به سراغ مدل کشور چین می‌روند، زیرا قیمت پایین‌تری دارد و آن‌ها نیازی به برقراری تماس صوتی و تصویری گروهی با سایر صاحبان آیفون ندارند.


بحث رفرش، اکتیو، نات اکتیو و ریپک



حال که ظرفیت حافظه و پارت نامبر را تعیین کردید باز هم با قیمت‌های متفاوت مواجه می‌شوید و این بار وقتی با تعجب علت تفاوت قیمت‌ها را جویا می‌شوید فروشندگان به سراغ اصطلاحات جدیدی می‌روند. اصطلاحات رفرش، اکتیو، نات اکتیو و ریپک علت تفاوت‌های جدید قیمت هستند. برای مثال گوشی‌های رفرش برای تعمیرات به کارخانه بازگشته‌اند و یا گوشی‌های ریپک گوشی‌هایی هستند که وسایل جانبی و یا جعبه آن‌ها تغییر کرده‌است. همچنین مدل‌های اکتیو حداقل یک بار روشن شده و به اینترنت متصل شده اند و این در حالی است که گوشی نات اکتیو تا به حال به اینترنت متصل نشده و کاملا نو هستند. الان باید تعیین کنید که کدام از این نوع گوشی‌ها را با توجه به بودجه خود تمایل دارید انتخاب کنید.


پایان انتخاب‌های سخت


شاید جالب باشد که بدانید رنگ گوشی نیز در تعیین قیمت آن تاثیرگذار است؛ پس رنگ گوشی مورد نظر را نیز باید مطابق بودجه خود تعیین کنید. اگر تمام این مراحل را با موفقیت پشت سر گذاشتید به شما تبریک می‌گویم شما موفق شدید که تعیین کنید دقیقا چه آیفونی را می‌خواهید بخرید. در این مرحله باید جست و جو کنید تا فروشنده آیفون با قیمت‌های منصفانه را پیدا کنید. اگر فروشنده را پیدا کردید و گوشی را خریدید به دنیای آیفون‌داران خوش آمدید! اما اینجا اول مسیر است و مناسک استفاده از آیفون را باید بیاموزید.


مارپیچ اپل آیدی


اپل آیدی اولین بحثی است که قبل از خروج از مغازه، فروشنده از شما می‌خواهد تکلیف خود را با آن روشن کنید، چون اگر اپل آیدی نداشته باشید نمی‌توانید از گوشی خود استفاده کنید. در اغلب موارد فروشندگان می‌گویند باید از آن‌ها اپل آیدی را بخرید و در این موضوع نیز با قیمت‌های متفاوت مواجه می‌شوید. حتی عده‌ای به شما می‌گویند که نیازی به خرید اپل آیدی نیست و خود می‌توانید آن‌ها را بسازید. خودتان تکلیفتان را با مسئله اپل آیدی مشخص کنید. اما بدانید که برای ساخت اپل آیدی با چالش‌هایی رو به رو خواهید بود. برای نمونه شما باید در روند ساخت اپل آیدی حتما شماره موبایل معتبر وارد کنید و، چون ایران جزو لیست تحریم‌های شرکت اپل قرار دارد، امکان استفاده از شماره‌های ایران فراهم نیست؛ شما باید به سراغ تهیه یک شماره مجازی برای خود بروید. همچنین در خصوص وارد کردن آدرس نیز با چالشی مشابه رو به رو می‌شوید، زیرا امکان وارد کردن آدرسی در ایران وجود ندارد و شما باید به سراغ آدرسی غیر واقعی در کشور دیگر بروید. در تمام این مراحل نیاز است که از یک فیلترشکن استفاده کنید.



اپل و دنیای لوازم جانبی نامحدود


تصور می‌کنیم که شما تمام این مراحل را با سرعت و موفقیت پشت سر گذاشته‌اید و صاحب آیفونی شده‌اید که می‌توانید از آن نیز استفاده کنید. دوباره در این مرحله فروشنده به سراغ شما می‌آید و شما را با دنیای لوازم جانبی اپل آشنا می‌سازد: ایرپاد (هندزفری بلوتوثی اپل)، ایرتگ (ردیاب هوشمند اپل)، اپل واچ (ساعت هوشمند اپل)، مگ سیف (شارژر بی‌سیم)، هوم پادز (بلندگو اپل) و ایرپادز مکس (هدقون بلوتوثی اپل) نام‌هایی است که از زبان فروشنده می‌شنوید. هرچه بتوانید لوازم جانبی بیشتری بخرید بیشتر به اپل و دنیای آیفون‌داران تعلق می‌یابید. اگر بخواهید تمام این اقلام را تهیه کنید به حدود ۱۰۰ میلیون تومان نیاز دارید. البته خرید محافظ صفحه، محافظ بدنه تلفن همراه و محافط لنز دوربین برای تلفن همراه شما پیشنهاد می‌شود. اغلب فروشندگان خرید این موارد را اجباری می‌دانند و لذا شما نیز گریزی از آن ندارید.



عضویت در قبیله صاحبان آیفون


بعد از انجام تمام این انتخاب‌های سخت و زیاد، داستان خرید آیفون تمام می‌شود، اما برای اثبات ثابت قدیمی خود در مسیر استفاده از آیفون باید قابلیت‌های آن را بشناسید تا بتوانید با سایر دارندگان این تلفن همراه، ارتباط برقرار کنید. اولین بار که به دنیای این نوع از تلفن همراه وارد می‌شوید سردرگم هستید و برای انجام برخی از کار‌های حتی ساده نیاز دارید در گوگل جست و جو و یا از سایر دارندگان آیفون سوال کنید. برای مثال برای فعال کردن آی مسیح نیاز دارید که چندین مرحله را طی کنید تا بتوانید با استفاده از اینترنت در بستر آیفون با سایر آیفون داران ارتباط برقرار کنید. مدتی طول می‌کشد که با دنیای استفاده از آیفون آشنا شوید و احتمالا اوایل این مسیر توسط آیفون‌داران قدیمی آشنا مورد تمسخر قرار می‌گیرد، اما ناراحت نشوید شما هم عضوی از قبیله دارندگان آیفون هستید.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!