خطوطی گاه صاف و متقاطع از ابرها که ساعتی چند در آسمان باقی بودند. بسیاری آن را رد عادی هواپیماها دانستند، اما برخی نیز «اشکال عجیب هندسی» ایجاد شده را با این استدلال قابل توجیه ندانستند و معتقد شدند رد موشک است و اگر رد هواپیما هم باشد، تعدد این خطوط نشان از تردد زیاد هواپیماها است و حتما دلیل سیاسی-نظامی دارد.
فرضیه معتقدان به تست موشکی بودن این خطوط ابریشکل شاید چندان جدی نباشد، اما قابل تامل بوده است.
خبرگزاری فارس وابسته به نهاد خاص، در گزارشی به توضیح چرایی تشکیل این خطوط ابری شکل پرداخته است. این خبرگزاری در گزارش خود نوشته است که این رویدادی طبیعی است و پیشتر هم بوده و «اینبار به دلیل افزایش دما، آلودگی و نبود باد، در ارتفاع پایین نیز قابل مشاهده» شده است.
در گزارش فارس آمده: «امروز ساکنان شهرهای ایران شاهد پدیدهای نادر در آسمان بودند؛ خطوط سفید و باریک هواپیماها که معمولاً در ارتفاعات بالای جو شکل میگیرند، این بار به دلیل افزایش دما، آلودگی و نبود باد، در ارتفاع پایین نیز قابل مشاهده بودند و بسیاری از پروازها را شامل شدند».
در این گزارش با استناد به اظهارات صادق ضیاییان مدیر مرکز هواشناسی آمده است؛ «این ابرها به نام contrail یا ابرهای خطوط هواپیما شناخته میشوند و در ارتفاع بالای جو، معمولاً بین ۸ تا ۱۲ کیلومتر، تشکیل میشوند» و برخورد «بخار آب و دیاکسیدکربن خروجی از موتور هواپیما با هوای سرد باعث ایجاد بلورهای یخ شده» و «نتیجه، نوار باریک سفید و کشیدهای است که در آسمان دیده میشود.»
به ابرهای خطی یا خطوط ابری مورد اشاره مدیر مرکز پیشبینی هواشناسی؛ در اصطلاح، بخار دنبالهدار یا پَسدَمه و گاه ابرپرسای نیز گفتهاند.
مدیر مرکز پیشبینی هواشناسی درباره ماندگاری این ابرها در آسمان نیز گفته که ممکن است «از چند دقیقه تا چند ساعت متغیر باشد».
پس از جنگ ۱۲ روزه، چشمها بیشتر به آسمان دوخته شد. انتشار تصاویر موشکها و پهپادهای شلیک شده به سمت اسراییل در این جنگ و نمایش رد آنها در آسمان برای مردم جذاب بود و هنوز هست.


هشدار!
در گفتوگوی فراز با دو نماینده مجلس بررسی شد: