در شرایطی که اقتصاد کشور با چالشهای فراوان اقتصادی و سیاسی مواجه است، انتصابهای مدیریتی باید بر اساس شایستهسالاری و عملکرد واقعی صورت بگیرد. با این حال، انتصاب علی امرایی به مدیرعاملی شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین، پرسشهای مهمی را ایجاد کرده است.
در خرداد ۱۴۰۴ هزینه تولید در صنایع غذایی و آشامیدنی با افزایشی قابل توجه روبهرو شده؛ تورم تولید محصولات غذایی به ۷.۹ درصد و تولید نوشیدنیها به ۷ درصد رسید. این ارقام زنگ خطری جدی برای سفره مردماند، چراکه گرانی امروز در کارخانهها، به معنای گرانی فردا در فروشگاهها است؛ به احتمال زیاد، موج جدید تورم مواد غذایی در راه است.
نایب رئیس شورای مرکزی مجمع ملی کشاورزی از گم شدن یک میلیون تن برنج در سال ۱۴۰۱ خبر داد. روزنامه اینترنتی فراز به بررسی ابعاد مختلف این موضوع پرداخته و مسئولان اصلی این پرونده را مشخص کرده است. همچنین ارزش و قیمت برنج های گم شده را محاسبه کرده است و ریشه اصلی فساد برنج های گم شده را نیز بررسی کرده است.
با کاهش رسمی تعرفه واردات خودرو تا پایان ۱۴۰۴، چشماندازی تازه برای رقابتپذیری در بازار خودرو ایران شکل گرفته است. این تصمیم، اگر با ثبات مقررات و تسهیل فرآیند واردات همراه شود، میتواند به ارتقای کیفیت، تعدیل قیمتها و افزایش رفاه مصرفکننده منجر شود و نقطه پایانی بر انحصار مزمن خودروسازان داخلی باشد.
با تصمیم گروه خودروسازی سایپا، روز دوشنبه علیرضا مصدقی به عنوان مدیرعامل مگاموتور منصوب شد. او جایگزین مرتضی منتظرالمهدی شد که از اواخر شهریور ۱۴۰۲ مدیریت مگاموتور را بر عهده داشت. مگاموتور یکی از شرکتهای کلیدی زیرمجموعه گروه سایپا است که به «قلب تپنده سایپا» معروف است.
سایپا در آستانه واگذاری قرار دارد، شرکت مگاموتور بهعنوان قلب تپنده این خودروساز، با سقوط شدید سودآوری و جهش غیرشفاف هزینهها روبهروست. زیان ۲۱۷۷ میلیارد تومانی و افزایش ۷۶ برابری «سایر هزینهها» در دوره مدیریت مرتضی منتظرالمهدی، زنگ خطری جدی برای آینده سایپاست؛ تغییری فوری در مدیریت این شرکت، ضرورتی انکارناپذیر شده است.
عرضه خودرو در بورس کالا اگرچه با هدف شفافسازی و حذف رانت آغاز شد، اما در غیاب رقابت واقعی و محدودیت واردات، به ابزاری برای افزایش رسمی قیمتها تبدیل شده است. در این میان، اظهارات مدیرعامل ایرانخودرو مبنی بر توقف فروش تا افزایش قیمت، نشانهای نگرانکننده از جهتگیری تازه صنعت خودرو علیه مصرفکننده است.
دوره مدیریت علی شیخزاده در سایپا را میتوان دوره سقوط آزاد شاخصهای حیاتی این غول خودروسازی در کشور قلمداد کرد. در این مدت، تعداد فروش کاهش یافت و درآمد فروش نیز با وجود افزایش ۴۰ درصدی قیمتها، فقط ۱۶ درصد بیشتر شد. تعویق یک سالهی روند خصوصیسازی سایپا با ادامه مدیریت شیخزاده، چه بر سر این خودروسازی میآورد؟