در این مراسم، بهمن حسینزاده، مدیرعامل پارسخودرو، با اشاره به اهمیت این پروژه در شرایط تحریم گفت: «در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به نام سرمایهگذاری برای تولید نامگذاری شده، خط تولید پارس نوآ با حمایت مدیرعامل محترم گروه سایپا، مهندس شیخزاده، و تلاش مهندسان و کارگران ایرانی به بهرهبرداری رسید. این پروژه در سختترین دوران تحریم صنعت خودرو اجرا شد و نشان داد که با همت ملی میتوان محدودیتها را پشت سر گذاشت.»
وی با اشاره به سطح بالای داخلیسازی این محصول افزود: «در حالیکه خودروی رنو ال۹۰ تنها ۳۰ درصد ساخت داخل داشت، پارس نوآ با ۸۰ درصد داخلیسازی تولید شده است. امیدواریم از این پلتفرم برای توسعه و تولید سایر محصولات جدید نیز استفاده شود».
مدیرعامل پارسخودرو همچنین از برنامه تولید این محصول خبر داد و گفت: «در پنجماهه پایانی امسال، حدود ۲ هزار دستگاه پارس نوآ تولید میشود. برای سال آینده هدفگذاری تولید ۲۰ هزار دستگاه و در سال پس از آن نیز ۳۳ هزار دستگاه انجام شده است.»
در ادامه مراسم، احمد نعمتبخش، رئیس انجمن خودروسازان ایران، ضمن تبریک به مجموعه پارسخودرو و سایپا گفت: «پارس نوآ حاصل یک تلاش ارزشمند ملی است و میتواند فرصت تازهای برای خودروسازان و قطعهسازان کشور ایجاد کند. به تمام مهندسان و کارگران این پروژه تبریک میگویم.»
همچنین آرش محبینژاد، دبیر انجمن قطعهسازان کشور، در سخنان خود اظهار داشت: «از آقای حسینزاده و مهندس شیخزاده تشکر میکنیم که آرزوی چندینساله صنعت خودرو پس از خروج خودروسازان فرانسوی را محقق کردند. در حالیکه کشورهایی مانند روسیه با وجود تحریمها نتوانستند جهش قابلتوجهی در صنعت خودرو ایجاد کنند، پارسخودرو موفق شد با تولید پارس نوآ از استانداردهای ال۹۰ فرانسوی نیز عبور کند. ما قطعهسازان نیز در کنار شما خواهیم بود تا کیفیت بالای این خودرو حفظ شود.»
دبیر انجمن قطعهسازان کشور در ادامه افزود: «پارس خودرو، نگین صنعت خودروی کشور است و همیشه خودروهایی که تولید کرده از کیفیت بالایی برخوردار بوده است.»
به گفته مدیران پارس خودرو، در نخستین مرحله پیشفروش پارس نوآ بیش از ۳۱۰ هزار نفر شرکت کردهاند. بر اساس قرعهکشی انجامشده، ۱۳ هزار نفر از متقاضیان در نوبت تحویل این خودرو در زمانهای مقرر قرار گرفتهاند.
خودروی پارس نوآ بهعنوان محصولی مبتنی بر فناوری و پلتفرم داخلی، نمادی از خوداتکایی صنعت خودرو ایران در سالهای اخیر محسوب میشود؛ خودرویی که با اتکا به توان مهندسان و قطعهسازان ایرانی، گامی تازه در مسیر استقلال صنعتی و توسعه محصولات رقابتی داخلی به شمار میرود.
هشدار!
در گفتوگوی فراز با دو نماینده مجلس بررسی شد:
بررسی ادعای یک نماینده مجلس